Annons

Nikon lägger i stort sett ned analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe - jag känner igen mig i habegäret. Har köpt två kameror redan i år. Behövde jag egentligen någon av dem? Tveksamt ;-)
 
Samma här... Behöver man fler än tjugo kameror? För film? Men gillar man tekniska prylar så får man lida för det...
 
Ack ja. Men sådan är tidens gång. Vill dock instämma med dom som ifrågasätter varför man inte valde att behålla vidvinkelobjektiven med större bländare (= 2.0) i stället för de som nu finns att köpa som AF-objektiv. Men men... Och sen är det bara att beklaga att FM3A försvinner. Eller rättare sagt den typen av "proffs-backup"-kameror. En FM3 (utan "A") hade ju annars varit den perfekta sådana att ha i kameraväskan. Inget annat än ljusmätaren som "tröttnar" när batteriet lägger av. Och AF-objektiven kan man ju vrida på själv ;-). Nåväl. Min F3 och FM2n kommer jag att ha kvar så länge det går. Kompletterade av en juste negativ/ diascanner.....
 
Hej igen!

Jag är glad över att jag är i gott sällskap vad gäller mitt Habegär.

Blir samtidigt lite nyfiken. Slowfinger: Vad är det för kameror du har köpt i år och vad fick dig att falla för dem?

Klerk: Tjugo kameror för film - WoW. Vilka är det och varför föll du för dem? Har du också ångest när du funderar över hur länge vi kan köpa film och framkallning eller tycker du att jag är onödigt orolig?

Slutligen till Granis: Jag anser att vitsen med FM3A är att hybridslutaren medför att man s a s slipper A:et bara man ställer slutartidsratten på något annat än Auto. Auto = en Nikon FE2. Utan Auto = en Nikon FM2. Jag har ju en FM3A hemma och den går utmärkt utan batterier. En alla tiders backupkamera för den som vill ha den till det. Jag känner mig fortfarande sorgsen över att Nikon har beslutat att denna lilla läckra kamera skall gå i graven.
 
Clasberg skrev:
Hej igen!

Jag är glad över att jag är i gott sällskap vad gäller mitt Habegär.

Blir samtidigt lite nyfiken. Slowfinger: Vad är det för kameror du har köpt i år och vad fick dig att falla för dem?


Hej!

Jag skulle köpa en Leica för att börja plåta med film igen, men jag insåg att en begagnad, fin Nikon FM2n gav mer "bang for the bucks" och jag hade ju dessutom redan ett antal Nikongluggar.
Jag här helnöjd med den kameran. Men folk hoppar ju högt av slutarljudet förstås.
Med FM2:an blir det stilla och eftertänksamma fotopromenader.

Sen köpte jag en Nikon D200. Hade en D70 förut men på D200 är de få saker man retade sig på på D70 fixade: betydligt större och bättre sökare, ännu mer fantastisk ergonomi (FM2 är en ergonomisk katastrof i jämförelse ;-)
och lite andra saker. Dessutom kan man plåta svartvitt direkt ur kameran.
En extremt genomtänkt kamera! Funktionsmässigt är det omöjligt att hitta ett fel på den kameran.

Nu är jag på gång att köpa en liten Fuji F11. En digitalkompakt som kan plåta i 1600 ISO med okej resultat och som har möjlighet till manuella inställningar. Tänkte att det skulle vara kameran som alltid finns i fickan.

http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo.aspx?id=7685
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.