Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons storattack

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom: Vem köper en 85/1.2 enbart för att tjäna 0.45 steg gentemot en f1.4? Ingen som är vid sunda vätskor...

Och då förstår jag ännu mindre varför Canons 85:a skall vara så pass mycket bättre att Nikons variant framstår som en brist.

AF är lika snabb eller långsam är nog det rätta ordet för ingen av dem är något under av snabbhet även om de bägge räcker till för ändamålet de är konstruerade för. Skärpemässigt är de helt likvärdiga. Bokehn på Nikkor är helt underbar. Hur den är på Canonen får andra bedömma. Så optiskt sätt är de förmodligen så pass bra det bara går. Byggkvaliteten på Nikkorn är av en sort som inte finns lägre. Hur den är på Canonen vet du förmodligen redan.....

Enda skillnaden är så fall AF mekaniken. Nikkorn är av äldre typ som inte går att justera manuellt i AF läge samt att den låter lite grann. Ni som har försökt ställa in skärpan på en 85:a fullt öppen vet att det är nästintill omöjligt att göra med någon som helst precision om du inte använder LV. Så den "fördelen" faller oxå bort. Då är det ljudet kvar och i alla fall för mig så är det lilla ljud som Nikkors 85:a åstadkommer inte ett stort problem i praktiken. Det jag däremot saknar är VR/IS men den finessen saknas i bägge

Det är just argument som dina som jag invänder emot. Du har i detta fall kastat ur dig ett omdömme och ett påstående som det inte finns någon som helst verklighetsförankring i. Jag hade förstått om du kommit med 70-200 f4 som saknas och är ytterst efterlängtad i Nikons sortiment men komma dragandes med Canons 85:a 1,2....... Hallå! Vakna´. Det finns reella brister i bägge systemen men inte är de stora, men visst är Canons utbud aningens mer omfångsrikt.

För mig så framstår rätt många av "bristerna" som enbart av akademisk karaktär. Nikon har tex AF-S200-400 som Canon saknar eller Canons TS17. Bägge är helt ointressanta för mig. Jag skulle glatt kunna använda bägge systemen. Skillnaderna är inte större än att jag lätt kan hitta ett substitut för alla de gluggar jag idag använder i bägge systemen

ps. Dessutom ger en 85 f1,4 på en D3 bättre expvärden än en 85 f1,2 på en 1DmkXX. Det är i och för sig inte gluggens förtjänst utan huset. Dvs du får lägre isovärden med Nikonkombinationen än Canons dito om bägge gluggarna används fullt öppna (1,4 resp 1,2) och samma tid används..... Så inte heller här har Canon någon fördel

Senast ändrad:
Tydligen träffade jag en öm tå eller? Gjorde det ont?

Nej jag avsåg inte dig specifikt utan mitt inlägg var mer övergripande. Inte heller har jag någonsin ifrågasatt dina kunskaper inom sportfoto.

...

Skillnaderna och bristerna är egentligen väldigt små och bägge kamerornas grundegenskaper är på en extremt hög nivå eller hur. Så vad vi egentligen diskuterar är en storm i ett vattenglas......om än en rolig sådan

Tack för klargörandet!

Inte ditt fel.
Blev bara påmind om en annan diskussion häromdagen där jag ansträngde mig för att verkligen komma med goda råd utifrån mina egna erfarenheter (råkade gälla den sport som jag har absolut bäst koll på för egen del), och sedan blev bemött med diverse okunskap och arrogans.
Tyvärr inte första gången här på FS.
Ovanpå detta så var jag osäker på vad du verkligen menade med ditt inlägg.

I övrigt så håller jag med dig i det stora hela.
För även om jag personligen föredrar Canon, så ser jag små skillnader mellan systemen. Så små att de i sig har en minimal betydelse för de allra flesta fotografer.
Så valet blir mer och mer smaksak i mina ögon.

Nu var det ju mest de senare "pro-kamerorna" från resp som jag visade men om man vill se utvecklingen här på FS sedan juli-08 så är Nikon starka på instegsmodellerna medan Canon är starka på semipro och promodellerna.

Nedan två diagram. Det första över alla modeller visar att Nikon var närmast Canon här på FS i aug-09 sedan har Canon börjat öka försprånget igen. Observera att här ligger modellerna strikt ordnade "modelltillhörighet" enligt diagramförklarningarna.

Det andra visar hur semipro och promodellerna utvecklats under samma period för 40D/50D/7D och D300/D300s resp 5DII och D700 samt 1DIII/1DIV och D3/D3s. Det är väldigt enkelt att se när 50D kom (sept-08) och 7D (sept-09).

Sen får man ju ta all statistik för vad det är...
2009 , nikon 59 procent av slr marknaden i Sverige

Imponerande siffra om det stämmer. (ugår från att du menar DSLR) Undrar om Canon någonsin har haft så stor marknadsandel i Sverige. Tror dock att Nikon är förhållandevis starkare inom entry level än i övriga segment.

Imponerande siffra om det stämmer. (ugår från att du menar DSLR) Undrar om Canon någonsin har haft så stor marknadsandel i Sverige. Tror dock att Nikon är förhållandevis starkare inom entry level än i övriga segment.

Ett mycket viktigt segment. Det är ju morgondagens professionella fotografer.

/K

Det jag upplever som mest intressant är att Canon och Nikon har positionerat sig relativt skilda från varandra man skulle kunna säga att de äger sin position även om man närmat sig på vissa områden.

Canon har positionerat sig tydligt mot högpixelområdet medans Nikon har valt högISOprestanda. Sedan delar man på vissa egenskaper som video etc även om det ena märket har mera av det än det andra osv men märk väl att man tydliggör och differentierar sin ståndpunkt oavsett om den liknar den andres.

Därefter har konsumenten fått välja vad de ansett nödvändigt.
Olika grupper prioriterar på olika sätt.

Man vinner inget på att springa efter motståndaren och jämföra sig med eller försöker vara denne eftersom att det bara bekräftar att motståndaren är marknadsledaren.

Sitter just och bläddrar i senaste numret av American Photo. Av det 9 fotografer som presenteras, där deras utrustning också redovisas, är det sju som använder Canon, en som kör Nikon och en som använder Hasselblad. Bara ett nedslag från verkligheten, säkert inte representativt för resp. märkes marknadsandel.

Klart de kör Canon alla då de inte har råd köpa Nikons superkameror o super objektiv! ;)

än så länge så är det jag som är källan .
(mitt kontaktnät är ganska stort) misstror du dessa siffror eller mig - be my guest.

Jag tror på dina siffror och om man tittar i diagrammen jag visade så är Nikon väldigt starka på instegssidan och denna kategori kameror är utan tvekan de som det säljs mest av, vilket oxå syns i diagrammen.

70% av alla registrerade nikonkameror på FS är instegsmodeller.
54% av alla registrerade canonkameror på FS är instegsmodeller.
I absoluta tal var det ca 6900 instegsmodeller från Nikon regsitrerade på FS 1 juli-08. Idag ca 11000.
Motsvarande siffror för Canon är ca 8200 resp ca 10700.

Det har ju varit rea på Nikons instegsmodeller, så det sätter väl sina spår. Dessutom är väl instegsmaknaden betydligt mer känslig för reklampåverkan, modetrender och försäljares övertalningsförmåga än vad som gäller för de mer erfarna, som dessutom ofta har "investerat fast sig" i ett system. Försäljarnas vilkor mot generalagenter har sitt inflytande på försäljning och jag tycker nog att en hel del av reklamen för dessa instegskameror gränsar till vilseledande då de enklaste modellerna framställs som om de är något alldeles extra, men är själva verket ganska så begränsade om man vill utvecklas som fotograf, men visst går det att ta bra bilder med dem, det går ju också med kompakter o mobiltelefoner. Jag får säkert mothugg här men lite balans mot alla lovsånger till Nikon kan kanske behövas.

Trenden är verkar vara likadan i andra länder, exv Storbritanien,USA och Japanska hemmamarknaden
Varken jag eller andra lovsjunger Nikon, jag har båda systemen, konstaterar bara att det blåser Nikonvindar just nu.

Jovars nog sjungs det lovsånger, men strunt i det reapriser lockar ju alltid och aggressiv marknadsföring påverkar. Men inte motsvarar kvalitetsskillnader mellan Nikons instegskameror och övriga fabrikats (och då inte bara Canon) marknadsandelarna. Förstagångsköpare är i större utsträckning i händerna på reklammakare o försäljares säljargument. Att det blåser Nikonvind fn är ju uppenbart och då passar ju många på att blåsa i medvind, men oj vilken motvind det blev mot R&R som blåste mot (även jag kritiserade dem) återstår att se hur länge vinden håller i sig.

Trenden är verkar vara likadan i andra länder, exv Storbritanien,USA och Japanska hemmamarknaden
Varken jag eller andra lovsjunger Nikon, jag har båda systemen, konstaterar bara att det blåser Nikonvindar just nu.

Ser man på totala antalet registrerade för Nikon resp Canon här på FS så var skillnaden Canon - Nikon störst i aug-08 med 4300 kameror.

Till aug-09 hade Nikon knaprat in och skillnaden var 3650 kameror.

Till sista jan-10 har Canon vänt och ökat skillnaden till 4040 kameror.

(Började samla statistik juni-08 och då var skillnaden 4250 kameror)

Klart de kör Canon alla då de inte har råd köpa Nikons superkameror o super objektiv! ;)

Det fanns inga uppgifter i tidningen om fotografernas ekonomiska status eller köpkraft, men är verkligen Nikon-grejerna så mycket dyrare än Canons dito? Eller så har de inte blivit korrekt informerade om Nikons överlägsna förträfflighet. :)

men är verkligen Nikon-grejerna så mycket dyrare än Canons dito?
Uppgifter fran B&H.
300 2.8 IS / VR

Canon $4340
Nikon $5199

400 2.8 IS / VR

Canon $7190
Nikon $$8999.95

500 4 IS / VR

Canon $6140
Nikon $8499.95

600 4 IS / VR

Canon $8050
Nikon $10299.95

200 2 IS / VR

Canon $5300
Nikon $4999

70 - 200 2.8

Canon $1799
Nikon $2319

135 2.0

Canon $999
Nikon $1299.95

Ett objektiv av de riktigt stora och erkant bra som ar dyrare hos Canon, och da bara med $300, Nikon ar annars overlag betydligt mycket dyrare.

Ja, ganska stora prisskillnader på en del gluggar faktiskt. Bara att konstatera att man för en gångs skull satsat på rätt häst. :) Bildkvaliteten är förmodligen likvärdig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar