Urr skrev:
I min kameraväska finns en Nikon F2a och en FM, samt en Leica M2. Till Nikon använder jag 35, 55 macro och 105 mm. Till Leica i princip bara 35 mm optik. Så har jag hållit på sedan början av 80-talet. Jag har använt en del annat också, men detta har varit min basutrustning.
Nikon-kamerorna är robusta och driftsäkra. Nikons optik är med undantag för 35/2,0 mycket bra både optiskt och mekaniskt. Mycket för pengarna.
Leican är mera poesins och gatufotograferingens verktyg. Den inbjuder till mer lekfull fotografering på gott och ont. Leican är t ex inte så rolig att plåta dia med, med tanke på den gammalmodiga ljusmätaren, (Leicametern).
Så det beror på vad man ska ha kameran till. Leica M3 är med tanke på att den saknar sökarram för 35 mm optiken inte så intressant för min egen del. (Det har däremot M2) Tänk också på att Leicorna är dyra att serva. 2500 kr för en slutargenomgång enligt mina egna efterforskningar. Som väl är hittade jag en kille som gjorde det billigare än så när min M2a servades.
"Leican är mera poesins och gatufotograferingens verktyg.."
Oj!!
Visst är det oerhört kunniga och oerhört trevliga fotografer här på Fotosidan!!!
Vad jag kommer ihåg, de e väl bra i min ålder
att jag aldrig haft service på nå'n av mina Leicor...
Det har inte behövts!
Har från 1962 haft några M2, M3, M4 och nu en M6...
Men jag är med,
händer det nå't, så kostar det!
Å jag har också en del mörka sidor (som Bruce Wayne)
Har en del andra kameror i skåpen.....
Som jag prövar till och från...
Och visst är Nikon SLR Ok, Contax SLR e Ok....
men....
litet stora, och bullriga...
Har några mätsökar-japaner också, och några tyskar,
dom har rätta storleken!
Och då jag alltid vill ha kameran med, utan kameraväska, så har en M leica med 35:a funkat väl under alla år...
"Poesins kamera!!" Härligt!
Skall ned till Konsum snart, med poesins kamera innanför jackan!!