Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har jag beställt en 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Varför inte en D200 för en bråkdel av pengarna?

Antagligen för att jag saknar all vett och sans :)

Jag fick prova en D2x för ett tag sedan och blev helt såld på kameran, har aldrig hållt i en skönare kamera.

Men försök övertala mig att jag inte behöver den, för jag kan inte sluta att önska mig den trots att jag vet att det är ett vansinnigt köp för mig:)
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Men försök övertala mig att jag inte behöver den, för jag kan inte sluta att önska mig den trots att jag vet att det är ett vansinnigt köp för mig:)

Prova en D200 så blir du nog botad.

Men den här tråden skulle ju handla om Eos 5D... :)
 
froderberg skrev:
Jag har plåtat med Eos 5D sedan september. Det är en väldigt bra kamera som ger otroligt hög bildkvalitet. Om du har bra objektiv kommer du att få ut allt vad de kan prestera vilket ger grym skärpa.

Eos 5D är kompetent på alla vis och det är väl bara väldigt actioninriktade fotografer som kan tycka att kameran är lite långsam.

Instämmer, förutom att jag inte tycker den är långsam... Okej, pratar vi ren seriebildstagning så håller jag med. Men generellt är menyerna rappa och bildvisning och inställningar görs snabbt och utan väntan. Jag upplever den inte som långsammare på något vis än min gamla 1D.
Förvisso har jag inte provat 1D MkII som jag förstår är din trotjänare. Och den är nog bättre på AF än både 5D och 1D.

Och till Catherine, Grattis! Du kommer inte att bli missnöjd, även om det kostar...

MVH /Micke
 
Nu har den kommit!

Vilken kärleksaffär detta kommer att bli, kärlek vid första ögonkastet :)

Nu skall jag känna mig fram och plöja igenom manualen, jag återkommer med ett summarium av intrycken...

/Catherine - Nykär
 
5D kräver bra gluggar

Det framgår inte på din profilsida vilka gluggar du har. Ser att du tar mycket proträtt. Då rekommenderar jag Canon 85mm 1.8. Fantastisk sak till rimliga priser. Jag ansvänder den hela tiden.

I övrigt så kan du aldrig ha för bra objektiv till denna fantastiska kamera. Jag är helnöjd.
 
Bilder kommer, jag lovar

Håller på att återhämta mig från en maginfluensa, så just nu är det en prestation bara att hålla i kameran. Men så fort jag känner mig piggare så går jag ner till studion :)

Angående gluggar så har jag en 50/1,8 till porträtt, den får duga under inkörningsfasen iaf. Sedan kanske jag uppgraderar den till en 85´a.

Jag försöker även hitta en 17-40/4L begagnad, men det verkar inte vara det lättaste..
 
Re: Bilder kommer, jag lovar

-Catherine- skrev:
Håller på att återhämta mig från en maginfluensa, så just nu är det en prestation bara att hålla i kameran.

Haha det är väl inget.. jag har haft fågelinfluensa o salmonella samtidigt säkert 20 gånger o kunnat fotografera! ;)
 
Re: Re: Bilder kommer, jag lovar

Kalle_B skrev:
Haha det är väl inget.. jag har haft fågelinfluensa o salmonella samtidigt säkert 20 gånger o kunnat fotografera! ;)

*skratt*

Ja, men jag är en riktig vekling jag, maginfluensa räckte för att golva mig...
 
Är det fortfarande väntetid på 5D om man köper på nätet? Tänker mest på cyber, scandinavian och de andra större svenska butikerna.

Jag blev lite förvånad när jag såg kameran i fönstret på Japan här i Göteborg. Priset var 3kr högre än nätbutikerna och då fanns de inte att få direkt t.ex. på Scandinavian. Det var bara att kliva in och köpa en.
 
Kalle_B skrev:
jamen man måste ju fan slösa ibland.. o roa sig.. vad annars för poäng med detta skit liv... :)
Bara jobba o slita o sätta ungar till världen kan ju inte vara allt... Näe.. slösa som fan o spendera pengarna på roliga saker som ger livskvalite o ät "studentnudlar" och makrill på burk lite oftare!
Haha! Jaa, det är RÄTT. Sätt sprätt på kulorna! Det ger dessutom jobb både här och åt en massa stackare i utlandet...
Man ska nog inte underskatta det där med ungar kanske...om ett par år eller så :)
Är man smart köper man upp sig på bra grejor INNAN ungar kommer på tal.
 
paco skrev:
Är det fortfarande väntetid på 5D om man köper på nätet? Tänker mest på cyber, scandinavian och de andra större svenska butikerna.

Jag blev lite förvånad när jag såg kameran i fönstret på Japan här i Göteborg. Priset var 3kr högre än nätbutikerna och då fanns de inte att få direkt t.ex. på Scandinavian. Det var bara att kliva in och köpa en.

Dustin har den i lager för 29Kkr (det var där jag köpte min för ett par månader sedan när den inte fanns någon annan stans).
 
En första testbild...

Men ingen i familjen ville modella så två av mina leksakskossor fick ställa upp.
Bilden är tagen i studion med blixtar under kontrollerat ljus, men jag har inget gjort åt bilden annat än framkallat den i C1 och beskurit den lite. Formatet är okomprimerad bmp.

Data för bilden är:

Sigma 70-200
1/200, f8, iso 100, AWB och brännvidd 88mm.

Obs att bilden är STOOOR, 19mb, så modemanvändare kanske bör avstå att titta på den.

Jag måste säga att hittils fyller kameran alla förväntningar :)

Bild:
http://www.dahlgrenphoto.se/1.bmp
 
Catherine

Bilden är mjuk i kanterna - är du säker på att du använt bländare 8? Hade jag fått gissa så hade jag trott 2,8.
 
Peter.H skrev:
Catherine

Bilden är mjuk i kanterna - är du säker på att du använt bländare 8? Hade jag fått gissa så hade jag trott 2,8.

Japp, exif säger bländare 8...kan det vara att jag använt teleobjektiv som stökar till det? Skärpdjupet är ju kort trots F8....
 
skratta en månad

Alla ni som köpt 5D kan aldeles säkert skratta och le en eller två månader till. Canons svar på Nikons D200 kommer om några veckor och denna skapelse lär få er att gråta när den är tillgänglig för lite drygt halva priset av vad 5D kostade :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.