Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej Stäng inte, för min del får den vara kvar. Synd att en del ska hålla på.
Jag vill gärna läsa om telefonen då åtminstone jag kanske kommer att köpa denna eller Lumia 1520.

Jag tycker vi kan köra vidare och diskutera 1020 och det som är relaterat, vi kan släppa jämförelsen med systemkameror - den leder nog inget vart.

Åter till saken alltså:

Ni som har koll, om jag förstår rätt så kommer 1520 släppas i januari i Sverige. Den verkar ju vara rejält mycket större.

Om vi koncentrerar oss på kameramodulen - vad är det som skiljer mellan 1020 och 1520? Vilken har störst sensor? Vilken av modellerna tror ni är bäst ur ett fotografiskt perspektiv?

Svarar mig själv, enligt Nokias hemsida så har 1020 betydligt större sensor 1/1,5" jämfört med 1/2,5" för 1520 så då borde väl 1520 vara ointressant ur ett foto-perspektiv?

Den kommer helt säkert inte vara lika bra som 1020, men det kommer väl vara den telefon som har den tredje största sensorn efter 808 och 1020 (möjligen har N8 en sensor som är där någonstans också, men dess sensor är hopplöst gammal nu). iPhone 5S som förmodligen kommer på fjärde plats har en 1/3" stor sensor.

Både 1520 och 1020 kommer ha RAW vilket kommer ge stora fördelar för fotografer.

1520 med sin 6"-skärm kommer bli en telefon som antingen är perfekt eller för stor för att vara en telefon och för liten för att vara en tablet. Har inte bestämmt mig för vilket som passar in på mig.

/Karl

Måste bara fråga - tror ni att ni kan övertyga några fler än andra fanatiker att Lumia 1020 kan ersätta en systemkamera? Frågan är allvarligt ställd, då jag tror att det inte är så vanligt ...
Jag delger spontant min överraskning och stora glädje över fotograferandet med L1020 i ett inlägg (#188) och möts sedan av dig som forumvärd med ord som "fanatiker"! För när du skriver "andra fanatiker" så är ju syftningen att även jag är en fanatiker - på annat sätt kan det inte tolkas. Förklara gärna hur du tänker, när du som forumvärd skriver så här.

Sedan undrar jag var du hittar att jag hävdar att L1020 fullt ut ersätter en systemkamera och då underförstått att vare sig jag eller någon annan aldrig mer skulle behöva en systemkamera? Det jag skrivit (#213) är att L1020 för min del fullt ut ersätter behovet av en kompaktkamera. Jag skriver också att det är roligt att fotografera med L1020 och att resultatet är så pass bra att min systemkamera blivit liggande i "fotoryggan". Det i sig betyder inte att jag säger att L1020 är överlägsen alla systemkameror.

Det var lite dumt formulerat av mig. Jag blir bara lite less på allt märkeskramande ibland (inte bara vad gäller telefoner). :)

Har en kompaktkamera, Sony RX100, som för mig nästan ersätter min OM-D, systemkamera.
1020 skulle kunna ersätta RX100 när jag cyklar till jobbet eller bara ska ner på stan för att handla.
Jag var på ett 90-års firande i november. Det bara blev så att jag gled över till att använda L1020 i huvudsak och har nu fått två fotoböcker som jag beställt via Japanphoto + Crimson. Merparten av bilderna var tagna med L1020 och jag är nog rätt nöjd med resultatet. Det jag märker, är att folk slappnar av mer när jag använder L1020. När D700 med monterat Nikkor AF-S 24-70 /2.8G ED dyker upp, är min upplevelse att folk blir mer obekväma och stramar upp sig mer. Jag har fångat så många underbara ögonblicksbilder med L1020.
Vi hade en musikklass som uppförde en Lucia-tablå på jobbet i fredags och då hade jag ju bara L1020, men riktigt många bra bilder blev det även där.

Använde du blixt på 90-års kalaset och Lucia?
Skulle vara trevligt att få se några bilder om du har något som du kan visa?

Använde du blixt på 90-års kalaset och Lucia?
Skulle vara trevligt att få se några bilder om du har något som du kan visa?
I mitt fotograferande öht är det sällsynt att blixt används, samma gäller L1020. Jag har stängt av blixten. Det handlar nog om att mina kunskaper i ljussättning av den typen är usla. Av misstag har väl blixten fyrat av någon gång i början, men då har resultatet inte blivit så där jättebra. Om det beror på mobilkameran eller mig, vet jag inte. Jag ska fundera lite på din förfrågan. Jag har ju i stort nästan slutat att lägga upp bilder här på Fs.

Det var lite dumt formulerat av mig. Jag blir bara lite less på allt märkeskramande ibland (inte bara vad gäller telefoner). :)

Det hade varit intressant att höra dina erfarenheter av Lumia 1020 så att vi vet vilka påståenden om Lumia 1020 som är märkeskrameri och vilka som faktiskt är personligt upplevda sanningar.

/Karl

Fotograferade denna bilden i en så nersläkt kyrka som tilläts i torsdags. Dom absolut starkaste ljuskällorna var de som luciatåget bar på. Såg på Facebook att fler fotograferat med iPhones och Samsung Galaxy Note 3, har bett dessa om att få använda deras bilder som jämförelse skillnaden är enorm.

Bilagor

• WP_20131212_19_37_36_Pro__highres.jpg
    WP_20131212_19_37_36_Pro__highres.jpg
    49.4 KB · Visningar: 77
Denna bild togs av samma luciatåg i samma belysning av en Samsung GT-7100 som i dagligt tal kallas Samsung Galaxy Note II.

/Karl

Bilagor

• 20131212_194547.jpg
    20131212_194547.jpg
    48.3 KB · Visningar: 59
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar