Annons

Nikon lägger i stort sett ned analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det kanske är Cosina som tillverkar Soligor och inte tvärtom. Jag har alltid haft svårt att hålla isär det där.
 
Dåligt är det väl inte. Trist, men nödvändigt, antagligen. Jag har ändå aldrig köpt någon ny kamera, så jag nöjer mig med det begagnade som finns. Kommer nog inte slita så hårt på dem om några år ändå.
 
miljö

Jag hörde på radion att silvernitraten i film är miljöfarligare än kvicksilver. De sa också att silvernitratutsläppen har minskat med mer än 50% de senaste 5 åren pga av digitalfotograferingen.
 
Nkion F, Photomic, å´la la, sån har jag sedan många år, outslitlig, byggd som en stridsvagn, tyng som få, men, förutom kamera funktionen, vid ett anfall bakifrån, av en björn, e de bare å svinga kameran bakåt, björnen dör på fläcken, sedan e de bare te å ta bilden, en riktig klassiker ...
 
Skitsnack.

Ett par, tre svingar med D100 räckte för att däcka björnligan som smög upp bakom mig.
 

Bilagor

  • bjorn.jpg
    bjorn.jpg
    34.6 KB · Visningar: 757
Stackars Nikon, jag skrev tidigare Nkion F, så okänd är ändå inte detta gamla märke, jag tror det är runt 60 år gammalt, har byggt många slitvargar.

Vilka små-fisar till björnar på bilden, med en Nikon F, Photomic hade de varit pulver, men rolig är bilden självklart!
Men, du, dessa små-fisar till björnar är säkert golvade av en annan klassiker, en Kodak Instamatic, med original äkta plastväska?
Häpp!

Men, ändå, det tycks som om alla företag inom fotografin, har ångest för att inte komma för sent till den digitala världen, hivar över bord allt analogt, som bara är barlast ...
Kodak, en av världen största tillverkare av film, anställer som koncernchef, en man från HP, för att få en snabb övergång till digitalt, skall även ändra sin logo, en markering för den nya världen ...
Kan det vara sunt?
Är inte filmens död klart överdriven?
Är det unga datanördar, som har rusat in i direktionsrummen?
Jag vet nyblivna ägare till digitalkameror, som inte har en dator, tar bilder tills minneskortet är fullt, kollar bilderna via den lilla skärmen, rensar minneskortet, börjar om igen, tar nya bilder, har inget från förra månaden, att visa upp, absolut ingenting, ingenting ...
De´ e´ bra med negativ i album, ha-ha!
 
larsborg skrev:
Men, ändå, det tycks som om alla företag inom fotografin, har ångest för att inte komma för sent till den digitala världen, hivar över bord allt analogt, som bara är barlast ...

Är inte filmens död klart överdriven?

Jag vet nyblivna ägare till digitalkameror, som inte har en dator, tar bilder tills minneskortet är fullt, kollar bilderna via den lilla skärmen, rensar minneskortet, börjar om igen, tar nya bilder, har inget från förra månaden, att visa upp, absolut ingenting, ingenting ...
De´ e´ bra med negativ i album, ha-ha!
1. Ja, kanske har de ångest i någon mening, men jag menar att detta i så fall är tämligen berättigat. Den ekonomiska historien är full av företag som (av olika anledningar) i det längsta "hängt kvar vid det gamla" vid stora teknikskiften. Dessa företag har nästan undantagslöst varit stendöda efter en kortare tid. Jag nämnde FACIT i Åtvidaberg och deras mekaniska maskiner som exempel tidigare i tråden, men det vimlar av företag som hållit fast vid segel på båtar, ångmaskiner när elen kom och så vidare. Vad hade t.ex. Ericsson varit idag, om man i slutet av 80-talet stannat kvar i den fasta telefonin? De gamla hundar som inte lär sig sitta vid teknikskiften, är inom kort döda hundar...

2. Kort sagt: nej. Något mer utvecklat: filmen kommer säkert aldrig att dö ut helt, men om 5-10år kommer den i i-länderna att vara den "nisch-produkt" vinylskivor idag är för audiofilerna. Något för entusiaster, nostalgiker, konstnärer och några "allmänt envisa". I u-länderna kanske film kommer att leva något längre?

3. Ja, och jag känner åtskilliga som slänger sina analoga negativ när de fått sina papperskopior... So, what's your point? Utövare som "inte fattar ett skvatt" hittar man så klart i alla läger, det är inte precis något som uppstått i och med övergången till digitalt.
 
magnus67 skrev:
Gråter en skvätt.
Men inser naturligtvis det orimliga i att tillverka analoga kvalitetskameror när folk skriker efter nya digitalmodeller flera gånger i halvåret.

Hur länge kommer folk att byta digitalkamera en till två gånger per år ?
Är den digitalfotografin en bubbla som kommer att spricka innom snar framtid när det finns så många modeller så att man får beslutsångest när man skall välja märke/modell ?
 
kjellric skrev:
Hur länge kommer folk att byta digitalkamera en till två gånger per år ?

Är den digitalfotografin en bubbla som kommer att spricka innom snar framtid när det finns så många modeller så att man får beslutsångest när man skall välja märke/modell ?
1. I den mån "folk" någonsin gjort det, så lär det upphöra väldigt snart. Om vi tar DSLRer som exempel så är 10-12MP en praktisk gräns för de som inte har de allra bästa och dyraste proffsgluggarna. Jag tror vi snart nått den "platå" där huvudsakliga prestanda är nog bra för de allra allra flesta.

2. Haha, du får mig att tänka på f.d. kommunikationsministern Ines Uusmann (s), när hon gjorde sig odödlig genom att retoriskt fråga om Internet inte bara var en fluga, och om folk verkligen skulle vara intresserade av att sitta där framför sina datorer...

Menar du verkligen allvar med din fråga, eller driver du bara med oss? ;-)
 
--------------------------------------------------
Jörgen Efverman skrev:
...Den ekonomiska historien är full av företag ...
"hängt kvar vid det gamla" vid stora teknikskiften...är inom kort döda hundar...
--------------------------------------------------

Jag inte sagt, något som motstrider din åsikt, håller självklart håller jag med dig, till en del, verkligheten är ofta dramatisk vid teknikförändringar,
- men ofta har den gamla tekniken kunnat fungera, vid sidan om den nya, Ericsson har "foten" minst sagt kvar inom den fasta telefonin, eller vad menar du?
Axe-växlarna, toppmoderna, utvecklades av Ericsson, för ganska många år sedan, fortfarande i drift, vi har i Sverige fler användare av fast telefoni än mobil, den fasta kommer inte den närmaste tiden, att ersättas av mobilt.

Men inom fotografin, anses den analoga vara nära nog död, visst, film kommer alltid att kunna köpas, men fotoindustrin vill få oss att rusa ut, springa till butiken, för att köpa något woh!, kamera som ger bilder på stuts, många har inte hela kedjan klar för sig ...

So, what's my point?
Well, I´ve always got a negativ at my local shop, after developing and printing, right, it´s up to me to keep it or not, but go digital, you need to keep your pictures on a CD/memorycard, but with no computer at home, not easy to watch your pictures at home, lots of users blow there memorycard for new pictures, than you´ve stranded, man ...
With a negativ you just need light, to watch what´s on ...
For myself, yes, I´ve got a computer, keep my pictures on a CD, go digital is easy, but I still also use my analog camera, for sure ...
 
larsborg skrev:
...men ofta har den gamla tekniken kunnat fungera, vid sidan om den nya, Ericsson har "foten" minst sagt kvar inom den fasta telefonin, eller vad menar du?
Just Ericsson kanske inte var ett klockrent exempel just i detta sammanhang, eftersom den äldre tekniken, helt riktigt, i stor utsträckning lever kvar. Den specifika frågan jag ställde i mitt inlägg var dock vad Ericsson hade varit idag om man inte, då det begav sig, varit framsynta och sett teknikskiftet som stod för dörren? Svar: Ericsson hade varit en skugga av vad det är, för det är en väsentlig skillnad på vad som *används* i ett samhälle och vad som *nyinvesteras* -- och därmed *nytillverkas*.

På det sättet kan man dra paralleller till den analoga fotografin. Det *används* massor av analog utrustning, och det kommer att fortsätta så länge till, men konsumenternas *nyinvesteringar* i analog utrustning har fallit så skarpt och dramatiskt att t.ex. Ilford och Agfa konkursat, t.ex. Pentax och Nikon (nästan) slutat tillverkningen och så vidare. Analoga kompaktkameror, tillverkas de över huvud taget längre?

Enligt Thom Hogan har filmförsäljningen minskat med 25% eller mer/år flera år i rad och Nikon säljer fler 45000-kronors D2x än de säljer analoga SLR:er *totalt*! (dock lite oklart om detta gällde enbart USA eller globalt, men det spelar mindre roll). Det finns helt enkelt ingen ekonomi i analogt längre.
 
Re: miljö

PierreS skrev:
Jag hörde på radion att silvernitraten i film är miljöfarligare än kvicksilver. De sa också att silvernitratutsläppen har minskat med mer än 50% de senaste 5 åren pga av digitalfotograferingen.

Oj, satan! Är det verkligen sant? Eller menade man att det är ett större problem än kvicksilver, därför att det förekommer i större mängd? Hu, det skulle kunna få mig att lägga av med film i alla fall. Varför finns ingen insamling av filmspill? Jag har då inte hittat någon.
 
silver

Jag har hört det på radionyheterna en gång för nån månad sen.
Har aldrig känt till det tidigare och har aldrig hört talas om insamling av film heller. Jag kommer inte ihåg utsläppsmängderna heller.
Jag slutade dock med att framkalla för att jag fick exem på händerna och problem med luftrören.
 
Re: Re: miljö

MattiasL skrev:
Oj, satan! Är det verkligen sant? Eller menade man att det är ett större problem än kvicksilver, därför att det förekommer i större mängd? Hu, det skulle kunna få mig att lägga av med film i alla fall. Varför finns ingen insamling av filmspill? Jag har då inte hittat någon.

Framkallningsvätskor, både obrukat och förbrukat ska lämnas in på de s k miljöstationerna. Det finns även företag som utvinner silver ur spillet.
 
jorgene skrev:
1. I den mån "folk" någonsin gjort det, så lär det upphöra väldigt snart. Om vi tar DSLRer som exempel så är 10-12MP en praktisk gräns för de som inte har de allra bästa och dyraste proffsgluggarna. Jag tror vi snart nått den "platå" där huvudsakliga prestanda är nog bra för de allra allra flesta.

2. Haha, du får mig att tänka på f.d. kommunikationsministern Ines Uusmann (s), när hon gjorde sig odödlig genom att retoriskt fråga om Internet inte bara var en fluga, och om folk verkligen skulle vara intresserade av att sitta där framför sina datorer...

Menar du verkligen allvar med din fråga, eller driver du bara med oss? ;-)

Det var en ren frågeställning, jag hade den så kallade IT-bubblan i bakhuvudet.
 
Re: miljö

PierreS skrev:
Jag hörde på radion att silvernitraten i film är miljöfarligare än kvicksilver. De sa också att silvernitratutsläppen har minskat med mer än 50% de senaste 5 åren pga av digitalfotograferingen.
Det är ett uttalande som hörs ibland, men ingen verkar kunna ange en källa för det.
Det luktar rått-pizza.

-- MW
 
Re: Re: Nikon lägger i stort sett ned analogt...

jorgene skrev:
. Den specifika frågan jag ställde i mitt inlägg var dock vad Ericsson hade varit idag om man inte, då det begav sig, varit framsynta och sett teknikskiftet som stod för dörren?
Så vitt jag förstår var det inte Ericsson som var framsynta utan det av alla så hatade Telia (eller Televerket som det hette då). De mer eller tvingade Ericsson att göra det mobilnät som kallades NMT, Ericsson såg inte potentialen i det själva. Att Ericsson finns kvar idag skall de nog tacka Telia och Östen Mäkitalo för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.