Mesch
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Denna är väldigt lik fm3:an
Lik nja på ytan och på bild anpassad för web, men inte en Nikon, nu får man inte svära i kyrkan det vet du väl ;-)
(Vilket andra påpekar oxo)
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Robin Gyllander skrev:
Denna är väldigt lik fm3:an
alf109 skrev:
Har inte läst hela tråden, så någon kanske hunnit före.
Hur som helst tänkte jag köpa en FM3A som är en bra kamera på alla sätt och vis med undantag av en sak. Sökaren var svår att använda med glasögon. Detta är ett ganska vanligt problem, men just FM3A hade en sökare där jag inte såg hela sökarbilden när jag hade glasögon (vilket jag alltid har) så det blev ingen FM3A. Just detta tycker jag sällan framgår i olika tester vilket är synd, vi är ju trots allt några glasögonormar där ute
-AFFE
Robin Gyllander skrev:
Vart lite smått förälskad av denna kameran på fotot idag så jag ville läsa lite mer om den. Kollade på wikipedia och där stod det att den lanserades 2001?? är det ett skämt? den ser ju ut att vara från 80-talet.
En F3 bör man också ha om man skall vara någorlunda komplettMrSmith skrev:
Köp en av varje det är du värd ;-)
F2 AS har jag haft en gång i tiden. En sanslöst robust kamera. Jag har haft en F2 också för den delen. Utav de gamla hederliga modellerna så är nog ändå Canon F1N nummer ett för min del. hade en Leica R4 också som hade en fantastisk finish och touch i handhavandet. Tyvärr var den rätt vek i bygkvaliten.PMD skrev:
Tja, jag tycker nog att det räcker med en F2. Allt annat är leksakskameror.
R4:an var egentligen ett minoltabygge har jag för mig.paul innergård skrev:
F2 AS har jag haft en gång i tiden. En sanslöst robust kamera. Jag har haft en F2 också för den delen. Utav de gamla hederliga modellerna så är nog ändå Canon F1N nummer ett för min del. hade en Leica R4 också som hade en fantastisk finish och touch i handhavandet. Tyvärr var den rätt vek i bygkvaliten.
Sebastian Skarp skrev:
Vad kan en FM3a tänkas kosta begagnad idag? Och hur svåra är dom att få tag på?
Njae, jo, kanske. Jag syftade mest på hur cool och retro man är. Då är en F2 det enda rätta. Om man vill vara bara retro finns det andra alternativ, och om man vill vara bara cool finns det också alternativ, men vill man vara både cool och retro så finns bara ett alternativ.jimh skrev:
Sant, F3 har faktiskt gummi på handgreppet och plastknappar för att lossa sökaren, det blir ju lätt lite leksak då![]()
Folk verkar ha gjort det, i alla fall med objektiven....PerFogelberg skrev:
Du ska inte slå eller slåss med kameran. Aja baja.
Trollspön? Fiskespön? Eller troll spö?Robin Gyllander skrev:
Jag kan meddela att kameran klarar av spö regn utan problem.
Sär skrivning sorry.Mushkot skrev:
Trollspön? Fiskespön? Eller troll spö?
Det lät dyrt.Danlo skrev:
Jag hade en fin Nikon FM under några år.. den gick väl typ 300 rullar svartvittFunkade i alla väder, tyvärr var ljusmätningen ganska kass som inte fungerade under 1/15-dels sekund..
![]()
Robin Gyllander skrev:
Det lät dyrt.
Danlo skrev:
Men hjälp, vad ska man visa upp för grannarna då??!! 8-O