Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)
Tråkigt att ditt ärende är så dåligt skött. Själva har jag anlitat Nikons service 3 gånger, två av gångerna har jag skickat in kameran (D70 och D700) till Lasses, båda gångerna har det gått snabbt och jag har lovordat dem för att de fixade mina D700 problem (Trasig blixtsko och lossnat gummi) utan att jag behövde betala nåt trots att kameran var 2,5 år gammal. Mitt tredje ärende var att jag ville byta zoomgummiringen på mitt 24-70 och frågade Nikon Sverige om man kunde köpa en gummiring av dem. Inga problem, de skickade en som jag betalade mot faktura, typ 150kr. Jag är inte NPS.

Men så läser man såna här inlägg och blir så less. Nikon borde ju fatta hur sånt här sprider sig och svärtar ner dess rykte. Mycket dåligt skött av dem! Lider med dig, det är så himla tråkigt att man skickar in saker för att få det fixat och så kommer de tillbaka och fungerar fortfarande inte. Känns som man hört om sånt förut men då brukar det vara annan konsumentelektronik och de stora elektronikkedjorna inblandade.

Kanske maila Nikon och tipsa om att den här tråden. Känner inte till Nikon strategi vad det gäller fotocommunities men de brukar vara ganska tysta vad jag vet. Ett 40-tal inlägg och 2500 visningar på sveriges största fotoforum är ingen bra reklam så att säga…
 
Kontaktade Nikon idag och tyvärr blir det helg nr 6 utan kamera och den för ca 5 veckor sedan köpta 85 1,4 G. De fick kameran och optik i retur i måndags, men har inte gjort ett skit med dem förutom att ha gjort de till ett prioriterat ärende.

Vet inte vad ni som läser det här tycker. Men jag köpte en ny glugg, 85 1,4 G på som inte fokuserade bra ihop med mitt hus. Köpet gjordes på MM Norrköping. Skickade iväg den och kamerahus (enligt önskemål från Nikon) samma dag. Det tog Nikon över 4 veckor att konstatera att det var mitt hus som felade och fixa mitt ärende. Jag hämtar ut grejerna och konstaterar omgående att nu funkar kombinationen sämre än innan jag skickade in dem. Skickar de dagen efter för en backreparation då de uppenbarligen gjort ett dåligt jobb, vilket även personal på MM hållrr med om. Grejerna skickades torsd 24/5 och anlände till Nikon månd 28/5. Idag är det torsdag 31/5 och inget är gjort med mina grejer. Borde inte Nikon ordnat det samma dag som grejerna kom i retur och skickat tillbaka dem till mig senast dagen efter. Jag är oerhört besviken på den slappa, nonchalanta och ointresserade inställning som tycks råda gentemot oss icke NPS-kunder.
 
Min spontana reaktion när jag läser din beskrvning av det inträffade är att ta hela min Nikonutrustning och skicka åt h.......Problemet är väl bara att man kan drabbas av sånt här oavsett vilket kameramärke man valt.
Men jag har verkligen full förståelse för din frustration och hoppas det löser sig så snart som möjligt.
 
Min spontana reaktion när jag läser din beskrvning av det inträffade är att ta hela min Nikonutrustning och skicka åt h.......Problemet är väl bara att man kan drabbas av sånt här oavsett vilket kameramärke man valt.
Men jag har verkligen full förståelse för din frustration och hoppas det löser sig så snart som möjligt.
Tro mig. Satt jag med 60 000 - 70 000 kr till övers är det precis så det skulle bli, för nu har jag tröttnat ordentligt. Men bara att vänta och hoppas att de gör det rätt den här gången.
 
Så om möjligt skall man alltid testa objektivet i butik före köp. Sitter inte skärpan med det första exet, testa ett till. Fast med 85 1.4 lär butikerna inte ha speciellt många ex hemma av.
 
Så om möjligt skall man alltid testa objektivet i butik före köp. Sitter inte skärpan med det första exet, testa ett till. Fast med 85 1.4 lär butikerna inte ha speciellt många ex hemma av.
Tyvärr är det så för det mesta. Men kräv att få testa gluggen innan köp, det kommer jag göra nästa gång. Något sånt här vill jag inte behöva vara med om igen.
 
Problemet är väl bara att man kan drabbas av sånt här oavsett vilket kameramärke man valt.

Jag hade bytt märke oavsett. Enda sättet att visa sitt missnöje. Skulle reta mig gallfeber på mig att sitta och kolla på logon, och veta att de någonstans på vägen hade tänkt:
-"Ähh, skit i honom, vi har viktigare kunder...."
 
Jag hade bytt märke oavsett. Enda sättet att visa sitt missnöje. Skulle reta mig gallfeber på mig att sitta och kolla på logon, och veta att de någonstans på vägen hade tänkt:
-"Ähh, skit i honom, vi har viktigare kunder...."
Precis så tänker jag, men har inte råd i dagsläget. Men det kommer bli Canon om ett par år, den saken är säker.
 
Har inte supporten hos Canon gjort bort sig någon gång ? :)
Tror ärligt talat inte att gräset är grönare på andra sidan, Nikon & Canon är nog ganska lika.

Det har väl ingen betydelse? Blir man behandlad som skit av någon, så betyder det väl inte att man fortsätter att umgås bara för att risken är att man träffar en skitstövel igen?

Två saker talar för att byta, oavsett vilket märke man har. Dels så visar man sitt missnöje. (Kräver dock att man talar om det för någon berörd part.)
Dels så är det att uppmana till dålig service att stanna efter en sån här episod.
-"Jaja, han kan vänta. Han stannade ju kvar hos oss fast han fick vänta 6 veckor förra gången...."
 
Jag tror att såna här trådar kan vara rätt effektiva faktiskt, ni kan vara rätt säkra på att Nikon har full koll på vad som skrivs här. Det vet nog också lika väl hur många som läser det och att en del av dem är förstagångsköpare eller funderar på att köpa nya grejer men avstår för att de inte vill ha problem.

Personligen har jag mycket svårt för Nikon som företag, på flera sätt, men tyvärr är det de som tillverkar kamerorna jag vill använda. Faktum är att ergonomin är det enda som håller mig kvar hos dem.


Fanns det ett annat företag än Canon, som förutom att jag har svårt för dem som företag också tillverkar kameror jag inte riktigt gillar ergonomiskt, som gjorde funkionsmässigt likvärdiga kameror och objektiv skulle jag överge Nikon omedelbart. Sony är ett företag som jag egentligen hellre skulle handla av, men de har inte produkterna jag vill ha helt enkelt.
 
M
Har inte supporten hos Canon gjort bort sig någon gång ? :)
Tror ärligt talat inte att gräset är grönare på andra sidan, Nikon & Canon är nog ganska lika.
Visst kan det vara så. Men ett framtida byte är mitt sätt att agera och visa mitt missnöje. När det bytet sker kommer jag skapa en ny tråd och förklara varför med hänvisning till nuvarande serviceärende. Allt för att göra Nikon uppmärksamma på att jag som kund inte accepterar att bli behandlad som luft. Det kommer dessvärre dröja innan ett byte rent ekonomiskt är möjligt.
 
M
Visst kan det vara så. Men ett framtida byte är mitt sätt att agera och visa mitt missnöje. När det bytet sker kommer jag skapa en ny tråd och förklara varför med hänvisning till nuvarande serviceärende. Allt för att göra Nikon uppmärksamma på att jag som kund inte accepterar att bli behandlad som luft. Det kommer dessvärre dröja innan ett byte rent ekonomiskt är möjligt.

Jag förstår absolut att man kan göra som du säger, bara man vet vad det innebär i praktiken :)
Det är väl mest ett djupt hål i plånboken man får men kanske en skön känsla inombords som iofs kan vara värt en hel del.
 
I Nikons värld är jag säkert som luft. Mina Nikonprylar kanske betingar ett inköpspris av 60.000-70.000 kr och det är en ansenlig summa i min värld. Men, för mig är inte ett varumärke religion. Jag köper det jag trivs med och nu när det gäller kameror så råkade det bli som det blev. Men självklart finns det en gräns...Sonys satsning på high-tech är ganska intressant..,..
 
Då har grejerna kommit tillbaka, och ta mig tusan, det var skarpt också, äntligen. Även min Zeiss 35:a var skarp på 0-värde. Kusligt skarp fullt öppen, skall tilläggas. Fick också ett nytt batteri till kameran medskickat som plåster på såren. Lite skam i kroppen finns det trots allt. Antar att jag nu när allt tycks funka är nöjd ändå. Skönt att pinan är över. Nu blir det att börja fota bilder med rakbladstunna skärpedjup.
 
Grattis! Det var gott att höra att det löst sig till slut :)

Tyvärr så ropade jag hej innan jag kommit över bäcken. Hade troligtvis lite tur, eller så var jag väldigt nogrann med focuseringen inne på Mediamarkt där jag tog lite testbilder. När jag kom hem och fotade inomhus så missar gluggen ca 7-8 bilder av 10, och det är grova missar. Vid manuell fokusering sitter skärpan som ett smäck, så huset verka ok nu. Även mina två andra gluggar funkar bra med huset.

Åker till MM och personal testar hus och glugg. Även han tycker det blir oacceptabelt många och grova missar, i upplyst butiksmiljö. Han testar också min glugg på deras D4 och det är samma visa med den. Ofta får man ta om bilden så det blir skarpt först på tredje försöket. Dessutom så blir det även med D4 skarpast med manuell fokusering. Grejerna är inlämnade igen. Jag tror det handlar om objektivets fokusmotor för det blir väldigt skarpt o fint vid manuell fokusering. Parodin fortsätter ytterligare en vända, men som tur är blir jag inte lika upprörd längre. Våren är förlorad och det här bör väl inte ta jättelång tid. Men det verkar inte bättre än att det blir 7:e helgen utan kamera, bara för att jag köpte en ny 85 1,4 G.
 
Tyvärr så ropade jag hej innan jag kommit över bäcken. Hade troligtvis lite tur, eller så var jag väldigt nogrann med focuseringen inne på Mediamarkt där jag tog lite testbilder. När jag kom hem och fotade inomhus så missar gluggen ca 7-8 bilder av 10, och det är grova missar. Vid manuell fokusering sitter skärpan som ett smäck, så huset verka ok nu. Även mina två andra gluggar funkar bra med huset.

Åker till MM och personal testar hus och glugg. Även han tycker det blir oacceptabelt många och grova missar, i upplyst butiksmiljö. Han testar också min glugg på deras D4 och det är samma visa med den. Ofta får man ta om bilden så det blir skarpt först på tredje försöket. Dessutom så blir det även med D4 skarpast med manuell fokusering. Grejerna är inlämnade igen. Jag tror det handlar om objektivets fokusmotor för det blir väldigt skarpt o fint vid manuell fokusering. Parodin fortsätter ytterligare en vända, men som tur är blir jag inte lika upprörd längre. Våren är förlorad och det här bör väl inte ta jättelång tid. Men det verkar inte bättre än att det blir 7:e helgen utan kamera, bara för att jag köpte en ny 85 1,4 G.

Jösses, man blir ju helt stum.
 
För de som inte känner mig kan det ju upplevas som att jag är en småpetig och jobbig kund. Men jag försäkrar er om att det faktiskt är fullt befogat i det här ärendet. Det är heller inte så att jag i min petighet lyckas lura eller övertala MM:s personal att det är fel på min glugg. De som jobbar på MM Norrköpings fotoavdelning är fotografer själva med egna gedigna fotoutrustningar och de ser det jag ser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.