Det står väldigt tydligt på alla kassakvitton från MM. (Ledsen att behöva vara tråkig
)
Visst, det står klart och tydligt: "Öppet köp i 30 dagar produkt & förpackning i nyskick med org.kvitto". Under det står produkter som ej omfattas. Och i den gruppen ingår INTE objektiv, kameror.
Det faller ju i förstaläget helt klart på kundens ansvar att kolla bestämmelserna och möjligheterna. Det är inget som jag på något vis motsäger.
Mitt inlägg skrev jag i akt och mening att MM därmed har uppfyllt sin informationsplikt. Men jag kan tycka att när en produkt strular samma dag som inköpet skett skulle det vara på plats när kunden återvänder att själva komma med frågan: " Okej, tråkigt det här, men vi kan ju ta hem ett nytt exemplar eller återta objektivet och du får pengarna tillbaks eller ett tillgodohavandekvitto"
Orsak: En fotoavdelning på MM som anger att man har pro-status måste ju i rimlighetens namn veta att det är långa servicetider. Allt annat är undantag om kunden inte är NPS-eller CPS-medlem (om det nu är Nikon eller Canon man köpt). Speciellt eftersom TS uppenbarligen är en trogen och välkänd kund på MM.
På det MM jag brukar handla av (Växjö) var det precis vad som hände mig när dagen därpå efter att köpt ett objektiv hittade fel på det. Hade själv tänkt att åberopa 30-dagarsregeln, men försäljaren (Jonas) framlade själv alternativen.
Sedan kan MM givetvis inte lastas för att det är långa servicetider hos Nikon.
Jag bara menar att det varit smartast av MM att påpeka det hela, ge honom alternativen och sedan om TS valt att de skulle ta hem ett annat objektiv eller fått pengarna tillbaks har ju MM helt klart sådana resurser att de kan skicka objektivet på service och låta det ta sin tid. När de får det tillbaka är det ju okej och kan säljas till nästa kund.
Nu blev det merarbeta för MM och tråkigheter för kund. Det enda Nikon drabbats av är ett vanligt garanti/serviceärende.
Men givetvis är det ingen plikt för MM att infa muntligt. Kassakvittot anger klart och tydligt vad som gäller.
//Lennart