Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
1Ds mark III fick en 21,1 mp sensor så vad tros D3x få? Blir det FF så på den nya Nikonen så går jag över till Canon iomed att Dx optiken blir värdelös.
Om nu inte Nikon lyckas skruva upp upplösningen ngr snäpp.
 
cmyk skrev:
Bakstycket släpptes i år, ZD-kameran är ett 4 år gammalt koncept,

vad tror du själv?

jag är mer intresserad av vilken bildkvalitet som levereras, och den är mycket god,
det digitala 24x36 formatet har en bit kvar dit,

Att tro är en sak.

Efter kontroll:
Mamiya zd har samma sensor som när den kom ut och vi såg den första gången på Photokina.

Det är ingen skillnad mellan den kamera jag provade för ett år sedan och idag förutom att programvaran som skickas med Zd som är Lightroom.


Mikael
 
macrobild skrev:
Då kommer nästa fråga till dig, du som så bestämt tror dig veta så mycket, är det samma sensor i bakstyckena som i ZD.

Mikael

det kan man aldrig så noga veta, du får skruva isär och kolla efter,

åter till ämnet,

den senaste teorin jag hörde är att Nikons D3 FF (eller 1,1 crop) kamera kommer att prissättas i klass med 1D MKIII,

det vore ju smaskigt,
 
Annan formfaktor?

Undrar om någon av de stora elefanterna någonsin kommer att våga bryta sig ur 3:2 formfaktorn. De flesta kompaktkameror (alla rent av?) har väl 4:3 som formfaktor på sina sensorer. Olympus system heter ju rent av 4:3 men Canon, Nikon m.fl. verkar envist hålla fast vid 3:2. Skall man tro en del verkar många tycka att det gängse ("småbild") SLR formatet är för lågsmalt.

Så varför inte göra en 36x27 eller 32x24 sensor t.ex. Eller är det att utmana konventionen för mycket?
 
Re: Annan formfaktor?

tormig skrev:
Undrar om någon av de stora elefanterna någonsin kommer att våga bryta sig ur 3:2 formfaktorn. De flesta kompaktkameror (alla rent av?) har väl 4:3 som formfaktor på sina sensorer.

kan inte det vara en lösning för att fortfarande kunna använda DX optiken. Den tecknar ju ut bredden och om man då kan göra höjden högre så får det ju plats med fler pixlar......uppåt menar jag....hoppas att ni förstår vad jag menar.

Jag vet att vissa DX gluggar har en utteckning eller vad det nu heter som är rektanglulär så det kanske inte går i alla fall.....

Jag hoppas att Nikon behåller DX och gör något helt nytt med större format för de som anser sig behöva det. Själv skulle jag bli rent ut sagt glad om dom tog en D2X och bytte sensorn till en 8-10MP med mindre brus som följd. Jag har ingen som helt användning för en 21MP kamera. Använder inte ens alla 12,2 som jag har idag. Beskär oftast bilden till mindre format....
 
En D3H på 10-12 MP och FF/nära FF blir ju en direkt konkurrent till Canons 1D MkIII och kan förstås inte prisättas mycket högre än den kameran om Nikon vill sälja framgångsrikt.

En D3X konkurrerar kanske mer med Canons 1Ds MkIII. Får den Nikonkameran FF/nära FF kan Nikon som tidigare ha en något sämre upplösning men andra konkurrensfördelar där priset är en given sådan. Blir D3X istället en fortsatt DX-kamera med säg 4MP mer än i D2X är ju frågan vad vinsten blir med en sådan kamera. Jag som D2X-ägare och många med mig (?) skulle nog inte lockas att uppgradera bara för en något högre upplösning om brus, detaljnivå, färgmättnad, dynamiskt omfång inte markant förbättras. Och hur troligt är det att Nikon lyckas med det konststycket om upplösningen samtidigt ökas?!
 
Re: Annan formfaktor?

tormig skrev:
Undrar om någon av de stora elefanterna någonsin kommer att våga bryta sig ur 3:2 formfaktorn. De flesta kompaktkameror (alla rent av?) har väl 4:3 som formfaktor på sina sensorer. Olympus system heter ju rent av 4:3 men Canon, Nikon m.fl. verkar envist hålla fast vid 3:2. Skall man tro en del verkar många tycka att det gängse ("småbild") SLR formatet är för lågsmalt.

Så varför inte göra en 36x27 eller 32x24 sensor t.ex. Eller är det att utmana konventionen för mycket?

Jag tycker inte alls att 3:2 är lågsmalt, snarare att det ska ändras till 3:1.75 vid liggande bilder. 4:3 ser ut som skit, no offense.

Att klämma in fler pixlar med 4:3 är onödigt. Ge oss lågt brus, större dynamiskt omfång, 6 mpix och ett 14-40/2.8DX objektiv så är jag nöjd!
 
Teodorian skrev:
En D3H på 10-12 MP och FF/nära FF blir ju en direkt konkurrent till Canons 1D MkIII och kan förstås inte prisättas mycket högre än den kameran om Nikon vill sälja framgångsrikt.

En D3X konkurrerar kanske mer med Canons 1Ds MkIII. Får den Nikonkameran FF/nära FF kan Nikon som tidigare ha en något sämre upplösning men andra konkurrensfördelar där priset är en given sådan. Blir D3X istället en fortsatt DX-kamera med säg 4MP mer än i D2X är ju frågan vad vinsten blir med en sådan kamera. Jag som D2X-ägare och många med mig (?) skulle nog inte lockas att uppgradera bara för en något högre upplösning om brus, detaljnivå, färgmättnad, dynamiskt omfång inte markant förbättras. Och hur troligt är det att Nikon lyckas med det konststycket om upplösningen samtidigt ökas?!

Detta är sensorn som kommer sitta i Nikons nya.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200708/07-072E/index.html


Sony Commercializes APS-C size CMOS Image Sensor with Industry-leading 12.47 Effective Megapixel Resolution for use in Digital SLR Cameras
Unique Column-Parallel A/D Converter Technology Realizes 10 frames/second Ultrahigh-Speed, Enhanced Image Quality and Noise Reduction

Tokyo, Japan - Sony Corporation today announced the commercialization of "IMX021", an APS-C size (diagonal: 28.40mm/Type 1.8) 12.47 effective megapixel ultra-high speed, high image quality CMOS image sensor designed to meet the increasing requirement for rapid image capture and advanced picture quality within digital SLR cameras. Sony will position "IMX021" as a key device capable of generating new added value in the high-growth digital SLR camera market, actively promoting its use within Sony and externally.



One of the main strengths of CMOS image sensors is their potential for system integration, enabling both analog and digital circuits to be combined on the same chip. "IMX021" maximizes these advantages, while also incorporating Sony's newly developed "Column-Parallel A/D Conversion Technique", providing each column within the sensor with its own A/D* converter.
This system enables analog signals transferred from the Sensor's vertical signal lines to be A/D converted directly, over the shortest possible distance. It also minimizes image degradation caused by the noise that arises during analog processing, while at the same time delivering an extremely high signal conversion speed (in all-pixel scan mode) of 10.39 frame/s (12 bit).
Furthermore, since processing is performed in parallel for each column, even if the number of pixels or the frame rate increases, A/D conversion can be performed at significantly lower frequencies than with conventional non-parallel circuit structures. Consequently, high picture quality digital signals can be processed without the noise interference that results from high frequency signals.
The "Column-Parallel A/D Conversion Technique" aligns both digital and CDS* circuits alongside each column. Column-parallel digital CDS circuits reduce not only pixel noise, but also the noise and inter-column processing variations that can affect analog CDS circuits. These circuits also limit A/D converter fluctuations. With this dual noise cancelling technology realizing high-precision noise reduction across both analog and digital circuits, the "IMX021" image sensor allows signals to be transferred, with limited noise, to the image processing circuits of the camera unit itself. This makes it ideally suited for the development of high image quality digital SLR cameras.

The enhanced quality images generated by "IMX021" are the result of its advanced noise cancelling features based on a unique circuit structure, its pixel array micro-fabrication technologies, and its cleaning and color-filtering capabilities - encapsulating the range of imaging expertise that Sony has accumulated throughout its history of CCD development.
"IMX021" production will be carried out at Sony Semiconductor Kyushu Corporation's Kumamoto Technology Center.

CDS/PGA Circuit, 12bit-AD Converter on chip
PGA: Programmable Gain Amplifier
- 12 channel parallel LVDS output
- Readout mode: - All-pixel scan mode (12bit:10.39 frame/s)
- Window readout


Device Structure
Model name IMX021
Image size Diagonal width 28.4mm (Type 1.8)
Total number of pixels 4428(H)×2948(V) approx.13.05M pixels
Number of effective pixels 4320(H)×2888(V) approx.12.47M pixels
Number of active pixels 4312(H)×2880(V) approx.12.41M piixels
Chip size 28.0mm(H)×22.3 mm(V)
Unit cell size 5.49µm(H)×5.49µm(V)
 
Menar du att Nikons D3H skulle vara i DX-formatet med 12 MP och 10 bps? Kommer en sådan kamera att återta några marknadsandelar från Canon inom den professionella sport-/action-fotograferingen?! Med 12 MP, 12bit och DX-formatet kan väl aldrig den kameran konkurrera med Canons 1D MkIII ifråga om dynamiskt omfång och brus ens på låga ISO-tal och framför allt inte över låt oss säga ISO 800.
 
cmyk skrev:
det kan man aldrig så noga veta, du får skruva isär och kolla efter,

åter till ämnet,

den senaste teorin jag hörde är att Nikons D3 FF (eller 1,1 crop) kamera kommer att prissättas i klass med 1D MKIII,

det vore ju smaskigt,


Vadå åter till ämnet, du uttalar dig i flertal saker utan att ha kunskap eller veta hur det ligger till.
Enligt Mamiya är det samma sensor både i kamera och bakstycke. Du måste veta vad du snackar om.

Mikael


PS jag citerar dig Ekelund:

dom har bytt allt,
Bakstycket är en helt ny produkt,
utvecklingen går framåt som bekant,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.