Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)
På gränsen till komiskt.

Folk säger att Canons 85/1.2 har långsam autofokus, men Nikons 7 veckor för att hitta fokus känns lite väl långsamt....;)

HaHa, mycket bra. Men under normala förhållanden tycker jag Nikons 85:a är lite snabbare i af än Canons 85 1,2. Skärpan med Nikons 85 1,4 på full öppning utanför bildcentrum är inget annat än helt fenomenal. Fast Canons 85 1,2 är också en helt fantastisk optik.

För jäkla tråkigt ärende. Missar dagens Batizado. Ett Capoeira-event där barnen får sina årliga graderingar. Sker som sagt bara en gång per år och det kommer mycket duktiga utövare från hela världen. Man har missat många evenemang och roliga fototillfällen sen den 24/4. Svider en del i den kreativa ådran.

Har bara läst 1½ sida av tråden, men det räckte för att jag skulle slå i taket. Ursäkta om någon annan redan påpekat det jag gör nu:

Paul, för h-e! MM har 30 dagars öppet köp, förutsatt att objektivet (eller vilken vara det nu än handlar om) återlämnas i samma skick som det lämnade affären och med alla originaltillbehör, emballage och manualer.

Jag har köpt genom åren 9 objektiv via MM, 3 av dem felfokuserade och jag påtalade detta direkt efter hemkomsten (6 mil från MM), åkte in och bad att få annat objektiv av samma typ. I 2 av fallen hade de inget objektiv av samma typ kvar så det blev pengarna tillbaks på min begäran. I 3:e fallet fick jag en annan glugg som fokuserade rätt.

OBS: Detta handlar om 3 olika tillfällen. Inte på samma gång. Men samma sak har inträffat med 2 kamerahus. Inget snack alls utan jag fick ett annat exemplar och nästa gång det begav sig fanns inget annat exemplar. Pengarna tillbaks.

Nu var du tillbaks i ett tidigt stadium, dessutom. Du hade all rätt i världen att bara lämna tillbaks gluggen.

Om sedan Nikon hävdar att ditt kamerahus felfokuserar lite är det en sak mellan Nikon och dig. Jag blir aningen skum på det här eftersom du anger att du inte störts av detta med ett par andra primegluggar.
Alltså hamnade 85:an utanför skalan där microjustering är möjligtt. M a o ett defekt exemplar.

Jag köper numera ALDRIG objektiv utan att ha eget kamerhus med och provskjuter det innan köp på MM. Även om jag handlar på nätet så kräver jag innan köpet genomförs att jag ska ha full returrätt om jag efter att provat objektgivet försiktigt inomhus (och genom öppet fönster) finner att det inte fokuserar som det ska. DE ÅF som inte ställer upp på det anlitas inte.

För övrigt är mikrojustering en nödåtgärd. Lyckas bar i vissa fall om objektivet är helt linjärt. Är objektivet inte linjärt så gäller undagslöst att mikrojustering bara fungerar perfekt på ETT avstånd med EN bländare.

Jag beundrar dig som stått ut, men så som det beskrivits får det fasiken inte gå till. Jag var ute för samma sak med Canon 1DsMkII och ett 24-70/2.8 L usm. Det åkte fram och tillbaks på sedrvice under 3 månader innan jag fick ett nytt objektiv som inte var speciellt bra heller. Och kamerahuset som var bra ställt från början hade justerats om så att det inte stämde heller. Tröttnade då på RCC och sände till Intervison i Malmö som fixade det på ett par dagar.

Lycka till!

//Lennart

Synd att jag inte visste om det där med öppet köp. Inget jag blev upplyst om, men antar att den vetskapen ligger på mitt ansvar. Nu är det som det är. Hoppas bara det går fort och att allt funkar den här gången. Vill inte veta av att grejerna läggs på någon kö. Det här skall ske med vändande post, om jag så skall tränga mig före tusen NPS:are.

Trist att du inte skrev att du behövde gluggen nu i helgen, jag var och hälsade på min syster i Norrköping och hade jag bara vetat om det hade du kunnat få låna min 85/1,8!

Hur som helst, riktigt tråkig historia som bara verkar bli längre och längre....

Trist att du inte skrev att du behövde gluggen nu i helgen, jag var och hälsade på min syster i Norrköping och hade jag bara vetat om det hade du kunnat få låna min 85/1,8!

Hur som helst, riktigt tråkig historia som bara verkar bli längre och längre....
Jättesnällt, men hela kruxet är ju att varje gång så har ju kameran åkt in också. Största dilemmat för mig är att jag varit kameralös i snart sju veckor.

Jättesnällt, men hela kruxet är ju att varje gång så har ju kameran åkt in också. Största dilemmat för mig är att jag varit kameralös i snart sju veckor.

Ta en tur till Nikon i Stockholm och prata med någon öga mot öga. Jag gissar att det skulle förändra ditt läge rätt snabbt om du inte bara är högröd och skäller som en bandhund :)

Fast man ska ju ha tid också, så det är ju inte så lätt att genomföra.

Ta en tur till Nikon i Stockholm och prata med någon öga mot öga. Jag gissar att det skulle förändra ditt läge rätt snabbt om du inte bara är högröd och skäller som en bandhund :)

Ingen tid, dessvärre. Men nu har vi ju konstaterat att skärpan finns så länge man ställer fokus manuellt. Alternativt tar tre-fyra bilder på varje motiv. Kanske blir det rätt den här gången.

Har faktiskt funderingar på att sälja av hela skiten och återgå till Hifi-träsket igen. Där snackar vi kundservice. Man får låna hem i stort sett allt innan köp. Ex Naim-produkter som inte får säljas via postorder. En återförsäljare för Naim erbjöd sig att skicka hem grejerna till mig för provlyssning hemma i lugn och ro, innan köp så det inte skulle klassas som försäljning över nätet. Dessutom alltid förstklassig support av riktiga ljudnördar. Men men, först skall grejerna tillbaks.

Har då följt denna tråd från början till slut, och den ilska som jag skulle känna efter sådan behandling som tråd-skaparen blivit utsatt för lämpar sig inte att uttrycka i skrift. Huruvida man är NPS kund eller inte ser jag inte att det har med saken att göra, jag är en ägare av deras produkter och förväntar mig service och bemötande som står i proportion till vad deras produkter kostar och ännu mer i proportion till den kvalité som dom själva vill göra gällande att deras produkter håller.

Och jag som går i tankarna att införskaffa ett Nikon kamerahus och ett par gluggar...Får kanske tänka efter ordentligt innan jag bestämmer mig. Har bara haft en Nikon förut (F3) och varit väldigt nöjd med den iofs...Men att det skall få gå till så här,det är fruktansvärt NONCHALANT !!!!!!!

Visst är det en lösning som sannolikt skulle fungera. Felet är bara att den största delen av fotografer i Sverige bor utanför Stockholm.

Det finns ju faktiskt liv utanför tullarna också:).

Precis som du skriver: Man ska ju ha tid också, lägga ut pengar på drivmedel / lösa biljett.

jag anser att det här borde kunnat lösas på ett smidigare sätt redan i initialskedet.

//Lennart

Har då följt denna tråd från början till slut, och den ilska som jag skulle känna efter sådan behandling som tråd-skaparen blivit utsatt för lämpar sig inte att uttrycka i skrift. Huruvida man är NPS kund eller inte ser jag inte att det har med saken att göra, jag är en ägare av deras produkter och förväntar mig service och bemötande som står i proportion till vad deras produkter kostar och ännu mer i proportion till den kvalité som dom själva vill göra gällande att deras produkter håller.

Och jag som går i tankarna att införskaffa ett Nikon kamerahus och ett par gluggar...Får kanske tänka efter ordentligt innan jag bestämmer mig. Har bara haft en Nikon förut (F3) och varit väldigt nöjd med den iofs...Men att det skall få gå till så här,det är fruktansvärt NONCHALANT !!!!!!!

Det finns en annan medlem på fotosidan som köpte sig en D800. Dessvärre var det fel på hans kamera och det upptäcktes omgående av köparen. Han har nu väntat i över 4 veckor på sin kamera. Han har fått förklaringen att han pga att han inte är NPS så tar det tid. Ett DOA som tagit flera veckor och inte blivit löst än. Dessutom har massvis med personer fått felfria D800:eek:r under tiden han fått vänta. Känns inte helt sjysst.

Det finns en annan medlem på fotosidan som köpte sig en D800. Dessvärre var det fel på hans kamera och det upptäcktes omgående av köparen. Han har nu väntat i över 4 veckor på sin kamera. Han har fått förklaringen att han pga att han inte är NPS så tar det tid. Ett DOA som tagit flera veckor och inte blivit löst än. Dessutom har massvis med personer fått felfria D800:eek:r under tiden han fått vänta. Känns inte helt sjysst.
Man blir mållös !!!

Det skälls mycket på Nikon, men jag tycker att ett stort bolag som MM borde kunna ge bättre service. Det borde vara i deras intresse att ha återkommande kunder. Om de i sin tur tycker att Nikon ger dem dålig service kan de vidtaga åtgärder.

Jag har bara haft med MM i Barkaby att göra och sämre service är svårt att finna. Bara att de skickar ut lockannonser utan att ha mer än en vara i lager kan göra en riktigt sur. Försäljarna är okunniga och inte intresserade av att sälja.

Jag handlade en cykel i går och blev informerad om att jag får livstids service, dvs justering av bromsar, växlar och riktning av hjul så länge jag äger cykeln. Priset för cykeln är detsamma i de butiker jag jämfört med.

Vid ett annat tillfälle skulle jag köpa ett kapell till en kajak, men var osäker på storleken. Återförsäljaren skickade 3 storlekar och returneringpaket utan köptvång.

Kort sagt tycker jag att MM borde erbjudit ett nytt objektiv för att rädda kundrelationen. Ett gott rykte betyder mycket för att bygga en kundkrets.

Svårt att skylla Media Markt för problemen här. Det är ju faktiskt inte deras fel att Nikon är löjligt långsamma. Trådskaparen ville inte häva köpet, utan bara ha sitt objektiv justerat. Det är inte något som Media Markt löser på annat sätt än de gjort.
Visst, med saker i backspegeln hade det kanske varit bättre att häva köpet, men varken TS eller MM skulle väl kunna tro att det skulle ta sån här tid för Nikon att hitta fikus.
Angående förtur för vissa känns det märkligt. Är det en pågående förtur, som gör att mindre prioriterade kunder hamnar underst? Det vore ju ganska bisarrt. I så fall kan ju en privatpersons ärenden ta åratal.

Det skälls mycket på Nikon, men jag tycker att ett stort bolag som MM borde kunna ge bättre service. Det borde vara i deras intresse att ha återkommande kunder. Om de i sin tur tycker att Nikon ger dem dålig service kan de vidtaga åtgärder.

Jag har bara haft med MM i Barkaby att göra och sämre service är svårt att finna. Bara att de skickar ut lockannonser utan att ha mer än en vara i lager kan göra en riktigt sur. Försäljarna är okunniga och inte intresserade av att sälja.

Jag handlade en cykel i går och blev informerad om att jag får livstids service, dvs justering av bromsar, växlar och riktning av hjul så länge jag äger cykeln. Priset för cykeln är detsamma i de butiker jag jämfört med.

Vid ett annat tillfälle skulle jag köpa ett kapell till en kajak, men var osäker på storleken. Återförsäljaren skickade 3 storlekar och returneringpaket utan köptvång.

Kort sagt tycker jag att MM borde erbjudit ett nytt objektiv för att rädda kundrelationen. Ett gott rykte betyder mycket för att bygga en kundkrets.
Det är väl en rad olyckliga omständigheter bakom min situation. Visst borde jag fått en ny glugg, men de hade bara ett demoex hemma förutom den jag köpte. Kanske hade en beställning från Nikon tagit tid. Initialt var förväntad servicetid ca en vecka så det kändes för stunden ok att skicka gluggen och få perfekt matchning med mitt hus. Nu tog det ju 4 veckor och med bedrövligt resultat. Dessutom är hus och objektiv nu inskickat för 3:e gången. Jag kommer inte tjata om massa kompensation men i dagsläget känns ju ett extra batteri till kamerahuset som kompensation med minsta möjliga marginal. Tycker ändå att personalen på MM varit tillmötesgående. Enda grej jag inte gillar med MM är som jag nämnt tidigare, att man har en gemensam kundtjänst för alla sina produkter. Ex vem avgör om jag utifrån ren goodwill skall kompenseras, grabbarna på fotoavd eller personalen i den gemensamma kundtjänsten. Vem tar besluten om hur serviceärenden skall hanteras, personen jag köpt gluggen av eller personer på den gemensamma kundtjänsten. Tilläggas skall att de på den gemensamma kundtjänsten som regel inte vet ett dyft om foto.

I stort är jag ändå tillfreds med bemötande och engagemang från MM:s personal. De har varit hjälpsamma. Det är Nikons syn på icke NPS som jag är sur på, samt den uppenbart slarviga hanteringen av mina prylar. Man har inte säkerställt korrekt servicearbete.

Svårt att skylla Media Markt för problemen här. Det är ju faktiskt inte deras fel att Nikon är löjligt långsamma.
Jaha, och MM kan inte trycka på lite? De kanske är lite mesiga mot Nikon? Det räcker inte med att vara vänlig mot slutkunden utan också trycka på leverantörerna för att få saker att hända.

Jaha, och MM kan inte trycka på lite? De kanske är lite mesiga mot Nikon? Det räcker inte med att vara vänlig mot slutkunden utan också trycka på leverantörerna för att få saker att hända.
Det kan jag hålla med om. Kanske har de också gjort det. Vet faktiskt inte. Men MM är helt klart en stor återförsäljare som borde ha visst inflytande. Men åter igen, vem gör vad. Fotoavd med kunskaper och löpande kontakter med Nikons representanter eller kundtjänsten som inget vet om foto men fortfarande har huvudansvaret för serviceärendena. Jag har nämnt det tidigare i tråden. Har man som fotoavd pro-status skall inte kunden behöva föra dialog med olika enheter. För mig är det ett självklart upplägg. Troligtvis inget MM Norrköping råder över. De är nog slavar under en större organisation oavsett vad de själva tycker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar