Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon verkar inte hänga med i det yttersta segmentet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack

Nu har jag läst alla 103 inlägg som skrivits det senaste dygnet som svar på min fråga. Är ganska imponerad över svarsfrekvensen... Fanns tydligen ett uppdämt behov av att diskutera just detta.

Vissa inlägg har jag tagit till mig mer än andra.

Den digitala utvecklingen är ju, som sagt, ännu i sin linda och vad framtiden har i sitt sköte är svårt att sia om. Om vi visste hur det ser ut på marknaden om 5 år skulle vi nog ha stor anledning att vara förvånade. Utvecklingen går ju framåt med accelererande hastighet.

Nikon D70

Hjääälp, har skickat efter en D70 och här glorifierar alla Canon :(

Läste ett flertal seriösa tester på nätet och de tyckte D70 var den bästa kameran just nu i det prissegmentet, bättre än Canon´s.

D70 är ju det också, i den prisklassen.

20D, som är den heta nykomlingen på Canon-fronten och som det pratas en hel del om, har högre prestanda på pappret (än har den inte testats "på riktigt") men ligger ju också i en högre prisklass.

Det finns alltid något dyrare, något bättre, något modernare... :)

Re: Nikon D70

Razorback skrev:
Hjääälp, har skickat efter en D70 och här glorifierar alla Canon :(

Lugn! D70 är en väldigt bra kamera, den räcker till det mesta, det handlar mest om vad man gör med kameran och inte vad det är för märke.
Jag har själv en D70 och är jättenöjd med den!!!

Även om Nikon kommer med ett nytt digitalt hus i MK II klassen så dröjer det inte länge innan Canon svarar med nåt värre.. titta bara när d2h kom ut och det var den snabbaste digitala kameran på marknaden men med bara 4 milj pixlar och det dröjde ju inte länge innan Canon svarade med en snabbare kamera och med dubbelt så mycket pixlar (och jag vet, det handlar inte bara om pixlar) men ändå...

Sen kanske man ska ta sig en funderare på vad man fotograferar och om man behöver 10 bilder/sek och 20 milj pixlar???

Nicklas

Jag blir sååå trött när jag läser detta evinnerliga ältande om Canon vs Nikon. Ni självutnämnda experter som kan så j_vla mycket ända ner på pixelnivå och allt vad det månne vara...(jag vet att ni kan en hel del) Ni kan säkert avgöra vilken bild som är tagen med resp kamera...identiskt motiv, identiska förutsättningar...eller?? Det är ju klart som korvspad att man känner sig orolig över att ha köpt det näst bästa, när man till varje pris ha det allra bästa...därför argumenterar man in absurdum för sitt eget märke och gör allt för att sänka det andra märket...lite av ett självhävdelsebehov kanske...slöseri med tid att i forum efter forum älta samma sak..Min kamera är bättre än din och bla bla bla....

Ursäkta mig...men jag var bara tvungen...heheh

Senast ändrad:
Helgesson skrev:
Jag blir sååå trött när jag läser detta evinnerliga ältande om Canon vs Nikon. Ni självutnämnda experter som kan så j_vla mycket ända ner på pixelnivå och allt vad det månne vara...(jag vet att ni kan en hel del) Ni kan säkert avgöra vilken bild som är tagen med resp kamera...identiskt motiv, identiska förutsättningar...eller?? Hur som helst...TRAMS!!!
Tja, kan väl till viss del hålla med dig, men man kan ju välja att inte läsa vs-trådar också.

Om vi återknyter till ursprungsinlägget så tycker jag att D2X, så långt vi vet idag, visar att Nikon mycket väl hänger med.

LeadHead skrev:
Jag tycker dock lite synd om Nikonisterna som inte får någon fullframe...
Lika synd om de Canotister som vill ha full frame och måste betala 67.395:- för en 1Ds:) Enda DSLR´en med full frame, bortsett från Kodaks 14 som finns till både Nikon och Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar