Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Crops från bägge bilderna. Galaxy Note2 bilden är 804kb och Lumia 1020-bilden är 11.5MB.

Galaxy Note2 ISO2500, 1/33sek, f2.6
Lumia 1020, ISO800, 1/4.7sek, f2.2

Så det är helt klart Lumias optiska bildstabilisator som varit den största faktorn här. Bägge bilderna togs handhållet.

/Karl

Bilagor

• 1020vsNote2.jpg
    1020vsNote2.jpg
    147.8 KB · Visningar: 65
Olika ISO, olika tider, olika bländare, olika utsnitt.

Jag säger inte att testet är värdelöst, tvärtom är "real life" tester intressanta men jag tycker nog ändå att det i det här fallet är lite väl mycket som skiljer för att en jämförelse skall vara riktigt relevant.

Jag vill inte alls sänka 1020, faktum är att jag just beställt en till mig själv i julklapp, mycket tack vara lovorden i den här tråden, så det skall bli intressant att se om jag blir lika nöjd som ni andra!

Skall försöka återkomma med några egna jämförelser i mellandagarna!

Olika ISO, olika tider, olika bländare, olika utsnitt.

Jag säger inte att testet är värdelöst, tvärtom är "real life" tester intressanta men jag tycker nog ändå att det i det här fallet är lite väl mycket som skiljer för att en jämförelse skall vara riktigt relevant.

Jag vill inte alls sänka 1020, faktum är att jag just beställt en till mig själv i julklapp, mycket tack vara lovorden i den här tråden, så det skall bli intressant att se om jag blir lika nöjd som ni andra!

Skall försöka återkomma med några egna jämförelser i mellandagarna!

När man gör dessa tester så blir det aldrig samma tider, bländare och ISO om du fotar på auto. Lumian litar i auto väldigt mycket på bildstabilisatorn när ljuset tryter. Rör sig motivet måste man dra upp ISOn manuellt (tips för mellandagarna).

Skall bli intressant att höra vad du tycker.

Utsnittet är på samma personer och Lumias utsnitt är hårdare beskuret än Notens.

/Karl

Utsnittet är på samma personer och Lumias utsnitt är hårdare beskuret än Notens.

/Karl

Min definition på "samma utsnitt" är nog lite mera distinkt än att det skall vara samma individer! :)

Dessutom, för mig förefaller det som om bilden från Noten visar en mer inzoomat utsnitt än Nokian.

Nåväl, jag tror säkert att Nokian har en utmärkt bildkvalité och förhoppningsvis bättre än de andra mobilerna.

Min definition på "samma utsnitt" är nog lite mera distinkt än att det skall vara samma individer! :)

Dessutom, för mig förefaller det som om bilden från Noten visar en mer inzoomat utsnitt än Nokian.

Nåväl, jag tror säkert att Nokian har en utmärkt bildkvalité och förhoppningsvis bättre än de andra mobilerna.

Bilderna är tagna av två olika personer, jag satt på fjärde rad på höger sida medans Notefotografen satt på tredje rad på vänster sida.

/Karl

Det har gått troll i mitt Lumiaägande.
Bestämde mig för att reparera telefonen - 2 dagar efter reparationen
lyckas arbetskamraten slå den ur näven på mig och den slår i asfalten...
Den verkar funka men ser för jävlig ut på kameradelen och skalet.
Kände mig som en sur liten unge efteråt. :)
Men snart är det jul och ledigt!

Go'Jul på Er alla!

Go'Jul på Er alla!

Den är lite annorlunda att hålla i med kameran på baksidan men även var tyngdpunkten ligger.

Har tappat min två gånger, första gången gick det som sagt åt pipan men andra fallet klarade den bra.

/Karl

Go'Jul på Er alla!

Vad elakt att drabbas av så mycket otur!
God jul på dig också. :)

Den är lite annorlunda att hålla i med kameran på baksidan men även var tyngdpunkten ligger.

Har tappat min två gånger, första gången gick det som sagt åt pipan men andra fallet klarade den bra.

/Karl

När telefonen var ny för mig, hade jag flera incidenter dagligen då telefonen höll på att glida ur händerna på mig. Storleken kändes ovan samt att den är mer "glatt" i jämförelse med min mycket mindre N8. Nu har jag kommit på hur jag ska "fiska upp" den ur mobilfacket på väskan utan att den sprätter iväg. :)

Är Nokian halare än andra telefoner? Jag har hittills aldrig lyckats tappa en smartphone i backen (men jag har spolat ner ett blåtandheadset i toan och spräckt en skärm på iPad Mini).

Jag brukar förse mina telefoner med såna läderfodral som ser ut som cigarettfodralen som användes av gamla tanter förr i tiden - de blir mer greppvänliga så, Min favorittillverkare verkar inte ha fodral för 1020 ännu, men så här ser de ut för 920 :) http://www.pielframa.com/nokia-lumia-920-cases-pf.htm

Är Nokian halare än andra telefoner? Jag har hittills aldrig lyckats tappa en smartphone i backen (men jag har spolat ner ett blåtandheadset i toan och spräckt en skärm på iPad Mini).

Jag brukar förse mina telefoner med såna läderfodral som ser ut som cigarettfodralen som användes av gamla tanter förr i tiden - de blir mer greppvänliga så, Min favorittillverkare verkar inte ha fodral för 1020 ännu, men så här ser de ut för 920 :) http://www.pielframa.com/nokia-lumia-920-cases-pf.htm

Den är inte direkt halare, men har rundade kanter och är tyngre upptill. Det är synd på en Lumia att gömma den i ett fodral.

/Karl

Fodral är inte så snyggt, men det kan göra att glaset överlever ett fall, så för mig är det värt det :)

För min del är det de här nedanstående faktorerna som gjorde att jag i början hade en telefon som gled lite hit och dit när jag fiskade upp den ur mobilfickan på min väska:
- balansen blir en annan pga den tyngre kameradelen på ena sidan
- rundade kanter och den är både tunnare samtidigt som den är bredare än någon av mina tidigare mobiltelefoner.
Nu när jag är van vid den, håller jag inte på att tappa den ständigt och jämt. Sedan kan det ju också vara så att jag är mer valhänt än andra kanske...

Jag har skalet för trådlös laddning på nästan jämt, det ger en bra greppkant och bättre balans. Dessutom ser man inte ut som en snusare när man har den i fickan när det skalet sitter på.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar