Annons

Nikon fm3a

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Tidningen Aktuell fotografi gjorde en vattentest av flera olika märken och modeller någon gång under åttio-talet. Jag vill minnas att modellerna från Nikon var de som klarade sig bäst. Har för mig det rörde sig om FM2, FE2 och F3.
Det var väl bara F3 som var vädertätad av de tre?
De gamla manuella analoghusen klarade en hel del fukt innan de strekade.
 
arneri skrev:
Det var väl bara F3 som var vädertätad av de tre?
De gamla manuella analoghusen klarade en hel del fukt innan de strekade.
Här en kamera som visat sig stå emot det mesta. Allt från fukt till modenycker ;)
 

Bilagor

  • ee.jpg
    ee.jpg
    78.5 KB · Visningar: 194
arneri skrev:
Det var väl bara F3 som var vädertätad av de tre?
De gamla manuella analoghusen klarade en hel del fukt innan de strekade.
det man förvånas en smula över är att FE2 klarade av väta så pass bra som den gjorde i det testet. Den var väldigt elektronisk för sin tid.
 
jimh skrev:
FM10 är tillverkad av Cosina/Soligor/Younameit (*). FM-kamerorna är riktigt gedigna apparater. I fallet FM3A har vi dessutom den geniala hybridslutaren som inte finns i någon annan kamera - den är elektriskt kontrollerad med den perfekta precision det innebär, men funkar samtidigt mekaniskt när batteriet tar slut. Den har också slutarautomatik vilket kan vara praktiskt, om inte annat så om man har druckit alkohol.

*) Ok, jag vet att Cosina gör riktigt fina saker också nuförtiden. Men FM10 är en Cosina àla 80-/90-tal.

Slutaren på FM3 är mycket riktigt en hybrid men inte på detta sätt som Canon valde till F1n. På en FM3 är alla manuella tider är mekaniska oavsett batteri eller inte. Man kan till och med höra det mekaniska urverket på de längre tiderna. Och således är alla automatiska tider elektroniskt kontrollerade på samma sätt som på FE serien. Vips! Det bästa av två världar.

Skillnad mellan FM/FE serien och de "modernare" FE10 och FM10, jo bägge har funnits? FM10/FE10 är mycket riktigt byggda av Cosina vilket inte FE/FE2/FM/FM2/FM3 är. Cosinakamerorna har sina kåpor gjorda av plast medan de övriga är av metall. Om jag minns rätt så är kåprona på FE/FE2/FM/FM2 gjorda av mässing medan FM3 är tillverkad av en annan legering som skall vara ännu starkare (eller kanske bara billigare).

En annan skillnad är att de Cosinatillverkade kamerorna känns som en kamera, De Nikontillverkade är inte en kamera, "its not a camera, its a NIKON!" för er som minns Nikons gamla slogan. Inte för att det blir bättre bilder men de känns så mycket mer Nikon....
 
Mankan G skrev:
Om jag minns rätt så är kåprona på FE/FE2/FM/FM2 gjorda av mässing medan FM3 är tillverkad av en annan legering som skall vara ännu starkare (eller kanske bara billigare).

Glöm inte FM2/T som var i titan. Det finns ju titan versioner av F2, FM2 och F3.

M
 
Melker Humala skrev:
Glöm inte FM2/T som var i titan. Det finns ju titan versioner av F2, FM2 och F3.

M
Nu är det bara att vänta på jubileumsutgåvor av DSLR. Kanske en D3 titan. Fast idag så är en DSLR rätt ointressant vid den tidpunkt man tycker att den förtjänar en jubileumsutgåva. Man borde istället tänka på specialutgåvorna som särskilda introduktionsmodeller. De tusen första D3 som såldes borde således vara av titan, sen går man över till de skitmaterial de egentligen var tänkta att tillverkas i.
 
Man får ju nästan lust att gå ut å köpa Tri-X och en dunk D76 och plocka fram ur skåpet :) Men då måste man ju skaffa en filmscanner också, för mörkrummet bor numera i Åre... till skillnad från mig då :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.