Makten
Aktiv medlem
Ja, det är ju det här som är dilemmat. Man kan inte få allt på en gång. Och det kanske är bra, så att man tvingas välja. Hur kul vore det egentligen med ett 12-300/1,4? Kanske jättekul, men jag är inte säker.Du slutar väl som oss andra när du märker hur mångsidiga zoomarna är......
Du sitter där så småningom med hela kitet av apstora o tunga gluggar. 14-24, 24-70 och 70-200 .....medan de fasta ligger hemma på hyllan o samlar damm precis som mina gör .....
Hepp. Jag saknar 14-24 och 24-70. Har istället 12-24 och 17-55 men de är ju inte av bomull heller rent viktmässigt..
ps. Jag har faktiskt allt som oftast under senare tid lämnat "allt" stort hemma. Går oftast ut numera med enbart 16-85 och AF-D35mm f2 (eller någon annan ljusstark fast LÄTT glugg). Inget annat. Inget batterigrepp på min D300, ingen blixt.... bara detta och en näve minneskort......35:an ryms i fickan och kameran på axeln så tom väskan ligger kvar hemma..
Idag använder jag till 90% mitt 35/1,4 AIS, med mycket trevligt resultat tycker jag. Det är väldigt litet och lätt samt skarpt från f/2,8 och uppåt. Brännvidden passar mig finfint, men när den inte passar så måste jag släpa med mig flera objektiv. Och då står jag där och velar mellan de olika. Helst har jag bara två med mig, men även det blir uppåt ett kilo om de är ljusstarka. Och sen har vi det faktum att om jag vill ha lite skärpa och kontrast så bländar jag ändå ner till f/2,8. Det korta skärpedjupet får man vara utan ibland.
Sen kan jag inte sticka under stol med att jag faktiskt saknar AF och vädertätning. Idag var det pissväder, men väldigt fint ljus.
Jag har inget större intresse av teleobjektiv eller extrem vidvinkel, så det vore ganska skönt att slippa fundera på vad man ska ha med sig. Jag håller just på att sälja mitt Sigma 14/2,8 eftersom det är halvt oanvändbart då det är för vidvinkligt. 24 mm kan nog vara tillräckligt som kortaste brännvidd.
Men visst, jag kommer säkert stå där sen och sukta efter något annat. Dock förmodlingen inget som är särskilt dyrt. Kanske.