elbe
Avslutat medlemskap
Detta förutsätter väl att varje användare skriver in vad dom har i kameraväskan? Gör alla det? Inte jag
Nä, det förutsätter att båda "sidorna" är lika "slarviga".
Jag har heller inte registrerat något i kameraväskan...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta förutsätter väl att varje användare skriver in vad dom har i kameraväskan? Gör alla det? Inte jag
Dessutom: Vem köper en 85/1.2 enbart för att tjäna 0.45 steg gentemot en f1.4? Ingen som är vid sunda vätskor...
Tydligen träffade jag en öm tå eller? Gjorde det ont?
Nej jag avsåg inte dig specifikt utan mitt inlägg var mer övergripande. Inte heller har jag någonsin ifrågasatt dina kunskaper inom sportfoto.
...
Skillnaderna och bristerna är egentligen väldigt små och bägge kamerornas grundegenskaper är på en extremt hög nivå eller hur. Så vad vi egentligen diskuterar är en storm i ett vattenglas......om än en rolig sådan
2009 , nikon 59 procent av slr marknaden i SverigeNu var det ju mest de senare "pro-kamerorna" från resp som jag visade men om man vill se utvecklingen här på FS sedan juli-08 så är Nikon starka på instegsmodellerna medan Canon är starka på semipro och promodellerna.
Nedan två diagram. Det första över alla modeller visar att Nikon var närmast Canon här på FS i aug-09 sedan har Canon börjat öka försprånget igen. Observera att här ligger modellerna strikt ordnade "modelltillhörighet" enligt diagramförklarningarna.
Det andra visar hur semipro och promodellerna utvecklats under samma period för 40D/50D/7D och D300/D300s resp 5DII och D700 samt 1DIII/1DIV och D3/D3s. Det är väldigt enkelt att se när 50D kom (sept-08) och 7D (sept-09).
Sen får man ju ta all statistik för vad det är...
2009 , nikon 59 procent av slr marknaden i Sverige
59 % av vadå?
Antal sålda enheter?
Försäljningsvärde?
Något annat?
Imponerande siffra om det stämmer. (ugår från att du menar DSLR) Undrar om Canon någonsin har haft så stor marknadsandel i Sverige. Tror dock att Nikon är förhållandevis starkare inom entry level än i övriga segment.
antalet sålda slr kameror
Har du källhänvisning på det påståendet?
Sitter just och bläddrar i senaste numret av American Photo. Av det 9 fotografer som presenteras, där deras utrustning också redovisas, är det sju som använder Canon, en som kör Nikon och en som använder Hasselblad. Bara ett nedslag från verkligheten, säkert inte representativt för resp. märkes marknadsandel.
än så länge så är det jag som är källan .
(mitt kontaktnät är ganska stort) misstror du dessa siffror eller mig - be my guest.
Trenden är verkar vara likadan i andra länder, exv Storbritanien,USA och Japanska hemmamarknaden
Varken jag eller andra lovsjunger Nikon, jag har båda systemen, konstaterar bara att det blåser Nikonvindar just nu.
Klart de kör Canon alla då de inte har råd köpa Nikons superkameror o super objektiv!
Uppgifter fran B&H.men är verkligen Nikon-grejerna så mycket dyrare än Canons dito?