Annons

Noise reduction

Produkter
(logga in för att koppla)

Fegraeus

Aktiv medlem
Hallå glada photoshopare!
Jag har scannat en del bilder och undrar
vad folk använder för att ta bort grain/noise från sina bilder.

Själv har jag kört Neatimage en del med himla bra resultat. Jag undrar dock om det finns ett enskilt plugin i photoshop som gör det lika bra/bättre.

/Henrik Fegraeus

Jag har gjort en egen action som reducerar ccd noise, bifogar en bild som exempel.

ccd_noise.jpg

Notera att jag inte har tagit bilden själv, jag har lånat den från fredmiranda för att ha referens om hur bra min action funkar, har aldrig sett hur deras fungerar.

Går att ladda ner min action på min hemsida, skriv gärna lite kommentarer om hur den funkar. Har inte en aning om den funkar i PS Elements, men den funkar iaf i PS 6.0 och 7.0.
Har ett antal andra actions där med, och jag kommer fortsätta uppdatera och göra fler så fort jag hinner.

Senast ändrad:
noise

Tack Jonas, testade din action och den var helt ok! Ingen ersättare för neatimage men onekligen gratis och i photoshop, tack så mycket.

/Henrik

Ingen fara, använder den hela tiden på jobbet nu, tillsammans med skärpan i samma paket, sparar massor av tid.
Beträffande neatimage så gjorde jag ett test för 10 min sen med lite bilder från deras sida.
Körde mitt filter på deras fågel och sen visade jag folk min bild och neatimages exempel och bad dem gissa vilken som var neatimage, det var bara en som gissade rätt. :)

heh, fick 50 downloads på nolltid efter jag visade här, och bara ett svar i tråden. Tråden har dessutom över 300 views, och bara så här få svar, ingen förödande bra forumanda här precis...

Jag har laddat ner din action och skulle ha svarat om jag bara visste hur man använder det! :)

Nån som kan hjälpa till, hur använder man actions i photoshop?

Jag laddade ner dina actions. Men så besviken jag blev. De fungerar ju inte på den svenska versionen av photoshop. Det var det här med nya skapta lager döps till bakgrund istället för background. Då hittar ju inte actionen rätt sen. Du kan inte tänka dig att lägga upp en svensk version av de?? Hade varit väldigt tacksam över detta.

Aha, det hade jag inte tänkt på alls...
Har tyvärr ingen svensk version av photoshop,
kan kolla om det finns på nån dator på jobbet.
Själv kör jag enbart med engelska program.

Det kanske funkar om du gör såhär:

1. Skapa en ny bild utan bakgrund
2. Döp om Lager 1 (heter det så?) till Background
3. Klistra in bilden du vill behandla och slå ihop lagrena om det behövs

Borde funka, men eftersom att jag inte har nån svensk photoshop så kan jag tyvärr inte testa :(

får det inte att fungera. det är ju ett antall olika steg där hela biulden markeras elller layer 1 markeras när det hos mig heter lager 1. överger ditt action iaf så länge och kör vidare med neatimage,

ZerveZ, k. Får se om jag lyckas få tag i en svensk verre av ps att testa på, annars blir det nog tyvärr bara för engelska ps :(

ZerveZ, jag håller på att göra om hela grejen nu, har fått den testad med och det funkar på svenska ps.

Tycker att din action funkar väldigt bra, kör man lite sharp och sen ccd noise så blir det superb ju. Man måste iofs ha viss förståelse för alpha kanaler, för att få det att funka som bäst. Lär inte slänga bort denna actionen på lång tid!

btw: har inte märkt av några buggar i min engelska version iaf.

Följdfråga :Vilken Action eller liknande är..

..bäst när det gäller att skärpa upp bilder. Kollar bla Fred Miranda´s sharpening for D30.

???//Jens

Vilken som är bäst är väl vårt att säga.. de är bra på olika saker för det mesta. Har du du provat min? Brukar få bra resultat med den när man jämför med mirandas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar