Annons

Normalzoomar för Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Du slutar väl som oss andra när du märker hur mångsidiga zoomarna är......

Du sitter där så småningom med hela kitet av apstora o tunga gluggar. 14-24, 24-70 och 70-200 .....medan de fasta ligger hemma på hyllan o samlar damm precis som mina gör .....

Hepp. Jag saknar 14-24 och 24-70. Har istället 12-24 och 17-55 men de är ju inte av bomull heller rent viktmässigt..

ps. Jag har faktiskt allt som oftast under senare tid lämnat "allt" stort hemma. Går oftast ut numera med enbart 16-85 och AF-D35mm f2 (eller någon annan ljusstark fast LÄTT glugg). Inget annat. Inget batterigrepp på min D300, ingen blixt.... bara detta och en näve minneskort......35:an ryms i fickan och kameran på axeln så tom väskan ligger kvar hemma..
Ja, det är ju det här som är dilemmat. Man kan inte få allt på en gång. Och det kanske är bra, så att man tvingas välja. Hur kul vore det egentligen med ett 12-300/1,4? Kanske jättekul, men jag är inte säker.
Idag använder jag till 90% mitt 35/1,4 AIS, med mycket trevligt resultat tycker jag. Det är väldigt litet och lätt samt skarpt från f/2,8 och uppåt. Brännvidden passar mig finfint, men när den inte passar så måste jag släpa med mig flera objektiv. Och då står jag där och velar mellan de olika. Helst har jag bara två med mig, men även det blir uppåt ett kilo om de är ljusstarka. Och sen har vi det faktum att om jag vill ha lite skärpa och kontrast så bländar jag ändå ner till f/2,8. Det korta skärpedjupet får man vara utan ibland.
Sen kan jag inte sticka under stol med att jag faktiskt saknar AF och vädertätning. Idag var det pissväder, men väldigt fint ljus.
Jag har inget större intresse av teleobjektiv eller extrem vidvinkel, så det vore ganska skönt att slippa fundera på vad man ska ha med sig. Jag håller just på att sälja mitt Sigma 14/2,8 eftersom det är halvt oanvändbart då det är för vidvinkligt. 24 mm kan nog vara tillräckligt som kortaste brännvidd.
Men visst, jag kommer säkert stå där sen och sukta efter något annat. Dock förmodlingen inget som är särskilt dyrt. Kanske.
 
Jag fotade en konsert igår (Thomas Andersson). Ljuset var minst sagt trixigt. Insåg dock hyr värdefullt ljusstyrka verkligen kan vara. Bäst blev bilderna tagna med min nya Sigma 50 1,4. Min 24-70 räckte inte till. Jag behövde bl 1,8 för att få till skärpan och jag har bara Sigman som fixar det. Nu börjar jag förstå värdet av ex 200 2,0. För konsert måste den vara helt perfekt. En ljusstark 85:a med af blir nästa projekt. Nu handlade inte tråden om fasta ljusstarka, men jag skriver det för att belysa vikten av ljusstyrka. Ibland glömmer man det när zoomarnas förträfflighet kommer på tal.
 
Jag fotade en konsert igår (Thomas Andersson). Ljuset var minst sagt trixigt. Insåg dock hyr värdefullt ljusstyrka verkligen kan vara. Bäst blev bilderna tagna med min nya Sigma 50 1,4. Min 24-70 räckte inte till. Jag behövde bl 1,8 för att få till skärpan och jag har bara Sigman som fixar det. Nu börjar jag förstå värdet av ex 200 2,0. För konsert måste den vara helt perfekt. En ljusstark 85:a med af blir nästa projekt. Nu handlade inte tråden om fasta ljusstarka, men jag skriver det för att belysa vikten av ljusstyrka. Ibland glömmer man det när zoomarnas förträfflighet kommer på tal.
Japp, ljusstyrka är något jag ofta använder också. Men det har jag gluggar för när det behövs:) Jag har ju fikat efter en bra normal också, men jag tror jag behåller 55/1,2 för att den är så knepig och rolig att fotografera med. Såhär kan det bli vid full glugg. Helt användbart tycker jag (det är skylten som är urblekt, inte bilden).

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor-S 55/DSC_1425_2.jpg

35:an är också användbar vidöppen. Men så skarpt blir det ju inte.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_35/DSC_1406.jpg

---------------------

Tillägg: Är det någon som sett några vettiga och seriösa tester av 24-70 på FX förresten? Alltså typ som Photozone gör, fast på småbildsformatet.
 
Senast ändrad:
Men Paul, du sålde den ju nyss med motiveringen att 24-70 sitter på så ofta ;-)
Jag sålde min 85:a mestadels pga att den inte gav mig de resultat som jag ville ha. Nu när jag försöker finna uppdrag i olika former så behöver jag en ljusstark 85:a. Kreatörens och frilansarens tankar kring foto och utrustning är inte alltid de samma. Jag skall dock testa och se hur min Zeiss 100 är att hantera under nästa konsert. Kanske man fixar att göra det manuellt, och bl 2,0 räcker nog. men det finns andra sammanhang där en ljusstark 85;a med af skulle vara bra att ha.
 
Japp, ljusstyrka är något jag ofta använder också. Men det har jag gluggar för när det behövs:) Jag har ju fikat efter en bra normal också, men jag tror jag behåller 55/1,2 för att den är så knepig och rolig att fotografera med. Såhär kan det bli vid full glugg. Helt användbart tycker jag (det är skylten som är urblekt, inte bilden).

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor-S 55/DSC_1425_2.jpg

35:an är också användbar vidöppen. Men så skarpt blir det ju inte.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_35/DSC_1406.jpg

---------------------

Tillägg: Är det någon som sett några vettiga och seriösa tester av 24-70 på FX förresten? Alltså typ som Photozone gör, fast på småbildsformatet.

Inget som jag sett. Mina intryck är dock att den har en besvärande hög distortion som märks mest mellan 24-28 mm, (tunnformig). Skärpemässigt är den mycket bra redan fullt öppen, bättre kantskärpa än Zeiss 25 2,8. Fullt användbar att lägga huvudmotiv långt ut mot kanterna på alla bländare. Vid nerbländning till 4-5,6 så blir den oerhört skarp och slås knappt av någon optik. Färger och kontrast är på topp. Nackdelen är storlek o vikt vilket är orsaken till att jag numera nästan bara använder den vid givna tillfällen, men sällan i vardagens fotografering.
 
Jag föll till föga.

Jag bestämde mig för att åtminstone springa förbi någon affär och peta lite på 24-70 efter jobbet idag. Det tog ungefär en sekund för mig att inse att den inte alls var så stor och tung som jag hade fått för mig. Stor och tung är den ju, men eftersom den är så långsmal så känns den faktiskt smidigare än vad jag minns att till exempel 17-55 är.
Nu återstår att utvärdera eländet. En snabb jämförelse i butiken visade att den är skarpare och har högre kontrast vid 35/2,8 än vad 35/1,4 har vid samma bländare. Dessutom avsevärt lägre distorsion; i stort sett ingen alls. Däremot verkar det vara en del distorsion vid 28 mm, tyvärr, för att inte tala om vid 24.
Men men, det blir nog bra det här. Jag försökte på olika sätt att provocera fram låg kontrast och flares, utan att vara i närheten av att lyckas vid full glugg och utan motljusskydd. Det bådar mycket gott. Det är mest motljusskyddet som är stort förresten.

Återkommer givetvis med en utvärdering. Jag brukar ju vara brutalt kritisk även mot mina egna (ibland dyra) inköp, så det kanske kan intressera en och annan;-)

Nu ska jag ta en grogg och klämma på gluggen.
 
Jag föll till föga.

Jag bestämde mig för att åtminstone springa förbi någon affär och peta lite på 24-70 efter jobbet idag. Det tog ungefär en sekund för mig att inse att den inte alls var så stor och tung som jag hade fått för mig. Stor och tung är den ju, men eftersom den är så långsmal så känns den faktiskt smidigare än vad jag minns att till exempel 17-55 är.
Nu återstår att utvärdera eländet. En snabb jämförelse i butiken visade att den är skarpare och har högre kontrast vid 35/2,8 än vad 35/1,4 har vid samma bländare. Dessutom avsevärt lägre distorsion; i stort sett ingen alls. Däremot verkar det vara en del distorsion vid 28 mm, tyvärr, för att inte tala om vid 24.
Men men, det blir nog bra det här. Jag försökte på olika sätt att provocera fram låg kontrast och flares, utan att vara i närheten av att lyckas vid full glugg och utan motljusskydd. Det bådar mycket gott. Det är mest motljusskyddet som är stort förresten.

Återkommer givetvis med en utvärdering. Jag brukar ju vara brutalt kritisk även mot mina egna (ibland dyra) inköp, så det kanske kan intressera en och annan;-)

Nu ska jag ta en grogg och klämma på gluggen.

17-55 är i mitt tycke en smidigare och framför allt lättare glugg. Jag tror dock att 24-70 totalt sett är den något vassare. Kul att du slog till. Dina observationer angående distortionen är precis som mina egna, dvs att den är klart märkbar och ibland störande mellan 24-28 mm. En toppenglugg som knappast lär göra dig besviken. Testa o blända ner till 5,6. Jag tror inte du har någon glugg som slår den från bl 4,5 och uppåt på samma bländartal.
 
17-55 är i mitt tycke en smidigare och framför allt lättare glugg. Jag tror dock att 24-70 totalt sett är den något vassare. Kul att du slog till. Dina observationer angående distortionen är precis som mina egna, dvs att den är klart märkbar och ibland störande mellan 24-28 mm. En toppenglugg som knappast lär göra dig besviken. Testa o blända ner till 5,6. Jag tror inte du har någon glugg som slår den från bl 4,5 och uppåt på samma bländartal.
Efter att bara ha "lekt" lite här hemma så tror jag inte att något annat objektiv än 105/1,8 slår den ens vid f/2,8. I alla fall inte mellan 35-50 mm, där den verkar vara som allra bäst. Vid 70 mm ser den ut att fungera ungefär som objektiv brukar göra vidöppet, nämligen att den ger en viss mjukhet i detaljerna och inte jordens bästa kontrast. Men lite nedåt i omfånget innan vidvinkeln riktig tar till, så är det så skarpt att jag nog aldrig kommer att känna att jag behöver blända ner för att få mer skärpa.

Det är inte så konstigt antar jag. Alla objektiv jag har provat på D700 har presterat mer eller mindre bra. Aldrig dåligt. Alla har sina skavanker och särskilda saker som man måste ta hänsyn till för att få bästa möjliga kvalitet. Men 24-70 verkar vara gjord för att vara knallbra redan vidöppen, och därmed känns det som ett bra köp eftersom ljusstyrka är något jag värderar högt. Även om detaljskärpan inte skiljer sig särskilt mycket vid f/2,8-4 från alla mina andra objektiv, så slår det mig att färgmättnaden och kontrasten är avsevärt bättre. Det är ju såhär det ska se ut!

I morgon tänkte jag försöka gå tidigt från jobbet och göra en långpromenad med kameran, så får vi se om det blir några resultat. Förväntningarna är höga, men antagligen rimliga.

Sen vill jag redan nu slänga fram den kritiska sidan av mig. En del säger att den är byggd som en stridsvagn. Det håller jag verkligen inte med om. Stora delar av ytterhöljena är av plast och låter inte direkt förtroendeingivande när man knackar på dem med knogen. De håller nog, men för mig som är van vid manuella Nikkor så är det en bit kvar. Vidare är fokusringen väldigt lätt att komma åt, och på tok för lätt att vrida på. Man kan alltså nudda den och därmed få felfokus. Herr Rockwell påpekar det i sin recension, och han tycks ha rätt. Kanske att jag sätter en tejpbit så att den inte rör sig. Jag har svårt att tro att jag kommer fokusera manuellt med detta objektiv ändå.
 
Jag föll till föga.

Jag bestämde mig för att åtminstone springa förbi någon affär och peta lite på 24-70 efter jobbet idag. Det tog ungefär en sekund för mig att inse att den inte alls var så stor och tung som jag hade fått för mig. .
Grattis Martin,
hoppas du blir nöjd med den trots klumpigheten. Själv har jag nyss fått hem en beg 50/1.4D så jag försöker spjärna emot inköpslusten en liten stund till men man börjar känna sig som sista utposten ;-).
Mvh/Kalle
 
Jaha, det blev en D700 eller?
Jajamen följer dig o andra i spåren..hittade ingen Canon som passar - 5D(2) för trög, 40/50D för svag i höga iso och 1D-serien för klumpig. Däremot saknar jag alla fina fasta L USM som jag nu sålt..samtidigt kan det vara praktiskt med bara 2 objektiv - 24-70 + 70-200 (som jag nu har) men tungt. Canons 24-70 är ju trevlig men tung så jag ojjar mig lite för Nikons motsvarande även om den är 50g lättare och smalare men längre - det känns som man skrämmer barnen med den ;-) och då är det ändå ingen paparazzi-tele som allmänheten kan tänkas tro. 50/1.4 är kul (har provat den i en kvart) men AF bra långsam..det är liksom en paus innan den ens försöker fokusera? Kanske sigmas nya kompaktare 24-70 är värd att vänta in. Eller strömmen av folk till 5D2 som slumpar bort sina Nikon 24-70or ;-).
 
Grattis till köpet Martin, hoppas du inte ångrar dig, det är inte roligt att släpa på sådana där zoom bestar en hel dag, jag börjar bli rejält trött på att släpa på min 17-55'a, men det finns ju inga orginal primes som håller samma kvalitet inom dess zoom området ännu, själv hoppas jag verkligen på att ryktet om en AF-S 35/f1.8 är sant, längtar verkligen efter något lätt och bra att hänga på kameran.

/kent
 
Ser fram emot din utvärdering Martin MEN befarar att du kommer du kommer gå fattigare ut ur matchen, din kritiska läggning till trots. Jag har haft 17-55mm och beskrvningen stämmer rätt bra överens med dina upplevelser om färgmättnad och kontrast. De är ordntligt mycket bättre än med äldre objektiv. Nu har jag färstått att 24-70mm är ännu bättre vad gäller skärpa vid största bländare och det skulle jag värdera högt. Inte för att jag egentligen tyckte den var dålig på mitt 17-55mm men visst har jag sett bättre (objektiv som då saknar de andra goda egenskaperna). Jag testade mitt 17-55mm mot 28/2.8 ais vid just 28mm och de var en jämn kamp där 17-55mm hade bättre hantering av CA, bättre färger medan 28/2.8 ais erbjuder en fantastisk närgräns.
Sååå, visst har gamla gluggar en hel del goda egenskaper men vad det gäller just färgmättnad och kanske även kontrast vid full glugg så ligger de ofta efter.
Jag sålde dock mitt 17-55mm utan att tveka en sekund och det av två skäl. Det ena förståss att jag vill gå till småbildsformatet och det andra att jag INTE skulle sakna tyngden. Jag tyckte det var lite för mycket att bära med sig, efter någon timme var det lite tungt att släpa omkring på. Så är det bara. Kan man leva med det så tror jag definitivt att 24-70mm är ett mycket bra objektiv. Skulle dock vara kul att testa det mot Sigmas och Tamrons motsvarigheter och ställa sig frågan, är det 10000kr bättre.
Oavsett min kritik av tunga objektiv så lockas jag ändå av 24-70mm och det är av en annan faktor, nämligen ett enda allroundobjektiv som levererar riktigt BRA redan vid 2.8 och med samma färgmättnad som mitt 17-55mm erbjöd. Det är trots allt skönare att bara ha ett objektiv med sig än tre. Så man ska aldrig säga aldrig, kanske dyker det upp en 24-70mm i tomtens säck trots allt ;-)
 
Nu har jag knatat runt med kameran runt halsen (ja, det går faktiskt) i ungefär två timmar och plåtat hejvilt. Jag har en sån där elastisk kamerarem, vilket nog hjälper väldigt mycket. Det kändes faktiskt inte alls särskilt jobbigt eller tungt. Det som stör är att objektivet pekar nedåt eftersom det är så långt. Å andra sidan kan det vara en ren fördel vid fulväder, så att man inte får kludd på frontlinsen.
Hur som helst; jag kommer inte att tveka att ta med objektivet av viktskäl. Möjligen storleken då.

Jag har ännu endast fotograferat under "orättvisa förhållanden", som en del antagligen skulle kalla det. Alltså under väldigt dåligt ljus och vid full glugg eller som mest nedbländat till f/4. Men det är ju så den är tänkt att användas, antar jag. Och det är här jag vill att den ska prestera bra, för vilket skitobjektiv som helst ger bra bildkvalitet vid f/8-11.

Som jag redan tidigare nämnt så är det första som slår mig att bilderna får en väldigt fin färgmättnad och kontrast. Skärpan verkar inte nödvändigtvis högre än på bra mycket enklare objektiv, men den brukar räcka och bli över ändå. Det fina är att det inte finns tillstymmelse till "ludd" vid f/2,8 om man håller sig under 50 mm. Det gör att bilderna ser skarpare ut, även om det egentligen inte kommit fram fler detaljer. Utmärkt! Vid 70 mm är det liiite mjukare, men fortfarande väldigt bra. Bara en fåne skulle klaga, antar jag. Och det tänker jag inte göra.
Men, det ovanstående gäller större delen av bilden. I hörnen kan det se riktigt grisdåligt ut ibland, och jag tror att det beror på välvt skärpeplan vid vissa brännvidder. Resultatet blir starkt fallande tangentiell skärpa, vilket ser ut som att bilden har "rotationsoskärpa" i de yttersta hörnen. Något jag känner väl igen från 35/1,4.
Objektivet har lägst distorsion och antagligen bäst hörnskärpa strax under 35 mm, vilket passar utmärkt i mitt tycke. Både uppåt och nedåt blir det ganska ordentlig distorsion, åt varsitt håll (tunnformig nedåt och kuddformig uppåt). Redan vid 40 mm syns tydlig kuddformig distorsion, så det gäller att passa sig om man vill ha räta linjer i utkanten av bilden.
Jaha, allt detta kan man leva med ändå. För skarpa hörn får man väl helt enkelt blända ner, och för låg distorsion får man välja "rätt" brännvidd. Eller korrigera i efterhand.

Byggkvaliteten är som jag också nämnde inte alls så bra som många påstår, tycker inte jag i alla fall. Den är "bra", men vafan... För femton papp borde den vara bättre. Zoomringen går lite trögare och ojämnare än väntat, men värst är fokusringen. Den är ett jävla skämt! Det är helt omöjligt att hålla i objektivet med hela handen runtom, utan att komma åt den och få felfokuserade bilder. Jag ska omedelbart tejpa fast den, för det tog bra många bilder innan jag fattade vad som var fel. Visst, håller man där inne vid zoomringen så är det ju inga problem, men då får man ingen vidare stabilitet vid lite längre slutartider. Fokusringen är så lättvriden att man inte ens märker att man vrider den. Jag förstår inte hur man har tänkt här, och det borde störa nästan alla seriösa användare i någon mån. Vi får se om tejp hjälper, annars får jag väl limma fast skiten.

Nu till något värre. Jag misstänker att objektivet fokuserar liiite för nära kameran i 24-millimetersläget. Men det kan lika gärna vara att jag kommit åt den förbannade fokusringen. Jag ska testa detta grundligt snart, eftersom jag då rimligen kan kräva ett annat exemplar. Jag godtar ingen felfokus på ett så dyrt objektiv. Att justera med hjälp av kamerans funktion för detta lär inte hjälpa om det bara gäller ett visst brännviddsläge. Mina förhoppningar är ganska höga att det bara är "skit bakom spakarna", men jag är ändå inställd på att det kan vara knas.

Jag kommer återkommer med fler iakttagelser allt eftersom jag vänjer mig. Än så länge är det en angenäm upplevelse, men inte utan skavanker. Som vanligt så är många andra uppenbarligen helt förblindade och märker inte dessa. Eller så har de inte mage att kritisera sin egen utrustning. Det är ju "original". ;-)

Tillägg: Jag glömde en positiv sak till! Greppet och tyngden gör att jag kan använda betydligt längre slutartider än vanligt på grund av ökad stabilitet, så jag fick faktiskt skarpa bilder vid 1/30 @ 70 mm då och då. Det har jag inte upplevt förut. F/2,8 är inte så begränsande som jag trott, med andra ord. Trevligt!

Förresten så känns omfånget 24-70 helt perfekt. Det troddet jag inte heller, men lyckligtvis hade jag fel.´

Tillägg 2: Och just det; autofokusen är löjligt snabb. Dock "tvekar" den ett ögonblick innan den sätter fart, vilket ju en del D300-ägare klagat på. Inget som stör mig, men det märks.
 
Senast ändrad:
Byggkvaliteten är som jag också nämnde inte alls så bra som många påstår, tycker inte jag i alla fall. Den är "bra", men vafan... För femton papp borde den vara bättre. Zoomringen går lite trögare och ojämnare än väntat, men värst är fokusringen. Den är ett jävla skämt! Det är helt omöjligt att hålla i objektivet med hela handen runtom, utan att komma åt den och få felfokuserade bilder. Jag ska omedelbart tejpa fast den, för det tog bra många bilder innan jag fattade vad som var fel. Visst, håller man där inne vid zoomringen så är det ju inga problem, men då får man ingen vidare stabilitet vid lite längre slutartider. Fokusringen är så lättvriden att man inte ens märker att man vrider den. Jag förstår inte hur man har tänkt här, och det borde störa nästan alla seriösa användare i någon mån. Vi får se om tejp hjälper, annars får jag väl limma fast skiten.

Jag tror de flesta bedömmer byggkvaliten utifrån vad motsvarande optik har, och inte äldre "mästerverk" som en del ais gluggar.

Så i det avseendet så tycker jag att "kvaliten" är som väntat från en 2,8 zoom från Nikon. (även om det rapporterats om bajonett fästen som ramlat av osv.. .-)

Intressant det här med fokusringen, helt ärligt så har jag nog aldrig kommit emot den av misstag? Kanske mina så små delikata fingrar är orsaken ?

Men skall väl erkännas att jag sällan använder 24-70/2,8 om jag inte prompt måste.(används endast de få ggr jag behöver AF, och bekvämligheten av en zoom)

/Paul L.
 
Jag tror de flesta bedömmer byggkvaliten utifrån vad motsvarande optik har, och inte äldre "mästerverk" som en del ais gluggar.

Så i det avseendet så tycker jag att "kvaliten" är som väntat från en 2,8 zoom från Nikon. (även om det rapporterats om bajonett fästen som ramlat av osv.. .-)
Visst är det så, den är mycket bra byggd för att vara en normalzoom. Men om man jämför med till exempel 70-200 VR så är det en bit kvar. Kanske beror det på att vikten faktiskt är lägre än vad den "ser ut att vara", men det är en del plast utvändigt. Hur som helst så lär den hålla för allt jag tänker utsätta den för, men någon stridsvagn vill jag definitivt inte likna den vid. Jag vill påstå att till exempel Tamron 28-75 inte är ljusår ifrån, om vi bortser från inzoomat läge där "röret" är ganska rackligt.

Intressant det här med fokusringen, helt ärligt så har jag nog aldrig kommit emot den av misstag? Kanske mina så små delikata fingrar är orsaken ?
Du håller den antagligen annorlunda. Om man först zoomar och sen greppar om objektivet innan man fokuserar så går det ganska bra. Men så fort man byter grepp eller nåt, utan att fokusera om, så är det nästan omöjligt att inte peta lite på fokusringen. Jag lärde mig själv lite snabbt att balansera med två fingrar framme på motljusskyddet och zooma med tummen. Funkar, men det blir nog tejp i alla fall. Synd att man inte kan låsa ringen.

Men skall väl erkännas att jag sällan använder 24-70/2,8 om jag inte prompt måste.(används endast de få ggr jag behöver AF, och bekvämligheten av en zoom)
Jag är ganska säker på att jag kommer använda detta objektiv uteslutande framöver, så länge jag inte är ute efter väldigt kort skärpedjup eller kanske ibland den kreativa begränsningen med ett fast objektiv:)

---------------------

Jag gjorde nyss "batteritestet" för att kolla fokus, och det ser helt bra ut vid samtliga brännvidder. Emellertid lyckades jag strax innan dess att få felfokus med någon millimeter, och då konsekvent över hela omfånget. Jag gissar att min mittfokuspunkt inte är exakt placerad där markeringen i sökaren gör gällande. Det är således nog inget problem, och om så är fallet, så beror det inte på objektivet. Skönt!

Hmmm, kanske man kan limma dit en liten gummiplutt som vilar mot fokusringen på ett ställe, så att friktionen ökar? Får fundera ut någon klurig lösning.
 
Angående byggkvaliten är jag övertygad om att den är bland det bästa som finns. Känns lite tätare och mer precis i konstruktionen jämfört med Canons 24-70, och jämfört med 17-55 DX är det dött lopp. Min egen 24-70 var dock lite måndagsaktig då fönstret till focusskalorna lossnade. Jag limmade ihop den själv med super attack så det sitter som berget nu.

Jag vill göra Martin uppmärksam på en grej dock. Gällande storlek och vikt så är det en sak man som ny ägare lätt ignorerar. Jag tyckte precis som Martin att både 24-70 och 14-24 inte alls var särskilt stora och åbäkiga till en början. Men när nyhetens behag släppte så kändes de allt mer obekväma att släpa på. Mycket bra att ha vid uppdrag och jobb men för den rena fotonjutningens skull kunde jag nog önska att den var mindre o lättare. Idag är det min 25:a eller 50 mm som gäller för den vardagliga fotografin. Kanske lider jag mer med tanke på min D3 som är rätt tung från början. D3, 24-70 och SB900 blir ett rätt tungt paket att gå med under några timmar. Tack o lov används blixten nästan enbart vid tillfällen då jag fotar åt andra. Jag är dock väldigt glad över att ha min 24-70 som verkligen är en fin optik, och den ersätter ungefär tre brännvider med sitt omfång.
 
Angående byggkvaliten är jag övertygad om att den är bland det bästa som finns. Känns lite tätare och mer precis i konstruktionen jämfört med Canons 24-70, och jämfört med 17-55 DX är det dött lopp. Min egen 24-70 var dock lite måndagsaktig då fönstret till focusskalorna lossnade. Jag limmade ihop den själv med super attack så det sitter som berget nu.
Jag är väl lite petig nu, men det jag avser är bara känslan av byggkvalitet. Den kunde vara bättre för pengarna, men den är bra så att det räcker och blir över ändå. Du vet säkert också att jag är lite trött på hype:ande av dyra saker, så jag vill ärligt upplysa alla dreglare som velar, att det faktiskt inte är den heliga Graalen på den fronten. Ett AIS-objektiv för nån tusing känns mycket bättre, och det bidrar till nöjet faktiskt, hur knäppt det än är.
Jag ställer mig också lite tvekande till det här med vädertätningen. Det kan inte vara O-ringar som tätar fokusringen, eftersom den då skulle vara avsevärt trögare. Så det måste vara någon form av packbox-konstruktion med samma typ av "gummiläpp" som bak vid bajonetten. Inte lika robust, men kanske nästan lika bra. Antagligen inte på lång sikt dock, då tunt gummi åldras och till sist pajjar.
Nåja, jag ser det som en löpande kostnad. Håller det i 10 år så har det varit värt pengarna alla gånger.

Jag vill göra Martin uppmärksam på en grej dock. Gällande storlek och vikt så är det en sak man som ny ägare lätt ignorerar. Jag tyckte precis som Martin att både 24-70 och 14-24 inte alls var särskilt stora och åbäkiga till en början. Men när nyhetens behag släppte så kändes de allt mer obekväma att släpa på. Mycket bra att ha vid uppdrag och jobb men för den rena fotonjutningens skull kunde jag nog önska att den var mindre o lättare. Idag är det min 25:a eller 50 mm som gäller för den vardagliga fotografin. Kanske lider jag mer med tanke på min D3 som är rätt tung från början. D3, 24-70 och SB900 blir ett rätt tungt paket att gå med under några timmar. Tack o lov används blixten nästan enbart vid tillfällen då jag fotar åt andra. Jag är dock väldigt glad över att ha min 24-70 som verkligen är en fin optik, och den ersätter ungefär tre brännvider med sitt omfång.
Det har du säkerligen rätt i. Men vikten tror jag inte är problemet, eftersom jag faktiskt bara brukar knota på den punkten om jag har för tungt att släpa på i ryggsäcken. När kameran är framme så är det för att fotografera. Storleken däremot, är ju en stor (!) nackdel. Särskilt med motljusskyddet monterat.

Jag kan bara rekommendera dig att prova en elastisk rem! Det hjälper väldigt mycket, särskilt när man går med kameran på axeln eller runt halsen. Gungandet avlastas mycket effektivt, och remmens yta som ligger an mot axeln eller nacken blir större. Den jag har, har dessutom snabblås så att man kan plocka bort den i ett nafs när man använder stativ. Som grädde på moset så slipper man den vidriga gula texten som skriker "JAG HAR DYR UTRUSTNING!", vilket jag hatar med Nikons remmar. En nackdel är att den inte har samma halkbeständiga friktion som Nikonremmarna.

Tillägg: Hahaha! Jag såg just att jag i första inlägget i denna tråd deklarerade att jag tycker att Tamron 28-75 har "kass byggkvalitet". Jojo, så går det med att vara konsekvent.
 
Senast ändrad:
Jag föll till föga.

Jag bestämde mig för att åtminstone springa förbi någon affär och peta lite på 24-70 efter jobbet idag.

jaha, så har jag också fallit för grupptrycket. det är ett trevligt objektiv och inte riktigt lika klumpigt som jag befarade men först blev jag lite besviken på skärpan (inomhus). fotade med 50/1.4 igår och det såg så bra ut..och nu var det mest blurr men uppenbarligen så är det stor skillnad (2 steg) på 1.4 och 2.8 och det blir ju i form av slutartid (rörelseoskärpa) eller brus(reduceringsoskärpa); typiskt blev det iso 8000 på bl 2,8 inne. skärpedjupet är ju också kort så på personer som rör sig i inomhusljus är det snudd på oanvändbart (utan blixt).

För att försäkra mig om stabilitet så tog jag några testkort mot 50an med stativ; först 50 på bl 1,8: (äsch mina foton är lite för stora..) [texten påBeatleslåten tillägnas Paul Innergård- Life is very short..]
 

Bilagor

  • 50_1p8.jpg
    50_1p8.jpg
    21.6 KB · Visningar: 216
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.