Arleklint skrev:
Det roliga är att i dessa Nikon vs Canon diskussioner hänvisar Canonisterna till kameror som de aldrig någonsin kommer ha råd att köpa. Dom hänvisar till teknik... teknik som bara finns för teknikens skull.
Vi andra, Nikonister, är glada över att vi får en D2X - en kamera som kostar pengar, men en kamera som är billig jämfört med Canon-priser.
Vi får en kamera som i jämförelse är åtkomlig, en kamera som med sparande går att köpa som är väldigt snabb och har väldigt bra upplösning.
Vilka av er som predikar Canons värstingar har en av Canons värstingar?
Vad kostar det i Canons värld att få 12,4 MP och 8 bilder per sek?
Nikon ger mig faktisk chansen att få det!
Har man råd (och tycker det är en rimliga summa att betala för ett hus som snart blir omodernt) att betala 40 000:- så har man säkerligen råd att betala 60 000:- oxå.
Vilket man givetvis inte behöver för en 1Ds, det är inga större problem att hitta en begagnad 1Ds för 40 000:- och t.o.m mindre.
40 000:- är för övrigt samma nypris som 1D Mark II ligger på.
Möjligheten att hitta en begagnad D2X lär dröja ett bra tag ;-)
Det som är riktigt trevligt är ju om D2X är riktigt bra (är mycket tveksam till bruset) så kommer det pressa priserna på canonhusen.
När upplösnigen gick upp till 6mp tycker jag det blev ganska ointressant med mer upplösning, räcker till mina behov och mer därtill, tackar givetvis inte nej till mer upplösning, men jag tänker inte betala något extra för det.
Då är andra egenskaper betydligt viktigare så som brus, dynamik, hastighet m.m.
/Kim som har råd att köpa en eller två 1Ds nya om så skulle vara...tycker inte det är värt pengarna på långa vägar dock...eller ens intressant.
För övrigt tycker jag 40 000:- för en liten ynklig 1.5x sensor kamera med minipixlar är svindyrt ;-) borde inte kosta mer än max 20 000:-
Det kommer inte dröja länge innan det sitter 12mp sensorer på husen i 10 000:- klassen (1.5x-1.6x sensorer)