Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte skrivit eller uttalat mig om pixelnivå. Jag säger bara att det blir bra bilder med egna inställningar, förvånansvärt bra resultat för att vara en mobiltelefon. Och riktigt kul att fotografera med. Alltid retar det någon (eller några) när man uttrycker sådant. :)))
/Nonno

det där fick jag gnuggat i ansiktet för flera månader sen då en kompis som är mjukvaruutvecklare på Nokia hade några demo lurar av 1020 långt innan alla ni fick era fuktiga tonårshänder på dom :p
Jag hade en av dom i några veckor och visst..helt OK kamera men resten...Win8 jo tjena...huvva... så ja jag behåller min 5D :)

Nog finns det väl sådan tester också?

Jag gissar att en överväldigande majoritet av alla bilder som tas med mobilkamera görs i autoläget så då är det väl rimligt att testa dem så.

Både ja och nej. Jag tror att dom som köper en Lumia 1020 är betydligt mer fotointresserade än t.ex. en iPhone-köpare. En Lumia 1020 köper man just för att den har en bra kamera.

Har bara haft tid att titta på början av filmen där dom testar video och när det kommer till video så har 1020 faktiskt några nackdelar speciellt med vitbalansen om man inte sätter den själv. Hoppas att Nokia kommer med uppdateringar för det. En högupplöst sensor är sällan optimal för lågupplöst video. Jag är inte helt övertygad över videon från men D800 heller i FX-läget i DX-läget så blir det bättre eftersom det blir färre pixlar som inte används då.

/Karl

För min del är det så att jag hela tiden söker efter den "perfekta" mobila lösningen. Jag köper nya mobiler och nya kompaktkameror i premiumsegmentet med viss regelbundenhet. Initialt är jag ofta nöjd med köpet, men efter en tid så är jag tillbaka i samma slutsats:

1) Bildkvalitén är långt ifrån vad man når med en "riktig" kamera vilket förtar mycket av nöjet.

2) Handhavandet blir alltid "pilligt", avsaknaden av en riktigt sökare gör det tråkigare att fota och det lilla formatet gör det svårt att hålla still, komponera etc.

Jag har inte givit upp än och jag funderar fortfarande på en 1020 men jag känner att jag även i fortsättningen kommer att ta 98% av mina bilder med systemkameran. För mig är det så att en 1020 möjligen kan ersätta kompaktkameran, men knappast systemkameran.

Mina tankar om "problemet".

Känner ingen med en L1020 (3st kanske inte är en statistisk säker mängd men ändå) som använt sin DSLR lika ofta efter att dom införskaffat en L1020.

/Karl

Har en Nokia 920, vet att kameran inte är på långa vägar lika bra som hos 1020 men handhavandet gissar jag är liknande. Finns inte en chans att jag vill använda mobilen istället för en systemkamera. Dels är jag väldigt svag för kort skärpedjup och det går inte att få på mobilen än hur bra sensorn är, bildkvaliteten är inte lika bra speciellt i dåligt ljus och handhavandet är inte lika smidigt.

Trodde att jag skulle använda mobilkameran mycket mer när jag köpte L920, men så har det inte blivit av ovannämnda anledningar.

Edit: Ska tilläggas att för min typ av fotografering passar inte mobilen, men det finns tillfällen då det fungerar alldeles ypperligt.

Har en Nokia 920, vet att kameran inte är på långa vägar lika bra som hos 1020 men handhavandet gissar jag är liknande. Finns inte en chans att jag vill använda mobilen istället för en systemkamera. Dels är jag väldigt svag för kort skärpedjup och det går inte att få på mobilen än hur bra sensorn är, bildkvaliteten är inte lika bra speciellt i dåligt ljus och handhavandet är inte lika smidigt.

Trodde att jag skulle använda mobilkameran mycket mer när jag köpte L920, men så har det inte blivit av ovannämnda anledningar.

Edit: Ska tilläggas att för min typ av fotografering passar inte mobilen, men det finns tillfällen då det fungerar alldeles ypperligt.

En L1020 passar givetvis inte all fotografering, klarar man sig inte bara med ett 26mm objektiv på en systemkamera.
Skärpedjupet är betydligt kortare på en L1020 mot en L920, L1020 har en 4x större sensor och därmed ca halva skärpedjupet. En FX-sensor har dock betydligt kortare skärpedjup.

Här kan du se L1020s skärpedjup.
https://refocus.nokia.com/refocus/eVqvWSvrcqpau1td
(Du får klicka någonstans i bilden för att få kortare skärpedjup, defaultbilden är en fokusstackad bild)

/Karl

För min del är det så att jag hela tiden söker efter den "perfekta" mobila lösningen. Jag köper nya mobiler och nya kompaktkameror i premiumsegmentet med viss regelbundenhet. Initialt är jag ofta nöjd med köpet, men efter en tid så är jag tillbaka i samma slutsats:

1) Bildkvalitén är långt ifrån vad man når med en "riktig" kamera vilket förtar mycket av nöjet.

2) Handhavandet blir alltid "pilligt", avsaknaden av en riktigt sökare gör det tråkigare att fota och det lilla formatet gör det svårt att hålla still, komponera etc.

Jag har inte givit upp än och jag funderar fortfarande på en 1020 men jag känner att jag även i fortsättningen kommer att ta 98% av mina bilder med systemkameran. För mig är det så att en 1020 möjligen kan ersätta kompaktkameran, men knappast systemkameran.

Mina tankar om "problemet".

En L1020 är givetvis inte lika bra vare sig i handhavandet eller bildkvaliteten som en Nikon D800. För mig är dock en L1020 tillräckligt bra vid för mig förvånatsvärt många tillfällen. Jag hade en Lumia 920 innan Lumia 1020 som också var en bra kamera, men den gjorde sällan att jag lämnade min D800 hemma.

/Karl

Det trevliga med L1020 för min del är, att jag med den inte alls sysslar med den typ av fotografering som jag vanligen gör. Den har alltså breddat fotograferingen för mig. Det blir i många sammanhang mycket roligare bilder med L1020 än när jag släpar fram min fullformatare. Lusten att fotografera överhuvudtaget har fått en rejäl skjuts och det "spiller" förstås över även på mitt vanliga fotograferande. Det känns lite som när jag var nybörjare och "såg bilder" precis överallt hela tiden. :)))
För mig ersätter L1020 fullt ut behovet av en kompaktkamera, men jag kan samtidigt bara konstatera att fullformataren allt oftare blir liggande kvar i "fotoryggan".
/Nonno

hur löser man extern blixt styrning med nokian ??

Jag ställde in det externa systemet så att det blixtrade till så fort Lumian blixtrade. Möjligheterna är dock givetvis färre än om man fotar med en Nikonkamera i semi eller proffs nivå. Faktiskt till och med sämre än med en Canonkamera av klass.

Tror att min Nikonblixt en SB-800 kan ställas in att hjälpa min Lumia, vilket måste testat senare i veckan.

/Karl

Måste bara fråga - tror ni att ni kan övertyga några fler än andra fanatiker att Lumia 1020 kan ersätta en systemkamera? Frågan är allvarligt ställd, då jag tror att det inte är så vanligt ...

Måste bara fråga - tror ni att ni kan övertyga några fler än andra fanatiker att Lumia 1020 kan ersätta en systemkamera? Frågan är allvarligt ställd, då jag tror att det inte är så vanligt ...

Kanske är det så att de som tycker att en 1020 kan ersätta deras systemkamera egentligen aldrig har haft behov av en systemkamera?

Prioriterar man mobilitet och tycker att bildkvalitét inte är så viktigt så skall man förstås inte släpa runt på en D800.

Men som sägs ovan, det kan ju mycket väl vara så att en mobilkamera gör att man tar andra bilder än man gjorde med sin systemkamera - och då blir det ju inte en direkt ersättare till systemkameran.

Är det någon här som tror att en L1020 kan ersätta en DSLR? Synd att moderatorn skall trolla i trådar.

Moderatorn kanske kan berätta i vilken tråd vi som tycker om Lumia 1020 skall skriva i, vi som tycker att den är så bra att den inskränker på DSLRen tidigare användningsområde och vill dela tips med varandra.

Jag vet att det är helt mot fotosidans principer att något utanför Canon och Nikon som det inte står Adobe eller Apple på kan vara bra. Så kan denna tråden bli tråden som folk bara får vara skeptiska utan att ha provat och skriva negativa saker dom läst om telefonen. Så kan vi som tycker om telefonen lämna denna tråden och gå till den nya.

/Karl

Kanske är det så att de som tycker att en 1020 kan ersätta deras systemkamera egentligen aldrig har haft behov av en systemkamera?

Prioriterar man mobilitet och tycker att bildkvalitét inte är så viktigt så skall man förstås inte släpa runt på en D800.

Men som sägs ovan, det kan ju mycket väl vara så att en mobilkamera gör att man tar andra bilder än man gjorde med sin systemkamera - och då blir det ju inte en direkt ersättare till systemkameran.

Den är så bra att jag ofta inte längre tar med min D800. Den är inte så bra att jag kommer sälja min D800. Bilderna från min Lumia 1020 övertrumfar på alla sätt bilderna från min tidigare Nikon D70 tagna mellan 26-70mm. Det enda som D70 skulle kunna övertrumfa är kortare skärpedjup om det är det man vill ha.

/Karl

Är det någon här som tror att en L1020 kan ersätta en DSLR? Synd att moderatorn skall trolla i trådar.

Moderatorn kanske kan berätta i vilken tråd vi som tycker om Lumia 1020 skall skriva i, vi som tycker att den är så bra att den inskränker på DSLRen tidigare användningsområde och vill dela tips med varandra.

Jag vet att det är helt mot fotosidans principer att något utanför Canon och Nikon som det inte står Adobe eller Apple på kan vara bra. Så kan denna tråden bli tråden som folk bara får vara skeptiska utan att ha provat och skriva negativa saker dom läst om telefonen. Så kan vi som tycker om telefonen lämna denna tråden och gå till den nya.

/Karl

Om detta nu är trollande så står det:

Troll vs Troll: 1-1

kan ni gå vidare eller skall jag stänga tråden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar