Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kräver specialutrustningar och mjukvaror som kostar fläsk och i vissa fall är väldigt hemliga utrustningar som Nikon inte direkt vill sprida ut....

Ok, då förstår jag angående justeringsbiten. Jag skickade in kamera och objektiv via MM. Att hockey VM spelar in i sammanhanget vet ja. Det nämnde de på Nikon. Men jag är irriterad ändå och tycker det dragit ut på tiden alldeles för länge på tiden i alla fall.
 
Så att kameran även skulle få check and clean gick via MediaMarkt?
Nej det la jag till själv. Men på vilket sätt det skulle försena eller krångla till saker har jag svårt att se. Tjejen på Nikon la ju bara till det direkt i serviceordern och jag var tydlig med att bekosta den själv. Sen var det väl lite otydligt om check and clean skulle utförts ändå, även om jag inte sagt till. På MM:s serviceavdelning trodde de att det gjordes per automatik när kameran ändå var inne för kontroll. Men det låter jag vara osagt.
 
Det tråkiga med MM till skillnad från riktiga foto-butiker är att MM oftast bara har skyltexemplaret i butik.
I en annan fotobutik hade du fått kunna prova flera exemplar av gluggen för att konstatera om det var gluggen eller huset det var fel på. Enligt din beskrivning från början låter det ju som att huset funkar fint med din andra optik.
I en riktig foto-butik hade du alltså sluppit kontakten med Nikon om det visade sig vara fel på optiken. Om det däremot var fel på ditt hus hade du själv lämnat in det och sluppit gå med MM so mmellanhand.

Petter ...
 
Jag är inte missnöjd med MM annat än att jag inte gillar deras serviceavdelning som är en separat enhet i varuhuset. Den går heller inte att ringa. När man ringer MM:s serviceavdelning kommer man till en övergripande serviceavdelning som är allmän för hela MM sverige. De skickar mina frågor som ett ärende till mitt varuhus serviceavdelning och därefter måste jag vänta på att bli uppringd. Det tycker jag är ett onödigt krångligt system. I övrigt har jag inga synpunkter på MM:s personal som jag ändå upplever, ger bra service, och foto-delen är den mest välsorterade vi haft genom åren, Norrköping och Linköping inräknat.
 
Jag är inte missnöjd med MM annat än att jag inte gillar deras serviceavdelning som är en separat enhet i varuhuset. Den går heller inte att ringa. När man ringer MM:s serviceavdelning kommer man till en övergripande serviceavdelning som är allmän för hela MM sverige. De skickar mina frågor som ett ärende till mitt varuhus serviceavdelning och därefter måste jag vänta på att bli uppringd. Det tycker jag är ett onödigt krångligt system. I övrigt har jag inga synpunkter på MM:s personal som jag ändå upplever, ger bra service, och foto-delen är den mest välsorterade vi haft genom åren, Norrköping och Linköping inräknat.

Japp välsorterat, men endast ett exemplar av var sort. Oftast.

Petter ...
 
Japp välsorterat, men endast ett exemplar av var sort. Oftast.

Petter ...
Jo det kanske är så att de dyra gluggarna vill man helst inte ha som lagervara i några större mängder. men undrar om man verkligen får prova olika ex. Vet att en medlem för några år sedan tyckte det var jobbigt att Scandinavian Photo vägrade packa upp och visa en 50 mm för då kunde de inte sälja den som ny till någon annan kund. Men iofs, jag fick bolla med en 85 1,8 G och jämföra med en 85 1,4 G hos Hegethorns. Jag har också fått testa nya oupppackade prylar på MM. Antar att det där är lite godtyckligt från butik till butik, samt vad olika säljare i olika butiker anser sig ha tid med för stunden. Men är det inte synd att det skall behövas testas, för så känner jag också numera. Borde inte grejerna vara bra från början. Det är ju rätt stora differenser ibland och inte verkar det vara speciellt ovanligt. Här är ett vanligt förekommande problem som ger ökade kostnader och onödiga verkstadsbesök, kunderna borde kunna kräva bättring. Tyvärr vanligt förekommande även bland Canons gluggar, och Sigma är ju värst av alla märken på den punkten. Exempelvis Sigma 50 1,4. känns ju som rent lotteri om man skall få en bra kalibrerad glugg eller inte. Den jag köpte (fler år sedan) var inte bra och mycket inkonsekvent i af.
 
Japp välsorterat, men endast ett exemplar av var sort. Oftast.

Petter ...

Bättre än många renodlade fotoaffärer. En hel del har inte ens ett ex hemma.
Mediamarkt kommer nog tyvärr slå ut ett antal små butiker. Inte för att de kan mer, eller har bättre service. Utan just på grund av att de har grejer hemma, och de har bättre priser.
 
Bättre än många renodlade fotoaffärer. En hel del har inte ens ett ex hemma.
Mediamarkt kommer nog tyvärr slå ut ett antal små butiker. Inte för att de kan mer, eller har bättre service. Utan just på grund av att de har grejer hemma, och de har bättre priser.

B&H Photo har rätt mycket i lager (ibland flera exemplar av supertelen och annat skoj), men jag tvivlar på att de låter en packa upp och prova prylarna. Tror inte många tycker det är en dålig butik för det :)
 
B&H Photo har rätt mycket i lager (ibland flera exemplar av supertelen och annat skoj), men jag tvivlar på att de låter en packa upp och prova prylarna. Tror inte många tycker det är en dålig butik för det :)

Nä, men det är kanske lite skillnad mot MM.
Dock så skulle jag vilja säga att Mediamarkt har överraskat positivt de senaste åren.
För bara några dagar sedan köpte jag t.ex. ett relativt dyrt objektiv hos dem för mer än 10% lägre pris än vad någon av de större butikerna erbjuder det för. Mer än 20% billigare än t.ex. cyberphoto.
Om priset är att de inte kan göra service på plats, och bara har ett ex hemma i taget, så kan jag överleva med det.
 
Undrar varför inte verkstäderna kan utbilda folk i probutikerna kring just fokusjustering. Vet iofs inte hur avancerat det är men, tycks ju vara ett väldigt vanligt fel bland både objektiv och kameror. Mycket är ju mjukvaru-arbete som jag förstått det.

Det kräver specialutrustningar och mjukvaror som kostar fläsk och i vissa fall är väldigt hemliga utrustningar som Nikon inte direkt vill sprida ut....

Framför allt skulle jag nog inte vilja att någon i en butik som fått en utbildning och sedan kanske gör en kalibrering i halvåret ska pilla på fokus på min kamera. Med tanke på hur känslig justeringen verkar vara och att inte ens Nikon själva lyckas pricka rätt från fabriken särskilt ofta föredrar jag allt att den som ska göra justeringen har full koll, som Lasses och Nikon själva.
 
Framför allt skulle jag nog inte vilja att någon i en butik som fått en utbildning och sedan kanske gör en kalibrering i halvåret ska pilla på fokus på min kamera. Med tanke på hur känslig justeringen verkar vara och att inte ens Nikon själva lyckas pricka rätt från fabriken särskilt ofta föredrar jag allt att den som ska göra justeringen har full koll, som Lasses och Nikon själva.
Jag tror iofs att om man skulle lägga ut just den servicebiten rörandes fokusjustering av kamera och objektiv till vissa probutiker, så skulle de nog ha lite mer jobb än enstaka justeringar någon gång i halvåret. Dessutom tror jag att det skulle kunna dra ner priset på just den servicen. Många av oss entusiaster och proffs skulle beställa justeringar oftare. Jag tror inte det är en jättesvår service och av det jag förstått inte heller särskilt tidskrävande så länge det handlar om enbart justering av en i övrigt frisk optik, eller ok kamerahus. Man får väl i så fall skapa en slag licensering som kräver visst kunnande och ansvar i samband med åtagandet. Tror också inte det är helt ovanligt att många objektiv som säljs kort tid efter köp är pga fokus error, där säljaren inte orkar krångla med att skicka iväg grejerna.

Ex skulle man i samband med köp av pro-produkter erbjudas, låt säga två justeringar inom 3 år. Ungefär som Nikons erbjudande om check and clean i samband med köp av vissa kamerahus. Problemet verkar vara så pass vanligt. Finns det inom någon annan produktkategori jämförbara problem, lika vanliga som just feljusterade kamerahus / objektiv. Tycker acceptansen för problemet är rätt hög bland kunderna. Det blir ju trots allt ett jäkla besvär för många av oss som är nogranna och behöver lämna in grejerna.

Nikon själva lyfter ju knappast på ögonbryna för att en som inte är NPS får vänta 3-4 veckor på sina produkter. Men för kunden kan det ju upplevas som outhärdligt lång tid. Jag kunde inte fota min dotters musikal idag pga att min kamera inte återkommit än. Inga bilder som genererar några pengar, men det känns för jäkla tråkigt då det är just sånt jag tycker om att fotografera. Mitt och min familjs liv. Nu verkar det dock som om grejerna är på G. Enligt Nikon skickat igår till MM. Är det då inte typiskt att de inte kom idag. I 99 fall av 100 tar det aldrig mer än en dag att få hit grejer från Stockholm till Norrköping, men självklart i det här fallet tar det minst två dagar. Imorgon, dock räknar jag med att ha mina grejer tillbaka. Jag som struntade i D800 och köpte en D3s istället pga att jag inte ville vara utan kamera i vår, eller åtminstone riskerade att vara kameralös några veckor. Nu blev det så i alla fall. Nu var det ju iofs inte enda skälet bakom mitt beslut. fanns andra avgörande faktorer, men det var ett av skälen.

Är allt bara rätt justerat och ingen servicetekniker satt ett tumavtryck på insidan av glaset på min nya 85:a så är det slutgnällt från min sida. Annars återkommer jag i den här tråden eller skapar en ny.
 
Intressant tråd.

Har själv inte haft några problem med Nikons service och är toknöjd. Nu är jag iof NPS medlem, men första gången jag skickade in till Nikon på service var jag inte NPS. Min 24-70 hade fått en liten stöt och något lät konstigt i den. Pratade med Nikon som sa att det bästa var om jag åkte ner till Mattssons Foto i Lund och lämnade in den där så skickade de upp den. 10 dagar senare ringde Mattssons och sa att jag kunde hämta ut den. Blev chockad över att det gått så fort eftersom jag inte var NPS, men det hade väl varit lugnt på Nikon i Solna.

Men det är tråkigt att de tagit så lång tid för dig att få dina prylar fixade när det låter som ett ganska okomplicerat problem. Har dock ingen koll på vems ansvar det är, MM eller Nikon. Men anser att du borde får någon sorts kompensation för det hela.

/Benji
 
Verkar dessvärre inte vara någon ände på problemen. Fick tillbaka 85:an och kameran idag. enligt Nikon endast fel på mitt hus som bakfokuserade, gluggen var enligt verkstaden helt perfekt. Idag när jag provfotade gick det inte att få en skarp bild på bl 1,4. Innan verkstadsbesöket skruvade jag och personalen på MM upp microjusteringen för 85 1,4 till +15 och då blev resultatet bäst, men fortfarande för dåligt för att kalla det bra. Jag vet sedan tidigare att 85 1,4 G är knivskarp fullt öppen så något fel var det. Idag fick jag skruva microjusteringen till +20 samt även ställa kamerans standardvärde på +5 för att kunna uppnå skärpa fullt öppen.

Jag är nu helt säker på att man inte har justerat glugg och kamerahus ihop för resultatet när bägge värden på kamera och optik står på noll är så dåligt att det är pinsamt. Man har helt enkelt konstaterat att min glugg var ok och därefter endast gjort en kalibrering av huset. Mycket dåligt tycker jag, speciellt med tanke på den långa tid som förflutit. Det tråkiga är att jag helst skulle vilja ha gluggen helt utbytt då ytterligare en vända på verkstaden känns orimlig, men eftersom det kan vara så att mitt hus nu är felkalibrerat måste jag tyvärr kräva ytterligare en verkstadsvända.

Kan också nämna att jag inte fick någon bra specifikation från verkstaden om vad man gjort. endast muntligt från MM:s serviceavdelning att en check and clean var gjord samt justering av kamerahus, och ett konstaterande om att gluggen var helt ok. Ingen rad om att glugg och hus var testat ihop. Man undrar onekligen hur saker o ting går till på verkstaden.

Imorgon eller i övermorgon tar jag glugg o kamerahus till MM och ber någon i personalen att försöka få en skarp bild med gluggen fullt öppen med alla värden ställda på Noll. Eftersom mitt hus som enligt verkstaden bakfokuserade, men är åtgärdat nu, och gluggen var helt utan anmärkning, så borde jag väl kunna kräva att kombinationen skall fungera felfritt utan någon microjustering.
 
Var på MM idag. Personal på MM konstaterar att när man fokuserar manuellt så blir skärpan bättre än när man använder af. När vi sen skruvar upp gluggens värde till + 20 samt kamerans standardvärde till + 15 så börjar det likna något även med af.

Kan nämna en annan skum detalj. När jag skickade in kamera och optik första gången så stod microjusteringen för just den medskickade 85 1,4 G på + 15. När jag hämtade kameran igår så stod den kvar på samma värde. Borde inte det värdet ändrats till 0 av verkstaden. Hur som helst så är grejerna inlämnade igen. Helg nr 5 på rad, utan kamera.
 
Var på MM idag. Personal på MM konstaterar att när man fokuserar manuellt så blir skärpan bättre än när man använder af. När vi sen skruvar upp gluggens värde till + 20 samt kamerans standardvärde till + 15 så börjar det likna något även med af.

Kan nämna en annan skum detalj. När jag skickade in kamera och optik första gången så stod microjusteringen för just den medskickade 85 1,4 G på + 15. När jag hämtade kameran igår så stod den kvar på samma värde. Borde inte det värdet ändrats till 0 av verkstaden. Hur som helst så är grejerna inlämnade igen. Helg nr 5 på rad, utan kamera.

Va i he?!
Du har verkligen otur nu alltså. Lider med dig :(
 
Va?! Nu får de skärpa sig... Det här är ju tragiskt!

De kan ju omöjligt ha testat grejerna som du säger...
 
Va tråkigt. Jag skulle absolut krävt en lånekamera. Och fört ett j.... liv! Stå på dig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.