Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon verkar inte hänga med i det yttersta segmentet...

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Nikon förstörde ju lilla julafton för alla Canondiggare... samma dag som deras nya ögonsten finns i butik har Nikon mage att släppa en sån här nyhet. Det är på gränsen till elakt ;-)
Inte särskilt intressant egentligen, kamerorna ligger i helt olika prisklasser.

HDFS) (KGS skrev:
Men hur vet ni vad Nikonhuset kommer att kosta? är det officiellt? jag vet att jag borde läst längre bak i tråden men jag e nyss hemkommen med ny kamera o allt så jag har inte tålamod till det...
Runt 48 000:- tydligen.

http://www.scandinavianphoto.se/?503126

sagan skrev:
Inte alls, det var först efter jag sett brustesterna och läst om alla andra förbättringarna som jag beställde 20D.

Bl.a. på den här sidan:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E20D/E20DA.HTM

Nu skarvar du. Jag var skeptisk till ev. förhöjda brusnivåer som vi dryftade i en tråd medan du var eld och lågor och trodde inte det skulle vara särskilt störande. Senare kom brustester och jag fick fel i mina gissningar.

Du kan dock ha rätt i vad gäller när du ställde dig i kö. Men lovorden stog som spön i backen innan vi entligen visste någonting om vad den faktiskt presterade.

/Johan

ThomasC skrev:
Ditt svar gäller bara halva min fråga...och jag undrar hur du får ihop ekvationen med sökarbilden??

Af 12-24/4,0DX G IF ED AF-S har ett stegs mindre bländaröppning än t ex AF 17-35/2,8, och sensorytan som via spegeln skall ge ljus åt sökarbilden är ca 75% av FF.......vilket borde betyda att ljuset som når ögat endast är ca 35% av det som finns i en FF med objektiv med största öppning 2,8.

/tc
..som beställt en D2x trots att sökaren kommer att reta mig....

Jag kan inte räkna som du, men att sökarna är mindre i kameror med små sensorer vet vi.

Om sökeren håller D100 storlek, så är det ok för mig. Den storleken har jag vant mig vid.

CallMeKenneth skrev:
Det är hysteriskt roligt att följa Jannes och Kims med flera i den här tråden. Snacka om tuppfäktning. Jag undrar vad ni använder era kameror till. Blåser ni upp A2 hemma i era tryckpressar och sitter med luppen och utbrister, fantastiska bildkvalitet det här? Ingen av er arbetar mig veteligen professionellt med fotografering.

Jo jag fotograferar med min kamera, precis som Kim. Där är vi ense :)

Jag vill gärna ha möjligheten att dra upp större bilder, och jag vill ha möjligheten att framöver leverera så högupplöst som möjligt till bildbyrå. Nej jag fotar inte proffesionellt, men jag har startat upp min firma och vill testa hur långt jag kan komma. Därav är jag beredd att betala för en D2X om den lever upp till vad jag önskar i bildkvalité

freddes skrev:
Håller med dig angående blindtestet. Vore en rätt kul gissningstävling...

Boris konstarerar ödmjukt att inlägg inte bör skrivas för tidigt på morgonen...

Men du fårstår säkert att det var bilder tagna med konfigurationer som inte är kända för bedömmaren jag syftade på.

boris.bonasin skrev:
Det skulle vara intressant att ordna ett blindtest på olika kameror och objektiv. Det skulle säkert få en och annan att tappa hakan...
Har provat det. Det gällde i detta fall att gissa objektiv (fast/zoom), brännvidd och gärna även bländare. Ett antal fotografer jag känner privat samt ett par från Fotosidan fick prova. Eftersom jag anser att det är slutresultatet som räknas så var bilden efterbehandlad för att kompensera för ev brister i optiken ifråga. Den enda som prickade rätt var Ralph på Cyberphoto (imponerande, klarade även bländaren); Kim, som också fick bilden, svarade aldrig. Däremot kunde jag själv när jag arbetade med bilder av samma motiv, tagna med olika objektiv, få en klar känsla av att det helt klart finns skillnader, om än små.

16.7mp på en fullstor sensor...det blir stora härliga feta pixlar det :D
Bruset lär bli minst lika lågt som på 1D Mark II.

Nikon sämre än de andra?

Tja är det verkligen så att mest pixels vinner?
I tidningen Outdoor Photographys senaste oktober nummer testas just en D2H med strålande resultat.
Antar att de flesta läser denna tidning eller hur?
Titta på bilderna och säg att de är dåliga.
Nu vet ju alla att Nikon släppt en bättre variant med än mer pixels! Så återigen blir Canon frånåkt, trots att den har fler pixlar.
Kodak har föresten en kamera med 15.5 megapixlar, vem av er skulle köpa den, då den är bäst på pixlar?
Kodaks kameror är faktiskt utvecklade av Nikon.

"Nikon säljer fler kameror till proffsen än vad alla de andra märkena säljer tillsammans"
Detta förstår jag!

Själv vill jag ha en F6:a
Mvh
Kenth

Re: Nikon sämre än de andra?

majjen05 skrev:

"Nikon säljer fler kameror till proffsen än vad alla de andra märkena säljer tillsammans"
Detta förstår jag!

Tillåt mig tvivla, det där får du allt bevisa innan jag tror på det...

//David

Hej David!

"Visst är det så att Nikon säljer fler kameror till proffsen än vad alla de andra märkerna gör tillsammans" Proffsen använder ju inte digitalkameror, således har de flesta proffs en F5:a!

Mvh
Kenth

Måste bara sæga att det ær inte bara trøttsamt, men också irriterande med alla dessa "muskelspænnar" tævlingarna mellan vissa Canonister och vissa Nikonister.
Ær det så viktigt att bevisa och førklara att just Er kamera/mærke ær bæst?

Om ni nu måste jæmnføra, jæmfør kvaliten på bilden istællet.Vilken ær den bæsta fotografen?
Hur som helst, måste hela forumet fyllas med detta?

Førøvrigt måste jag sæga att det ær både intressant och kul att læsa många av forum inlæggen, och tack før den hjælpen man fått!

majjen05 skrev:
Hej David!

"Visst är det så att Nikon säljer fler kameror till proffsen än vad alla de andra märkerna gör tillsammans" Proffsen använder ju inte digitalkameror, således har de flesta proffs en F5:a!

Mvh
Kenth

Använder inte proffsen digitalkameror??

Dra ur fetvadden ur örona...det har hänt en del sen finska vinterkriget...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar