Annons

Nikon verkar inte hänga med i det yttersta segmentet...

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag blev mycket skeptisk till 20D angående bruset när jag fick veta sensorstorleken/upplösningen, sen visade det sig att de löst problemet med brus genom att göra microlinserna större, så i praktiken är pixlarna större än på 10D och bruset bevisligen både mindre och snyggare.

Hörde jag inte ett ljud om. Du mfl var eld och lågor över nyheten och skyndade till köpköerna :)

/Johan, som inte ändrar mitt svar i efterhand

sagan skrev:
Klart som 17 man kan, har man råd med 40 000:- så är det vad huset kostar som är intressant, inte om huset är begagnat eller ej.

Jag kommer att ha råd med 40 (eller 50 blir det nog) tusen när kameran väl finns ute, men jag skulle aldrig lägga dom pengarna på ett beggat hus. Nått ansvar har jag ;)

sagan skrev:
Jag blev mycket skeptisk till 20D angående bruset när jag fick veta sensorstorleken/upplösningen, sen visade det sig att de löst problemet med brus genom att göra microlinserna större, så i praktiken är pixlarna större än på 10D och bruset bevisligen både mindre och snyggare.

Så varför sågar du D2X när du ännu har nollkoll?

Joker skrev:
Var det inte trevligare stämning när Kim och Janne hade varsin Dimage 7i så säg?

Antagligen. Var inte med på den tiden...

Argumenten för eller emot Nikon och canon bör inte hamna i spekulationer över brus på ännu ej testade hus. Däremot så är jag ytterst frågande inför Nikons vägval med små sensorer. Jag menar att det sätter omotiverade gränser för valfriheten i ett systemval. Fysiken sätter sin gräns för upplösning. och då är det faktiskt bättre med "större" dioder på en FF med god upplösning, typ runt 15 Mp eller så. Optiken måste ju också hänga med utan att den kostar skjortan. sammantaget så blir Canon ett flexiblare val att växa i. Så steget över till motståndarsidan måste förr eller senare tas. Jag tar mitt nu. Inte med glädje, men å andra sidan skiter jag i vad det står för namn på huset, bara det fyller mina behov.

Skulle ju i o f s kunnat väla en SLRn, men jag tror inte att Kodak är ett uthålligt val, och Nikon, ja dom kommer säker pressa in ytterligare några MP i en "minisensor" tills infraröda spektrat sätter gränsen. Brus eller inte – det skall ju sitta några hekto glas framför osså...

20D beställd!

Sugna på en drös nikonprylar???

MVH

UGE
Agnostiker

uge skrev:
Antagligen. Var inte med på den tiden...

Argumenten för eller emot Nikon och canon bör inte hamna i spekulationer över brus på ännu ej testade hus. Däremot så är jag ytterst frågande inför Nikons vägval med små sensorer. Jag menar att det sätter omotiverade gränser för valfriheten i ett systemval. Fysiken sätter sin gräns för upplösning. och då är det faktiskt bättre med "större" dioder på en FF med god upplösning, typ runt 15 Mp eller så. Optiken måste ju också hänga med utan att den kostar skjortan. sammantaget så blir Canon ett flexiblare val att växa i. Så steget över till motståndarsidan måste förr eller senare tas. Jag tar mitt nu. Inte med glädje, men å andra sidan skiter jag i vad det står för namn på huset, bara det fyller mina behov.

Skulle ju i o f s kunnat väla en SLRn, men jag tror inte att Kodak är ett uthålligt val, och Nikon, ja dom kommer säker pressa in ytterligare några MP i en "minisensor" tills infraröda spektrat sätter gränsen. Brus eller inte – det skall ju sitta några hekto glas framför osså...

20D beställd!

Sugna på en drös nikonprylar???

MVH

UGE
Agnostiker

Jag avvaktar otestade hus, och som jag sagt tidigare så kommer jag svika Nikon om dom i D2X brusar mer än vad jag kan acceptera. Jag hoppas och tror denna D2X med en massa ny teknik är funkis.

När det gäller optiken som blir kravställd med små tajta sensorer så finns ju lösningen i DX.

Arleklint skrev:

Nikon förstörde ju lilla julafton för alla Canondiggare... samma dag som deras nya ögonsten finns i butik har Nikon mage att släppa en sån här nyhet. Det är på gränsen till elakt ;-)

Men hur vet ni vad Nikonhuset kommer att kosta? är det officiellt? jag vet att jag borde läst längre bak i tråden men jag e nyss hemkommen med ny kamera o allt så jag har inte tålamod till det...

Arleklint skrev:
Vilket ju i Nikons fall löses med DX optiken som är mindre och lättare att göra med bra upplösning ;)

Ditt svar gäller bara halva min fråga...och jag undrar hur du får ihop ekvationen med sökarbilden??

Af 12-24/4,0DX G IF ED AF-S har ett stegs mindre bländaröppning än t ex AF 17-35/2,8, och sensorytan som via spegeln skall ge ljus åt sökarbilden är ca 75% av FF.......vilket borde betyda att ljuset som når ögat endast är ca 35% av det som finns i en FF med objektiv med största öppning 2,8.

/tc
..som beställt en D2x trots att sökaren kommer att reta mig....

Arleklint skrev:
Jag har inte sågat D2X, jag skrev att jag var skeptisk till om bruset kunde vara på låg nivå p.g.a de små pixlarna, vilket jag är med all rätt.

Givetvis får testerna visa hur det ligger till i själva verket, som alltid.

Arleklint skrev:
Jag kommer att ha råd med 40 (eller 50 blir det nog) tusen när kameran väl finns ute, men jag skulle aldrig lägga dom pengarna på ett beggat hus. Nått ansvar har jag ;)
Säg det till Proboarder.

För övrigt förstår jag inte varför du tycker det går bra att köpa begagnat optik men inte kamerahus.

niklasl skrev:
Du menar Sony?
Sony har tillverkat sensorn, aha, precis som vanligt när det gäller nikonkameror då alltså.

Sen beror ju inte bruset bara på själva sensorn utan vad man gör med den, vilka filter man sätter framför, signalbehandlingen o.s.v..så det är en kombination nikon/sony..japp :D

Arleklint skrev:
När det gäller optiken som blir kravställd med små tajta sensorer så finns ju lösningen i DX.
Jag förstår inte riktigt hur du menar nu, skulle DX-objektiven ha bättre upplösning än vanliga nikkor (finns inga tester som tyder på det)?

Har du i så fall tänkt byta ut dina objektiv till DX så du får tillräcklig upplösning för 12.4mp på en 1.5x kamera?

Det är hysteriskt roligt att följa Jannes och Kims med flera i den här tråden. Snacka om tuppfäktning. Jag undrar vad ni använder era kameror till. Blåser ni upp A2 hemma i era tryckpressar och sitter med luppen och utbrister, fantastiska bildkvalitet det här? Ingen av er arbetar mig veteligen professionellt med fotografering. Kan verkligen en amatör dissa en kamera som tex D2x, som säkerligen kommer att kosta 40-50´. Därtill kommer att vara Professionella fotografers arbetsredskap, ja Kim det finns ett par stycken som fortfarande använder Nikon :), utan att deras uppdragsgivare kommer att reagera negativt över det, om ens reflektera över vilken kamera deras bildleverantör använt. Det är en sak att testsiter som DPReview och liknande siter testar och ger omdömmen, men inte ens de är så fundamentalistiska i sina ställningstagande som vissa här. Både Nikon och Canon brukar få strålande kritik på sina top of the line modeller. Jag tror att vi amatörfotografer lugnt kan fortsätta slänga ut obskyra summor pengar på våra utrustningar och känna trygghet i vårt val oavsett om det är en Nikon eller Canon. Vad det gäller Minolta däremot....... ;)

Kenneth
Nikonist.

CallMeKenneth skrev:
Jag undrar vad ni använder era kameror till.
Jag använder mina kameror till att fotografera med, uteslutande :D

CallMeKenneth skrev:
Blåser ni upp A2 hemma i era tryckpressar och sitter med luppen och utbrister, fantastiska bildkvalitet det här?
Nä, jag gör mycket sällan större än 20x30, (sällan mindre heller), en del 30x40 och 50x70 har det blivit, tycker det blir kalasbra även med 6.3mp så länge det inte finns brus i bilden.

Så upplösning på 6mp räcker fint, därimot vill jag inte att bilderna ska se brusiga ut.

CallMeKenneth skrev:Ingen av er arbetar mig veteligen professionellt med fotografering.
Jag gör en hel del betalda uppdrag, ingen har någonsin krävt mer än upplösningen man får med 10D dock (6.3mp).

Det skulle vara intressant att ordna ett blindtest på olika kameror och objektiv. Det skulle säkert få en och annan att tappa hakan...

Boris som är övertygad om att allt annat än Nikon är substitut;-)

boris.bonasin skrev:
Det skulle vara intressant att ordna ett blindtest på olika kameror och objektiv. Det skulle säkert få en och annan att tappa hakan...

Boris som är övertygad om att allt annat än Nikon är substitut;-)

Håller med dig angående blindtestet. Vore en rätt kul gissningstävling...

sagan skrev:
För övrigt förstår jag inte varför du tycker det går bra att köpa begagnat optik men inte kamerahus.

Gluggar kan jag titta på och se skick. Jag ka ta några testbilder med dom, så dom köper jag ofta begagnade. Ett digitalt hus är något som känns så extremt komplicerat att jag inte riktigt skulle lita på att jag kan avgöra i vilket skick det är. Därför vill jag köpa det nytt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar