Annons

Nikon verkar inte hänga med i det yttersta segmentet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint; ""Min" D2X kommer kosta en del, men samma prestanda med Canon blir dyrare. Om du tänker BÅDE upplösning och hastighet."

Grattis till nya kameran, Janne! Man tror väl inte annat än att en så pass dyr kamera bör vara grymmm-j-vligt bra. Enda minus är väl egentligen cropfaktorn som suger. Ska bli kul att se tester på D2X framöver. Du har tydligen beställt en "osett", fast "Grisen i säcken" funkade ju bra med D70. Undrar just var prislappen på Canons "Storslägga" 2D kommer att hamna - Är det nån som vet? JANNE

KGS; "Det har gått utför sen dess... läser "audio recording enabled with built-in microphone" undrar när de återinför det... kombinerat med lite rörliga snuttar :)"

Allt det där finns på mkII:an, KG. Om du kan nöja dig med 8,5 bps å´40 bilders snuttar förstås!(C;

Kanske nåt för dig nu när du hamnat på "Grön kvist"? Grattis förresten - Snyggt jobbat! JANNE

höll i en 20D idag... men trots slantar på kontot så var det inga problem att ställa tillbaka den på hyllan. Bättre kan de!

Frågan är bara när de tänker visa det... de små japanerna sitter säkert i sina små lyor o plåtar med riktiga digitalkameror medan de kränger analogdigitaler till väst!

/kg, som inte har några fördomar för övrigt

PS! tack för gratulationen, väntar ännu på gratifikationen...

Vad ær det du inte gillar med kameran?
Tycker faktist sjælv att den ær en av de mest prisværda Dslr som har slæpps, kanske den Mest prisværde.

Lite urgument?

cw-op skrev:
Grattis till nya kameran, Janne! Man tror väl inte annat än att en så pass dyr kamera bör vara grymmm-j-vligt bra. Enda minus är väl egentligen cropfaktorn som suger. Ska bli kul att se tester på D2X framöver.

Tack för gratulationen ;)

Kameror får croppa hur mycket dom vill för mig. Det jag bryr mig om är bildkvalitén. Jag hoppas och tror att den är bra på D2X i högupplöst läge... för det är det läget som lockar mig.

Om testbilder visar annat blir jag besviken på Nikon och överlämnar min köplats..

Arleklint skrev:
Det roliga är att i dessa Nikon vs Canon diskussioner hänvisar Canonisterna till kameror som de aldrig någonsin kommer ha råd att köpa. Dom hänvisar till teknik... teknik som bara finns för teknikens skull.

Vi andra, Nikonister, är glada över att vi får en D2X - en kamera som kostar pengar, men en kamera som är billig jämfört med Canon-priser.

Vi får en kamera som i jämförelse är åtkomlig, en kamera som med sparande går att köpa som är väldigt snabb och har väldigt bra upplösning.

Vilka av er som predikar Canons värstingar har en av Canons värstingar?

Vad kostar det i Canons värld att få 12,4 MP och 8 bilder per sek?

Nikon ger mig faktisk chansen att få det!
Har man råd (och tycker det är en rimliga summa att betala för ett hus som snart blir omodernt) att betala 40 000:- så har man säkerligen råd att betala 60 000:- oxå.

Vilket man givetvis inte behöver för en 1Ds, det är inga större problem att hitta en begagnad 1Ds för 40 000:- och t.o.m mindre.

40 000:- är för övrigt samma nypris som 1D Mark II ligger på.

Möjligheten att hitta en begagnad D2X lär dröja ett bra tag ;-)

Det som är riktigt trevligt är ju om D2X är riktigt bra (är mycket tveksam till bruset) så kommer det pressa priserna på canonhusen.

När upplösnigen gick upp till 6mp tycker jag det blev ganska ointressant med mer upplösning, räcker till mina behov och mer därtill, tackar givetvis inte nej till mer upplösning, men jag tänker inte betala något extra för det.

Då är andra egenskaper betydligt viktigare så som brus, dynamik, hastighet m.m.

/Kim som har råd att köpa en eller två 1Ds nya om så skulle vara...tycker inte det är värt pengarna på långa vägar dock...eller ens intressant.

För övrigt tycker jag 40 000:- för en liten ynklig 1.5x sensor kamera med minipixlar är svindyrt ;-) borde inte kosta mer än max 20 000:-

Det kommer inte dröja länge innan det sitter 12mp sensorer på husen i 10 000:- klassen (1.5x-1.6x sensorer)

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Det roliga är att i dessa Nikon vs Canon diskussioner hänvisar Canonisterna till kameror som de aldrig någonsin kommer ha råd att köpa. Dom hänvisar till teknik... teknik som bara finns för teknikens skull.

Vad kostar det i Canons värld att få 12,4 MP och 8 bilder per sek?

Nikon ger mig faktisk chansen att få det!

kände att jag nog behövde hjälpa Canon sidan lite... :eek:)

Jag vet inte så mycket om Nikon Kameror, men som Kim skrev så är det inte så imponerande med 1,5x sensor. det du vill ha på Canons kamera i kostnad får du lägga på nikon objektiven, tror inte det blir någon större skillnad.

hehe, osså kan jag ju hänvisa till 1D MKII som har 1,3x sensor... och större minnes buffert om jag tolkade infot rätt om D2X..

:eek:)

Kim Wallung (sagan) skrev:
Har man råd (och tycker det är en rimliga summa att betala för ett hus som snart blir omodernt) att betala 40 000:- så har man säkerligen råd att betala 60 000:- oxå.

Varför har man det?

Vilket man givetvis inte behöver för en 1Ds, det är inga större problem att hitta en begagnad 1Ds för 40 000:- och t.o.m mindre.

Vi bör ju inte jämföra begagnat mot nytt, det känns orättvist.

40 000:- är för övrigt samma nypris som 1D Mark II ligger på.

Fast då får du inte samma upplösning som D2X har

Det som är riktigt trevligt är ju om D2X är riktigt bra (är mycket tveksam till bruset) så kommer det pressa priserna på canonhusen.

Om du misstänker att D2X kan pressa Canonpriser betyder väl det att du håller med om att Nikon är billigare.

sagan skrev:
För övrigt tycker jag 40 000:- för en liten ynklig 1.5x sensor kamera med minipixlar är svindyrt ;-) borde inte kosta mer än max 20 000:-

Vad har sensorns storlek för betydelse egentligen (förutom brännviddsförlägningen)

Är det inte upplösning, fart och bildkvalité som är det viktiga.

Skulle 1Ds vara sämre om den hade samma prestanda som i dag men mindre sensor?

Jag vill vänta med att avgöra om D2X är värd 40.000:- till jag sett vad den åstadkommer.

Arleklint skrev:
Vad har sensorns storlek för betydelse egentligen (förutom brännviddsförlägningen)

Brännviddsförlängningen och den lilla betydelse (troligen brus/bildkvalitet) den har är iaf. tillräckligt för att jag skulle kunna säga att om D60 hade haft fullframe så skulle jag ha investerat i en sådan för länge sedan... Så illa är det! ;-)

defiant skrev:
Jag vet inte så mycket om Nikon Kameror, men som Kim skrev så är det inte så imponerande med 1,5x sensor. det du vill ha på Canons kamera i kostnad får du lägga på nikon objektiven, tror inte det blir någon större skillnad.

Återigen, är det sensorns storlek eller den bildkvalité som kameran skapar som är det i grunden intressanta?

Nikonobjektiv är dyra, det är sant, men jag säger som Kim... det finns ju massor begagnade ;)

hehe, osså kan jag ju hänvisa till 1D MKII som har 1,3x sensor... och större minnes buffert om jag tolkade infot rätt om D2X

Men inte 12.4 MP ;) Angående buffer måste jag kolla upp...

Håller med om att i diskussionen sensorstorlek vs kvalite, så är ju kvaliten det viktiga. Argumentet storre sensor ger bättre kvalitet är ju oviktigt om kvaliten är tillräckligt bra iaf.
Men om jag inte har fel så ger väl större sensor större möjlighet till kortare skärpedjup på kortare avstånd?

Arleklint skrev:

Skulle 1Ds vara sämre om den hade samma prestanda som i dag men mindre sensor?

Jag vill vänta med att avgöra om D2X är värd 40.000:- till jag sett vad den åstadkommer.

En mindre sensor med hög upplösning ställer avsevärt högre krav på optiken, än en större sensor med samma upplösning.Ju mindre sensor desto mörkare sökarbild.....osv....

ThomasC skrev:
En mindre sensor med hög upplösning ställer avsevärt högre krav på optiken, än en större sensor med samma upplösning.Ju mindre sensor desto mörkare sökarbild.....osv....

Vilket ju i Nikons fall löses med DX optiken som är mindre och lättare att göra med bra upplösning ;)

Arleklint skrev:
Vilket ju i Nikons fall löses med DX optiken som är mindre och lättare att göra med bra upplösning ;)

Men för oss bakåtsträvare då..
Görs det te x DX-optik i fasta brännvidder eller blir allt olika monsterzoomar av typen 2-865mm?

Jag vill ha mina motsvarigheter till 24mm, 35mm, 50mm, 55mm Micro, 105mm..
=)

Johan Okker skrev:
Men för oss bakåtsträvare då..
Görs det te x DX-optik i fasta brännvidder eller blir allt olika monsterzoomar av typen 2-865mm?

Jag vill ha mina motsvarigheter till 24mm, 35mm, 50mm, 55mm Micro, 105mm..
=)

Det vill jag oxå ha. Vi får fråga Nikon.

Mazy skrev:
Håller med om att i diskussionen sensorstorlek vs kvalite, så är ju kvaliten det viktiga. Argumentet storre sensor ger bättre kvalitet är ju oviktigt om kvaliten är tillräckligt bra iaf.
Men om jag inte har fel så ger väl större sensor större möjlighet till kortare skärpedjup på kortare avstånd?

Ja du har rätt angående skärpedjupet. Det är något man får väga in när man väljer DSLR på samma sätt som man i analogfallet måste välja om man vill ha småbild eller mellanformat.

Det jag reagerar på är det du poängterar. Man skall inte döma ut en kamera kvalitetsmässigt för att den inte har fullsize, man kan däremot döma ut den om den oavsett sensorstorlek har dålig bildkvalité.

vem vet, nikon kanske gör en dx version av sitt gamla 50mm f0.75 eller vad jag såg någonstans :)
om man för skärpa i det så är det säkert ett underbart porträtt objektiv med smidigt arbetsavstånd och väldigt kort skärpedjup :)

tillägg :
rackarns, det var nog ett Nikkor 35mm F0.9 jag tänkte på.. helt fel siffror innan alltså :(

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Återigen, är det sensorns storlek eller den bildkvalité som kameran skapar som är det i grunden intressanta?

Nikonobjektiv är dyra, det är sant, men jag säger som Kim... det finns ju massor begagnade ;)

Men inte 12.4 MP ;) Angående buffer måste jag kolla upp...

he he nu börjar den här tråden bli riktigt kul :eek:)

Jag kan säga att 1DMKII har 512MB buffer som skall (enl Canon) räcka till 20 Raw bilder eller 40 jpg bilder i 8,5 bilder/sek.

Gällande sensor storleken har ju alla andra tyckt om så jag skall inte tjata...

Begagnat?? det var det inte tal om när du tyckte att vi Canonister hänvisade till saker vi inte hade råd till. så nä begagnat grejen godkänner jag inte som argument :eek:) ....

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto