Annons

Nikon lägger i stort sett ned analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)
anonymous skrev:
Jag tror att du söker en legitimhet att kalla dig till en fotograf med alla andra som trackar ner på det analoga! Utan att veta de fysiska processen av fotografi så är du inte det! Om man kollar på de bilder som du har laddat upp så kommer du inte bli heller. Jag brukar fotografera hunden med det digitala och bilen när jag säljer på tradera men där sätter jag punkt och digin hamnar på hyllan!
Har du stått för länge i ångorna från framkallningsvätskorna, eller? Seså, lugna ner dig lite nu, sätt på en vinylskiva, käka lite Raketost och titta på några inspelade avsnitt av Hylands Hörna, så skall du se att allt känns bättre igen... ;-)
 
Maverick skrev:
Sen när började man dricka ånga? Som för övrigt inte är kvicksilver i ren form. Du inhalerar för mycket låter det som.

/Maverick

Nu har du missuppfattat det hela igen! Det är kvicksilverångan som är farligt vid inandning men det rena kvicksilver är inte mindre farligt heller om du dricker den!
 
Slowfinger skrev:
Väldigt vad arg du verkar Frank. Känns trist att du ska tala om vem som är fotograf och vem som inte är det. Foto är väl inte så blodigt allvar att man ska behöva reta upp sig så. Du har väl inte varit och tullat på silvernitratet...

Nej det har du rätt i men jag kan inte med det trakasseri som pågår av det digitala folket! Samt spridning av rykten av några okunniga som hör någonting! Ett uttalande ska baseras på empiriska kunskaper och inte på ett ryckte. Det minskade faktorer av silvernitrat beror inte på digitalt fotografi! Det beror på att silvret har blivit så dyrt att det lönar sig att återvinna! Det har man gjort länge om jag minns rätt så redan på slutet av sjuttiotalet! Stena-Scanfors var ett av de företagen som började med och faktiskt de hämtade det gratis! Fotografin är faktiskt roligt när det skitsnacket upphör av det digitala folket!
 
anonymous skrev:
Nu har du missuppfattat det hela igen! Det är kvicksilverångan som är farligt vid inandning men det rena kvicksilver är inte mindre farligt heller om du dricker den!

Det har jag redan gjort om än i en liten mängd. Tog ingen som helst skada.

Mvh
Maverick
 
jorgene skrev:
Har du stått för länge i ångorna från framkallningsvätskorna, eller? Seså, lugna ner dig lite nu, sätt på en vinylskiva, käka lite Raketost och titta på några inspelade avsnitt av Hylands Hörna, så skall du se att allt känns bättre igen... ;-)

av min skivsamling a ca 850 skivor finns det inte ett enda vinyl! Men kanske är det dags att hamstra!
 
Jag kan inte riktigt släppa att Nikon valt att behålla FM10 och lägga ner FM3A. Teamet F6 + FM3A hade väl varit en kombination som det osat solid kvalité om?? Låt vara att FM3A är dyr men det är ju F6 också. Låt andra tillverka och sätta sina namn på de billigare varianterna. Eller....?
 
anonymous skrev:
Jag tror att du söker en legitimhet att kalla dig till en fotograf med alla andra som trackar ner på det analoga! Utan att veta de fysiska processen av fotografi så är du inte det! Om man kollar på de bilder som du har laddat upp så kommer du inte bli heller. Jag brukar fotografera hunden med det digitala och bilen när jag säljer på tradera men där sätter jag punkt och digin hamnar på hyllan!

Nej jag kommer aldrig att bli en proffisionell fotograf, har aldrig haft det som mål heller, utan fotar mest för skojs skull.

Men att behöva bli påhoppad på det här viset var inte roligt alls, jävligt tråkigt är det :(

Det här är mitt sista inlägg på fotosidan.

Goodbye.
 
Zoso skrev:

Att behöva bli påhoppad på det här viset var inte roligt alls, jävligt tråkigt är det :(

Det här är mitt sista inlägg på fotosidan.

Goodbye.

Jag tycker verkligen att du ska ladda upp dina bilder igen, stanna kvar här och fortsätta fotografera för nöjets skull. Det är just vad allt handlar om. Att göra saker för att man tycker om att göra dom, att nu denne frank beter sig som han gör tycker jag inte att du ska ta till dig av. Det kommer alltid finnas sådana människor, låt dom inte förstöra för dig sådär. UppochHoppa.

Hälsn, Victor
 
Zoso skrev:
Nej jag kommer aldrig att bli en proffisionell fotograf, har aldrig haft det som mål heller, utan fotar mest för skojs skull.

Men att behöva bli påhoppad på det här viset var inte roligt alls, jävligt tråkigt är det :(

Det här är mitt sista inlägg på fotosidan.

Goodbye.

Äsch, ta inte illa upp för vad Frank skrev. Om film och kemisk fotografi är det som man "lever för" och tycker ger den rätta känslan, så känns det självklart som ett påhopp när andra säger att "film är förlegat" och "bort med det".

Jag tycker inte att jag håller "krampaktigt" i klassisk fotografi för att vara bakåtsträvare, utan för att det är den nisch jag föredrar och tycker om.
 
Zoso skrev:
Nej jag kommer aldrig att bli en proffisionell fotograf, har aldrig haft det som mål heller, utan fotar mest för skojs skull.

Men att behöva bli påhoppad på det här viset var inte roligt alls, jävligt tråkigt är det :(

Det här är mitt sista inlägg på fotosidan.

Goodbye.

Okay, jag kanske gick ut lite hårt mot dig men ”look who is talking”! Bara att du ska komma ihåg vad du har skrivit ”något som bara ett fåtal håller sig krampaktigt kvar i” Detta är min mening är ett påhopp på en hel yrkeskår och på alla som valt att jobba med den traditionell fotografiska metoden vare sig amatör pro eller konstnär! Jag kan tänka mig att det ligger en gnutta avundsjuka idet hela också!
 
Frank, du har passerat linjen för vad som är ok i dina inlägg i den här tråden. Håll isär sak och person i fortsättningen.

Låt tråden återgå till ämnet nu och ta era eventuella mellanhavanden via e-post. Annars stänger jag tråden.
 
jimh skrev:
Frank, du har passerat linjen för vad som är ok i dina inlägg i den här tråden. Håll isär sak och person i fortsättningen.

Låt tråden återgå till ämnet nu och ta era eventuella mellanhavanden via e-post. Annars stänger jag tråden.

Okay! Men jag har inget minne av att det var jag som startade det hela!
 
Clasberg skrev:
Jag kan inte riktigt släppa att Nikon valt att behålla FM10 och lägga ner FM3A. Teamet F6 + FM3A hade väl varit en kombination som det osat solid kvalité om?? Låt vara att FM3A är dyr men det är ju F6 också. Låt andra tillverka och sätta sina namn på de billigare varianterna. Eller....?

Ja det är också lite besynnerligt.
Kanske sålde FM3a för dåligt i förhållande till produktionskostnad jämfört med Cosinakameran..
Synd isf. för FM3a är en trevlig kamera.
 
jorgene skrev:
Nikon lägger ned i stort sett allt vad analogt heter...
F6, FM10 och en handfull gluggar blir kvar.

http://www.nikon.co.uk/press_room/releases/show.aspx?rid=201


Några saker har jag fattat, det är de röda siffrorna som styr i bolagen! ;)

Och att pendeln ofta slår tillbaka, för att sedan hitta ett mittläge! :)


Men hade jag fått bestämma, och vad gäller röda siffror, så blandar vi inte in dom nu! :)
Så hade jag förordat en nytillverkning av Nikon SP, (hos Cosina)
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm
med ett digitalt bakstycke, och fullformatsensor! :) :) :)
 
Ni som är kunniga på Nikon analogt. Jag funderar på att skippa Leica M3 och köpa en Nikon FM2 begagnad i mycket fint skick istället.

Det är väl en bra kamera har jag förstått. Verkar grymt solid.
 
FM3A är säkert svindyr att tillverka med tanke på att den har ett utförande med härstamning från sjuttiotalet.

F6 är ju helt ny och har med all sannolikhet en hyperoptimal produktionslina som delar mycket med de digitala husen.

FM10 kostar förmodligen ingenting för Nikon att låta Cosina tillverka. När den läggs ner är det säkert snarare på Cosinas initiativ än Nikons.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.