Annons

Nikon fm3a

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus W skrev:
Det var ju inte fråga om ett totalt nysläpp. FM3a är ju en vidareutveckling av FM2n och har sina rötter i åttiotalet. Själv tycker jag det är lite trist att Nikon lade ner FM3a. Det var en gräsligt bra kamera.

-- MW

Precis - det var nog inte direkt så att Nikon behövde starta några nya tillverkningsband för att göra den kameran; förmodligen kunde de återanvända teknik från andra kameror utan att behöva ändra allt för mycket i produktionslinan.

Och ja, det var och är en av Nikons bästa kameramodeller :)
 
Johan Okker skrev:
Det känns som att du av någon anledning hakat upp dig på autofokus som på inget sätt är en förutsättning för att ta bilder. Nikon tillverkar om du inte visste det fortfarande produktionsserier med helmanuell optik.
Jag gilar att fokusera manuellt men med en 30D som har en pytteliten sökare och optik som man kan dra genom fokusomfånget på ett 6 dels varv e det int så kul att fokusera manuellt. Om den hade en sökare med snittbild och prismor skulle jag nog fokusera mer manuellt.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag gilar att fokusera manuellt men med en 30D som har en pytteliten sökare och optik som man kan dra genom fokusomfånget på ett 6 dels varv e det int så kul att fokusera manuellt. Om den hade en sökare med snittbild och prismor skulle jag nog fokusera mer manuellt.


OT

Byt utrustning.. =)

Nej men allvarligt talat. Jag ser att du i flera trådar hakat du upp dig på just autofokus oavsett om det handlar om mellanformat eller småbild. Det finns inget likhetstecken mellan autofokus och bra bilder.

Tycker du om att fokusera manuellt men hindras av prylarna, då återstår att ändra förutsättningarna istället.

/OT
 
Senast ändrad:
FM3A var och är en fantastisk kamera. Mekaniska möjligheter samtidigt som tiderna är elektroniskt styrda med batteri. Följevisarsystemet ihop med manuell inställningar av tid och bländare är det överlägset bästa sättet att lära sig att exponera rätt. Man får en mycket bra uppfattning om ljusets växlingar och kompensation av, plus och minus frmastår som mycket logisk. Sist men inte minst så har kameran TTL blixtljusmätning. Ett robust och pålitligt hus som egentligen har sin närmaste släkting i den gamle trotjänaren FE2. Den största skillnaden liggeri att FM3A har mekanisk slutare vilket FE2 inte hade.

Det enda som jag kanske hade önskat i tillägg är väl spotmätning. Men den gamla hederliga 60/40 eller 70/30 centrumvägda ljusmätningen funkar bra när man väl lärt sig sin kamera.
 
Helmekaniska kameror har varit och är fortfarande populära hos äventyrare i kalla miljöer där utrustningen skall vara extremt driftsäker.

Olympus som aldrig riktig hoppade på AF racet under filmeran, tillverkade sin helmekaniska OM3 till 2003. Den hade samma läckra multispotmätning samt hög och lågdagermätning som OM4. Troligtvis det bästa multispotmätningssystem som setat i en kamera.

Även om OM3 hade vädertätningar kring alla knappar, tror jag att Nikon FM2 och 3 var mer robusta.
 
Jag gick till Nikon just för FM2'an. Körde pentax tidigare, men tyckte att K1000 var väl gammal med tygridå och allt 1990, Canon hade inget, så det blev en FM2. Kanske bästa kameran jag haft. har, heter det förresten :)
 
Min bästa, eller kanske snarare roligaste analoga kamera var nog Canon F1N FN. Jag körde den manuellt med utsnittsmätning. Ett otroligt roligt och lärorikt sätt att fotografera på, speciellt ihop med Canons följevisarsystem.

Bästa/mest allsidiga analoga kameran jag haft är nog annars nikon F4. Den saknar jag också. Mycket kamer och mycket känsla. En FM3A stod länge på önskelistan Men för min del har tiden sprungit ifrån den, sorgligt men sant.
 
Har inte läst hela tråden, så någon kanske hunnit före.

Hur som helst tänkte jag köpa en FM3A som är en bra kamera på alla sätt och vis med undantag av en sak. Sökaren var svår att använda med glasögon. Detta är ett ganska vanligt problem, men just FM3A hade en sökare där jag inte såg hela sökarbilden när jag hade glasögon (vilket jag alltid har) så det blev ingen FM3A. Just detta tycker jag sällan framgår i olika tester vilket är synd, vi är ju trots allt några glasögonormar där ute ;)
-AFFE
 
Sebastian Skarp skrev:
Vad kan en FM3a tänkas kosta begagnad idag? Och hur svåra är dom att få tag på?

Den är inte så vanlig på marknaden, men jag skulle nog inte betala mer än ett par tusenlappar för den.

Du får en F5 för 3-4k och det är en betydligt mer avancerad kamera (men inte nödvändigtvis bättre)..
 
Jag har glasögon och tycker att jag har liknande problem med alla kameror. Jag tänker egentligen inte på det eftersom jag alltid har detta problem och har haft det i alla år.

Det brukar finnas ganska gott om FM2'or till billiga penningar annars.

Vad skiljer FM2/FM3 från FM10?

Kalle
 
karlstorck skrev:
Vad skiljer FM2/FM3 från FM10?
FM10 är tillverkad av Cosina/Soligor/Younameit (*). FM-kamerorna är riktigt gedigna apparater. I fallet FM3A har vi dessutom den geniala hybridslutaren som inte finns i någon annan kamera - den är elektriskt kontrollerad med den perfekta precision det innebär, men funkar samtidigt mekaniskt när batteriet tar slut. Den har också slutarautomatik vilket kan vara praktiskt, om inte annat så om man har druckit alkohol.

*) Ok, jag vet att Cosina gör riktigt fina saker också nuförtiden. Men FM10 är en Cosina àla 80-/90-tal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.