Annons

normalzoom till Canon 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

chad

Avslutat medlemskap
Kära foto-entusiaster!
För ett tag sedan köpte jag en Canon eos 5d och till det ett fast 50mm-objektiv. Jag känner dock nu att jag saknar en zoom och lite mer vidvinkel, hade en 18-55mm förut (till min nikon) som jag trivdes väldigt bra med.
Dock är inte teknik min starkaste sida direkt, så jag hajar verkligen inte vilka objektiv som skulle kunna funka till min 5d (alltså fullcensor).
Det måste såklart inte vara just ett canon-objektiv, bara något som är okej ljusstarkt, inte allt för dyrt och runt 18-55mm.

Har någon nåt förslag?

Tack på förhand och peeeeaaace.

EF 28-135/3,5-5,6 eller EF 24-105/4L om du vill ha orginal. Annars är Tamron AF SP 28-75/2,8 oxo bra.
/Lars

Ett 17-40 f/4 kanske skulle kunna vara något.
Annars finns ju 16-35 f/2.8 eller kanske en 24-70 f/2.8.

Använder själv 16-35 och 24-70 till min 1D Mk2 N och är väldigt nöjd med hur dom presterar.

Hej.

Jag kör själv med 24-70/f2,8L som normal, men om det inte ska vara alltför dyrt så är faktiskt Tamron AF SP 28-75/2,8 helt givet för dig.

Cyberphoto rekommenderade mig det objektivet till 5D, och jag hade köpt det om jag inte hade snubblat över mitt 24-70 som en bekant till mig hade liggandes i fotoväskan i princip oanvänt.

MVH Julle.

Det måste såklart inte vara just ett canon-objektiv, bara något som är okej ljusstarkt, inte allt för dyrt och runt 18-55mm.
Vet inte om du redan tänker på det, men när du bestämmer dig så tänk på att dina tidigare 18-55 motsvarar ca 27-82 på din nya 5D.

Vet inte om du redan tänker på det, men när du bestämmer dig så tänk på att dina tidigare 18-55 motsvarar ca 27-82 på din nya 5D.
Tänkte bara förtydliga detta i snårdjungeln av hur man menar med vad som motsvarar vad. Jag menar alltså att om du vill kunna få lika "utzoomat" och "inzoomat" som med din gamla kamera och objektiv när du tittar i 5D:s sökare, så skulle ditt nya objektiv behöva ha brännvidden 27-82 mm. Nu finns ju inget sånt exakt, men Tamron 28-75 är ju ganska nära iaf.

Jag tror jag hajar. Tamron Af SP 28-75 verkar ju ganska klockrent, ska försöka hitta ett sånt begagnat (oh yes, fattig student).
Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!

Jag tror jag hajar. Tamron Af SP 28-75 verkar ju ganska klockrent, ska försöka hitta ett sånt begagnat (oh yes, fattig student).
Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!

Canon EF 28-105mm 3,5-4,5 II USM är oxå ett tänkbart objektiv. Inte lika ljusstarkt med lite billigare skulle jag tro...

En liten jämförelse... För muspekaren in och ut över bilden så växlar den mellan objektiven.

Vad kostar en 28-70/2.8 begagnad? Kolla efter en sådan. Den är galet skarp även om den inte är i klass med 17-35/2.8

Fast objektiv och bra skor!

Jag skulle rekommendera en 35/1.4, eller 28/1.8 som budget alternativ, och ett par bra skor istället för en zoom. En betydligt mer kreativ lösning som tvingar fotografen till att tänka lite mer innan bilden tas. Kör man 28an kan man gott lägga till en 85/1.8 så har man i princip en komplett utrustning där man inte behöver ta fram en lös blixt för att klara lite mörkare situationer!

Vad kostar en 28-70/2.8 begagnad? Kolla efter en sådan. Den är galet skarp även om den inte är i klass med 17-35/2.8

Om vi talar bildkvalitet så är 28-70 åtminstone en klass bättre än 17-35/2,8. 28-70 är i nivå med ersättaren 24-70, och är i vissa fall skarpare än 24-70! Det är både min och många andras erfarenhet - jag har både 28-70 och 24-70 och den äldre (28-70) har jämnare skärpa.

28-70 är ett mycket bra alternativ till 5D, men gapet till 24-70 är inte stort av ovan nämnda anledning. Räkna med närmare 8000 kr för 28-70.

Det är lite lustigt att så många köper en systemkamera, som man kan byta objektiv med, för att sedan leta efter objektiv som gör att man inte behöver byta objektiv.

Jag skulle rekommendera en 35/1.4, eller 28/1.8 som budget alternativ, och ett par bra skor istället för en zoom. En betydligt mer kreativ lösning som tvingar fotografen till att tänka lite mer innan bilden tas. Kör man 28an kan man gott lägga till en 85/1.8 så har man i princip en komplett utrustning där man inte behöver ta fram en lös blixt för att klara lite mörkare situationer!

I förra veckan hade Schönherrs foto i Stockholm en sådan i bättre bruksskick för 4900 kr, det är rätt bra pris. Men antar att marknaden kommer att svämma över med zoomar kring det omfånget om det visar sig att Canon presenterar en version med bildstabilisering om några veckor, och det verkar ju troligt.

Senast ändrad:
Jag har båda gluggarna själv och tycker att 17-35 presterar bättre, men så finns det ju olika bra "individer" av gluggarna. Jag skulle iofs aldrig byta bort någon av dom, iaf inte för att få de extra mm mellan 24 och 28:).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar