Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons framtida objektivsortiment

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Nu när även Nikon börjat satsa på FF i form av FX och D3 är frågan vad de kommer att bjuda på ifråga om kommande objektiv. 17-35- och 28-70-zoomarna ersätts med de nya 14-24- och 24-70-objektiven. Det finns nu ljusstarka proffsobjektiv på telesidan med VR (200/2, 300/2.8, 400/2.8, 500/4, 600/4).

Vad kommer att hända härnäst? Nikon satsar ju hårt på både det beprövade DX-formatet och det nya FX. Mina tankar om båda objektivvarianterna:

1) DX-objektiv

Dessa finns idag:

Nikon AF DX 10,5/2,8 G ED fisheye
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED
Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED
Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED
Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR

Jag har svårt att se behovet av nya DX-gluggar. Området mellan 12 mm och 200 mm är täckt och därtill en fish-eye. Visst kommer det säkert uppdateringar och kanske någon variant med VR (18-55 eller 18-70?), men annars?! Fasta DX-objektiv verkar långsökt liksom längre teleobjektiv.

2) FX-objektiv

Medan alla DX-objektiv utom Fish-Eye-linsen har AF-S saknar många FF/FX-objektiv den snabbare autofokusen. Det första Nikon borde göra är givetvis att uppdatera alla gluggar till AF-S. Kommer D3 och kommande FX-kameror (D3X och D70FX?) innebära en revival för klassiska objektiv och brännvidder (28/1.4, 35/1.4, 50 mm, 85 mm, 105 mm, 35-70 etc)? Kommer de två första att produceras igen med AF? Eller är det zoom-vägen som gäller även för FX upp till 200 mm? Det förvånar mig lite att Nikon inte i samband med lanseringen av D3 aviserade att de tänker uppdatera sina klassiska fasta objektiv tex 85/1.4 med AF-S. Många proffsfotografer som lockas av D3:ans snabbhet borde också vilja ha snabbare autofokus på sina objektiv än vad de nuvarande fasta objektiven med bara AF har. I övrigt är jag tveksam till om Nikon följer efter Canon och tar fram 70-200/4 VR och 300/4 VR. Möjligen kommer de att lansera en ny kit-zoom baserad på nuvarande 24-120/3.5-5.6 VR med liknande brännvidd och ljusstyrka men bättre prestanda och VR II i samband med att budget-FX-kameran (D70FX?) lanseras om något år. Ett alternativ är en VR-variant av nuvarande doldisen 24-85/3.5-4.5 som skulle kunna göra sig bra på en enklare FX-kamera.

Thom Hogan har tänkt till ordentligt om framtida Nikkors. Jag tycker nog att han överdriver behovet av så många objektiv som han skissar på i sin artikel (http://www.bythom.com/lensrefresh.htm). Framförallt gäller det hans föreställning om behovet av fler DX-objektiv. När Nikon tar fram nya kameror och objektiv styrs det ju framförallt av ekonomiska intressen. Likt GB Glace tror jag att Nikon kommer att koncentrera sitt objektivsortiment framöver och ta bort sådana produkter som säljer för lite dvs många manuella objektiv och udda AF-varianter. Det verkar inte heller särskilt rationellt att sträva efter att ha två fulla "objektivteam" för både FF/FX och DX.
 
Senast ändrad:
De kanske kan tillverka en 17-35/2.8 som väger runt 550 gr istället för som idag 750gr (lika mycket som 17-55/2.8). Då kanske även vi med lätta kameror som t.ex. D80 hade haft ett vettigt, ljusstarkt val.
 
Nu kör jag ju inte med Nikon men om jag gjorde det hade jag önskat att dom hade:

Uppdaterat dom puppuläraste fasta gluggarna med modernare teknik.

Uppdaterat 300/f4 med modernare teknik och vr.

Gjort en 400/5,6 med vr.

Uppdaterat 80-400/4,5-5,6 med modernare teknik och den nya vr:en.

Varför inte göra som Sigma...en 120-300/f2,8 alt f4 fast med vr.

Sen en f4 serie med kanske 17-55,24-105 vr och en 70-200:a med vr alltså nått liknande det som Canon har för den som vill ha "rejäl" byggkvalite men inte är i så stort behov av ljusstyrka.

Tror inte dom behöver svara på Canons 800/f5,6 i dagsläget då 600/f4 finns o med en konverter på den så är man uppe på samma brännvidd och i princip med samma prestandad vad det gäller bildkvalite/snabbhet.
 
Teodorian skrev:
2) FX-objektiv

Det första Nikon borde göra är givetvis att uppdatera alla gluggar till AF-S. Kommer D3 och kommande FX-kameror (D3X och D70FX?) innebära en revival för klassiska objektiv och brännvidder (28/1.4, 35/1.4, 50 mm, 85 mm, 105 mm, 35-70 etc)? Kommer de två första att produceras igen med AF?

Jag hoppas verkligen det! Mer ljusstarka vidvinklar/normalobjektiv (beroende på sensorn!) åt folket! Ge mig 24mm/1.4/1.8 nuuuuuuuuuuu!
 
Re: Re: Nikons framtida objektivsortiment

vox2000 skrev:
Jag hoppas verkligen det! Mer ljusstarka vidvinklar/normalobjektiv (beroende på sensorn!) åt folket! Ge mig 24mm/1.4/1.8 nuuuuuuuuuuu!
Word! Och ett hyfsat lätt 70-200/4 till vettigt pris.
 
Re: Re: Nikons framtida objektivsortiment

vox2000 skrev:
Jag hoppas verkligen det! Mer ljusstarka vidvinklar/normalobjektiv (beroende på sensorn!) åt folket! Ge mig 24mm/1.4/1.8 nuuuuuuuuuuu!

Jag tror aldrig det kommer. Ljusstarka vidvinklar är en död marknad när man kan köra upp till ISO 25600. Det är nog bara porträttfotograferna som kommer få uppdaterade 50 och 85 mm.

Johannes
 
Jag skulle bli mycket förvånad om Nikon inte lanserar ett gäng uppdaterade fasta gluggar i framtiden. Vad gäller ljusstyrka är jag böjd att hålla med Johannes, behovet av mkt ljusstarka gluggar kommer inte längre att vara lika aktuellt.

Jag blev besviken på att Nikon inte lanserade dessa uppdaterade gluggar i samband med D3, men såhär i efterhand - nu när vi sett vilka fotografer D3:an riktar sig till - hade det varit konstigt om de gjort det.
 
Ljusstarka objektiv kan ju behövs av två skäl där svagt ljus är en orsak medan den andra är önskan om kort skärpedjup. Det går ju utmärkt att använda en 50/1.4 på F1.4 ISO 100 1/8000 s för att få kort skärpedjup med eller utan upplättningsblixt på tex en D3 eller D300.

Jag tycker det är märkligt att Nikon inte uppdaterat sina fasta objektiv med AF-S ännu. Är det så svårt eller vad beror det på att det inte skett?!
 
Håller nog med Johannes här, till viss del: ljusstarka vidvinklar, varför det? "Varje brännvidd på nya 14-24/2,8 är det bästa vi presterat, inkl. alla fasta objektiv", hävdar Nikon. Idag är professionella zoomar fullt i klass mad fasta objektiv; ibland t.o.m. bättre.

Varför har då till exempel 35/2,0 och 28/1,4 existerat tidigare? Ja, det är väl till 95% beroende på behovet att få befintligt ljus att räcka till, och inte jagandet av kort skärpedjup med vidvinkel. Men, "ljusjagandet" är ju ett behov som radikalt minskar när en kamera som D3 ger i stort sett obefintligt brus på 1200-1400 ISO. Där har man de två EV-stegen man betalar svindyrt för när man köper en 28/1,4...

Ljusstarka normaler och korta telen? Kanske, för porträttfotografer och liknande.

Ljusstarka vidvinklar? Förmodligen inte först på prioritetslistan.
 
I en intervju med Nikons tekniskt ansvariga chef, i storbritanien, så sa han att Nikon skulle satsa stort på objektiv framöver.
Nikons storhet på den gamla manuella tiden var ju, förutom bra kameror naturligtvis, även det enorma utbudet av objektiv.
Inte bara de vanliga gluggarna utan även att de hade så många udda gluggar, tex deras 6mm cirkulära fisheye, flera modeller av pc objektiv. Specialobjektiv för medicinsk fotografering och om jag inte missminner mig hade man även ett 1000mm supertele.
Ett 400mm/3.5, ett 600mm/5.6 förutom de vanliga ljusstarka 400 och 600, mm mm.
Detta gjorde ju att de flesta yrkesfotografer valde Nikon då det fanns ett objektiv nästan för varje tänkbar nisch.
Det här gör ju att man kan hoppas på att det kommer fler och även en del "udda" glas till det nuvarande utbudet.

/ Micke
 
Ett 35/2 AF väger 205 gram och mäter 65×44,5 mm.
Ett 24-70/2,8 väger 900 gram och mäter 83×133 mm.

...för att inte tala om prisskillnaden då.
Personligen tycker jag att kort skärpedjup i vidvinkliga bilder är mycket trevligt, men det är det tydligen inte så många andra som är intresserade av:-(
 
skurken skrev:
I en intervju med Nikons tekniskt ansvariga chef, i storbritanien, så sa han att Nikon skulle satsa stort på objektiv framöver.
/ Micke

Gjordes den intervjun innan eller efter att de två nya kamerorna och fem nya objektiven presenterades dvs 23/8 2007?
 
Makten skrev:
Personligen tycker jag att kort skärpedjup i vidvinkliga bilder är mycket trevligt, men det är det tydligen inte så många andra som är intresserade av:-(

Sigma har ju tre vidvinkliga ljusstarka objektiv som går på FX: 20/1.8, 24/1.8 och 28/1.8. Jag hade 28:an tidigare och den var ok på en DX-kamera. Frågan är hur intresserade Nikon är av den nischen med tanke på att 35/1.4 aldrig kom i AF och 28/1.4 togs ur produktion.
 
Teodorian skrev:
Gjordes den intervjun innan eller efter att de två nya kamerorna och fem nya objektiven presenterades dvs 23/8 2007?
Den gjordes förvisso innan, så jag förstår vad du tänker. Men det kan ju hända att satsningen är mer långsiktig än de fem som nu presenterats?
Hoppas kan man ju i alla fall!

/ Micke
 
Teodorian skrev:
Sigma har ju tre vidvinkliga ljusstarka objektiv som går på FX: 20/1.8, 24/1.8 och 28/1.8. Jag hade 28:an tidigare och den var ok på en DX-kamera.
Jag har haft två stycken Sigma 24/1,8. Men det är så förbannat stort jämfört med en ljusstark 35:a, vilket ju ger samma bildvinkel på FF.

Frågan är hur intresserade Nikon är av den nischen med tanke på att 35/1.4 aldrig kom i AF och 28/1.4 togs ur produktion.
Man undrar varför. 35/1,4 vore det ultimata objektivet på FF i mitt tycke. Litet är det också.
 
ANNONS