Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)

RAW skulle vara riktigt trevligt.

Refocus och Instagram (native), säkert bra för Windows Phone men inget jag kommer installera.

1520 verkar även den vara en kompetent kamera, något mindre sensor 1/2.5", men fortfarande större än det mesta annat inkl iPhone5S (1/3.2").

/Karl

PS. Min 1020 repareras idag och skall vara redo att hämtas om 2 timmar. :) CHF180 verkar dom vilja ha för byte av skärm. :(

Billigt ju - till min iPad Mini är billigaste glasbytet jag hittat 1500:- (och det är på butiker jag inte är så säker på att jag litar på). Det är tydligen inte helt lätt att byta kapacitivt glas på den här typen av prylar och få det helt bra.

Det verkar som om vi inte behöver vänta till början av nästa år för RAW.

http://m.wpcentral.com/nokia-brings-raw-photography-lumia-1520-lumia-1020-support-coming-soon

Synd att dom inte valde NEF, nu får man lov att skaffa någon uschlig Adobe programvara för att kunna hantera DNG på ett vettigt sett. Men Adobeprogramvara och RAW är trots allt bättre än JPG och vilken annan programvara som helst.

Nikon har börjat samarbeta med Nokia, så i framtiden kanske det blir NEF. :)
http://nikonrumors.com/2013/10/29/nikon-coolpix-cameras-to-use-nokia-maps.aspx/

/Karl

Testa Lumia

Hittade denna annons på nätet:

Vill du lära dig att ta bättre mobilbilder på bara 1 timme?
Ta chansen och var med på Nokias fotoskola (UTAN KOSTNAD!) som anordnas den 2 november på SO Stockholm i Kungsträdgården. Du kommer att få uppleva en inspirerande föreläsning av Oscar Poulsen, föreläsare på Berghs fotoutbildning, få tips på hur du gör dina vardagsbilder mer intressanta och självklart testa nya Nokia Lumia 1020 med 41 megapixels kamerasensor.
Anmäl dig här: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=135046X9110

Kanske ett bra tillfälle att få känna och klämma lite på Lumian.

Nu åker skiten tillbaka... Det är väl nån slags hatkärlek man har till
920 och nu 1020. Fina att fota med men Nokias kvalitetskontroll verkar vara bedrövlig.
Bytte 3st 920 och nu börjar 1020'n att jäklas.
"No sim" etc. Simkortsluckan gick naturligtvis inte att få upp när den helt plötsligt
glömde mitt simkort.
Fick batterigreppet på posten idag - så det kan jag ju lägga ner i en låda nånstans =)
*puh* så nu har jag gnällt klart!
-Over and Out-

Nu åker skiten tillbaka... Det är väl nån slags hatkärlek man har till
920 och nu 1020. Fina att fota med men Nokias kvalitetskontroll verkar vara bedrövlig.
Bytte 3st 920 och nu börjar 1020'n att jäklas.
"No sim" etc. Simkortsluckan gick naturligtvis inte att få upp när den helt plötsligt
glömde mitt simkort.
Fick batterigreppet på posten idag - så det kan jag ju lägga ner i en låda nånstans =)
*puh* så nu har jag gnällt klart!
-Over and Out-

Köpte 920 när den kom ut och den har bara fungerat och fungerat. Tappade min 1020 med displayen före så att den landade på en 1x1mm betongojämnhet, då gick displayen.

Måste dock säga att Nokias service är helt otroligt snabb dock, dom fixade displayen på 2tim.

/Karl

Köpte 920 när den kom ut och den har bara fungerat och fungerat. Tappade min 1020 med displayen före så att den landade på en 1x1mm betongojämnhet, då gick displayen.

Måste dock säga att Nokias service är helt otroligt snabb dock, dom fixade displayen på 2tim.

/Karl

Tjena Karl!

Jo jag tvekar inte på deras service men detta att inte kunna veta/lita på att
luren funkar. Har ledsnat på att skicka tillbaka/byta telefoner tyvärr. :)
Säga vad man vill om iPhone etc men jag har haft alla sedan start och inte en enda
har krånglat så mycket som mina lumia's.
ÄNDÅ... sitter jag och grämer mig nu att jag inte har en fungerande 1020 i fickan min ;)
Om jag nu får en ny i utbyte - så kanske jag får släpa med mig 2st i ryggsäcken för att gardera
mig på nästa utflykt i naturen/resa :)
Ha det så mysigt!

Tjena Karl!

Jo jag tvekar inte på deras service men detta att inte kunna veta/lita på att
luren funkar. Har ledsnat på att skicka tillbaka/byta telefoner tyvärr. :)
Säga vad man vill om iPhone etc men jag har haft alla sedan start och inte en enda
har krånglat så mycket som mina lumia's.
ÄNDÅ... sitter jag och grämer mig nu att jag inte har en fungerande 1020 i fickan min ;)
Om jag nu får en ny i utbyte - så kanske jag får släpa med mig 2st i ryggsäcken för att gardera
mig på nästa utflykt i naturen/resa :)
Ha det så mysigt!

Skicka är aldrig en bra idé om man inte accepterar att vara utan grejen i x antal dagar/veckor. Har haft telefoner och kameror borta i evigheter då. Man åker dit och får saker fixade med en gång och slipper dessutom vara utan dom då.

I Sverige kan det kanske vara lite svårt ibland då avstånden kan vara långa, men har du möjlighet kolla upp om du har en Nokia certificerad verkstad i din närhet och åk dit och få det fixat.

Skickar du in grejerna kommer du bli nerprioriterad hela tiden av jobbiga jäklar som mig som åker dit och övertalar verkstaden att fixa min grej nu.

/Karl

NiX! Ingen 1020 tillbaka än.
Men en kollega klagade lite på kvaliteten på
"refocusbilderna" dvs efter en refocus.
Men jag tänkte testa omgående när/om jag får tillbaka luren.

NiX! Ingen 1020 tillbaka än.
Men en kollega klagade lite på kvaliteten på
"refocusbilderna" dvs efter en refocus.
Men jag tänkte testa omgående när/om jag får tillbaka luren.

Den skulle nog må bra av lite fler bilder på 1020, då dess skärpedjup är kortare än fokusstegen. Med 920 fungerar den perfekt. Om du tittar på länken i mitt förra inlägg ser du vad jag menar, den bilden är tagen med en 1020.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar