Annons

Nikon verkar inte hänga med i det yttersta segmentet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Fan vad trött jag blir på idioter som inte tröttnat på att tävla om vilket system som är bäst. Ta era prylar och sätter på sandådekanten och bråka vidare. Bara jag slipper läsa om det här!
/Jesper

Jesper71 skrev:
Fan vad trött jag blir på idioter som inte tröttnat på att tävla om vilket system som är bäst. Ta era prylar och sätter på sandådekanten och bråka vidare. Bara jag slipper läsa om det här!
/Jesper
Kan väl hålla med, men det är ett vs-forum som skapades för sånt här så vi skulle slippa det på andra ställen på FS.

Hej på er!

Förlåt en kanske korkad fråga, men jag tycker den här testosteron-diskussionen är riktigt intressant. Behöver bara lite bakgrundsfakta för att riktigt kunna njuta...:))
Vad innebär att "uppgradera" sitt kamerahus egentligen? Jag menar, i datorernas värld numer (säger hon som är SÅÅ insatt...*ler*) behöver man ju inte kasta ut datorn för att köpa en ny utan kan köpa till och byta ut eller lägga till komponenter, tex ökat minne mm. Är det något liknande man pratar om här eller är hela huset en "förbrukningsvara" om ni förstår vad jag menar.

"Håller" en digitalkamera mao kortare tid i jämförelse med en analog då eftersom den analoga inte behöver "uppgraderas"?? Jag frågade nämligen i annan tråd en gång vilken ny analog Canon jag skulle välja om jag nångång vill "byta upp" mig, men fick då till svar att det var bättre att satsa på objektiven.
Förklara gärna. //Liza

Jesper71 skrev:
/Jesper
Du vet att du kan vara i ett annat forum om du inte vill läsa detta va...? Att ha många olika forum är bra just för det, att alla kan passa in någonstans. //Liza

Ja, uppgradera är ju fel ord..det gör man ju bara om man lägger in ny firmeware i kameran.

"Byta upp sig" är ett mer passande ord.

Jag ska dock inte byta någon kamera, jag ska bara köpa en kamera till ;-)

Sen är det ju inga som helst problem att sälja äldre D-SLR..canons D30 säljer som smör på begagnadmarknaden.

Jesper71 skrev:
/Jesper

Äsch, de bråkar inte - det är bara lite käbbel orsakat av att ha för lite att göra (på jobbet kanske?). Med glimten i ögat, och vetskapen om att de båda märkena redan i dag är tillräckligt bra för 99,999 % av Fotosidans medlemmar.

För är det verkligen så att ni bryr er?

sagan skrev:
Då minns du fel.

Det är mycket möjligt. Men jag minns det ungefär som att det inte behövdes uppgraderas på länge eftersom 10D:n har allt man behöver och att det var fullsensor som blir nästa steg. Men alla har ju rätt att ändra uppfattning och även att kanske minnas fel :)

/Johan

Fullstor sensor tycker jag inte är så idealiskt, då får man tillbax problemen med vinjettering och taskig kantskärpa.

1.2x - 1.3 x sensor med samma pixeltäthet som på 10D skulle passa mig bättre (omkring 11mp)....gärna då att sökaren är lika stor som på 1Ds ;-)

Jesper,
I sak håller jag helt med dig lite. Men i alla tider har människorna kämpat om att utmärka sig själv och få vara bäst. Ligger nog lite i sakens natur på något sätt.

Tittar vi på stenåldern antar jag den som hade vassast stenyxa utmärkte sig. På vikingatiden var höjden av status ett laminerat järnsvärd smitt av det bästa smederna. Så dagens eviga bråk om vem som har störst... Ja det har alltid funnits. Att folk bara orkar kan tyckas vara en riktig betraktelse. Men folk kommer orka, för evig tid.

Gör som jag själv Jesper se förbi gnabbandet, se över det snudd på komiska han-som-har-rätt-märke-och-dyrast-prylar-när-han-dör-vinner! Det går att utöva sin hobby utan senaste prylarna. Japp trott om du vill men det är sant ;-)

Bara ett litet filosofiskt inlägg utan att ta ställning i grundfrågan vilket märke som leder eller inte. Spelar det någon roll ? De märke som inte leder per definiktion det kan alltså inte ta bilder i huvud taget eller ? ;-)

Ut och fotografera och oroa er mindre VEM som just idag har ledartröjan. Imorgon kanske en helt annan nämligen tar över ?! Men åter igen vad spelar det för roll ???

Låt kampen rulla vidare gott folk

Må väl

//H

Canonliza skrev:
"Håller" en digitalkamera mao kortare tid i jämförelse med en analog då eftersom den analoga inte behöver "uppgraderas"?? Jag frågade nämligen i annan tråd en gång vilken ny analog Canon jag skulle välja om jag nångång vill "byta upp" mig, men fick då till svar att det var bättre att satsa på objektiven.
Förklara gärna. //Liza

Även när det gäller digitala systemkameror har ju objektiven stor betydelse och det är definitivt värt att lägga pengar där.

Dock kan man säga att det nog är en lite större poäng att byta upp sig till nyare hus inom den digitala värden än inom den analoga, eftersom modernare digitala hus har en bättre programvara och bättre sensorer som förbättrar bildkvalitén. Det gäller inte inom det analoga.

Dock håller ju kameran lika länge. Ett digitalt hus tar inte sämre bilder efter 10 år jämfört med när det var nytt ;) Men tekniken har rusat framåt under tiden.

sagan skrev:
Fullstor sensor tycker jag inte är så idealiskt, då får man tillbax problemen med vinjettering och taskig kantskärpa.

Det beror väl på vilken glugg man använder? Är ny vad gäller Canonsystemet och känner inte till om Canon haft detta problem förut.

1.2x - 1.3 x sensor med samma pixeltäthet som på 10D skulle passa mig bättre (omkring 11mp)....gärna då att sökaren är lika stor som på 1Ds ;-)

Ja, en större sökare vore inte alls dumt. Däremot vore det najs med fullsensor då min 19-35:a verkligen skulle innebära 19 mm på lägsta brännvidd.

/Johan

hansen2 skrev:
Det beror väl på vilken glugg man använder? Är ny vad gäller Canonsystemet och känner inte till om Canon haft detta problem förut.
Alla vidvinklar har mer eller mindre dålig kantskärpa...oavsätt märke.

Vinjettering har alla objektiv..mer eller mindre.
hansen2 skrev:
Ja, en större sökare vore inte alls dumt. Däremot vore det najs med fullsensor då min 19-35:a verkligen skulle innebära 19 mm på lägsta brännvidd.
Tja..åh andra sidan är det säkert billigare att köpa ett objektiv med mer vidvinkel än att köpa ett hus med fullstor senor ;-)

Senast ändrad:
Falcon skrev:
Låt kampen rulla vidare gott folk

Må väl

//H

Ju mera kampen pågår därute mellan olika tillverkare. Ju oftare ledartröjan byter ägare. Ju fler konkurrenter som deltar. Desto bättre för oss. Ju bättre och billigare fotoutrustning kommer vi att få.

Hustomten skrev:
Ditt resonemang bygger på att du alltid använder optik gjord för 24x36 på din mindre sensor.
Givetvis.
Hustomten skrev:
Ju mera kampen pågår därute mellan olika tillverkare. Ju oftare ledartröjan byter ägare. Ju fler konkurrenter som deltar. Desto bättre för oss. Ju bättre och billigare fotoutrustning kommer vi att få.
Så sant som det är sagt.

Senast ändrad:
Kim: Jag har bestämt för mig att du talade dig varm för Olympus 3/4-format och de specialanpassade gluggar som skulle göras till detta format. Du såg fördelen att de skulle bli små och billigare. Det skulle oxå vara lättare att få skarpa ut i hörnen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar