Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
På axeln borde kameran väga 3 gram. Men i händerna framför ögat tycker jag ett kilo stabil pjäs är att föredra:)

Det är exakt det som är min poäng, bra att du kunde utveckla det bättre än vad jag lyckades med. Jag föredrar starkt en tyngre kamera när jag faktiskt ska fota med den p.g.a. stabilitet. Om den sen magiskt kan väga 3 gram på axeln (eller i ryggsäcken) är det givetvis superbt, men jag tror inte vi är där ännu, och då väljer åtminstone jag att prioritera en kamera som är optimal när jag faktiskt använder den för att fotografera, snarare än en kamera som är optimal att bära. Det finns ju trots allt väldigt ryggvänliga ryggsäckar där man fördelar dessa extra gram bra mycket bättre än via en axelrem.
 
Denna kamera kan ju bli klockren!
Blev alldeles skakig av Nikons teaser. Enbart slutarljudet gav mig gåshud.
Blir sugen att gräva fram mina gamla FM3 och F3HP-hus. Så mycket kul vi har haft tillsammans!
 
Just i detta fall relaterade jag kameravikten närmast till vildmarkstemat. Vandrar en del i de nordligaste delarna av vårt land och skulle i dag inte drömma om att ta med mina stora kameror. De senare årens gramjakt har gjort att packningen för en 10-dagars Sarek-vandring ligger runt 20kilo. Det är 15 kilo mindre än för några år sedan. Hur då en tung kamera skulle platsa bland titankokkärl och frystorkat förstår inte jag;)

Nedan den namnkunnige natur och fjällfotografen Claes Grundsten som numer lämnat sina `bojsänken´ hemma och har med sig lättare Fujifilmprylar i vildmarken. Dock får jag i ärlighetens namn tillstå att under kilot kommer man inte ens med denna typ av utrustning.

http://cdn1.cdnme.se/2889156/6-3/laddebakte_5200bda3ddf2b34afa7495ea.jpg

/Stephan

OM Nikon DF är en modern variant av FM så är den oändligt mer lämplig för Sarek än exvis A7 som är helt rökt några timmar in på vandringen utan 13 batterier ,-). 20 kg går för övrigt att fixa med en D800 och för egen del jagar jag gärna gram i övrigt för att slippa kompromissa med fotoutrustningen. Ändock är den enda 2,8:an som följer med 105 mmm mikro. Till nästa säsong skall jag ner ytterligare 10 kg runt midjan vilket ger mig utrymme för cirka 30 kg på axlarna ;-).
 
OM Nikon DF är en modern variant av FM så är den oändligt mer lämplig för Sarek än exvis A7 som är helt rökt några timmar in på vandringen utan 13 batterier ,-). 20 kg går för övrigt att fixa med en D800 och för egen del jagar jag gärna gram i övrigt för att slippa kompromissa med fotoutrustningen. Ändock är den enda 2,8:an som följer med 105 mmm mikro. Till nästa säsong skall jag ner ytterligare 10 kg runt midjan vilket ger mig utrymme för cirka 30 kg på axlarna ;-).

Samma här. Bestigit berg på närmare 4000 meter med min gamla D80 med batterigrepp, stativ, samt 3 objektiv. Drog ner på så mycket annat jag kunde istället. Och den överlägsna majoriteten av oss har helt klart några kilo runt midjan att dra ner på också ;)
 
"One great shot rewards everything..." Så marknadsför man en kamera i den högre prisklassen. :)

Ja det lutar väl tyvärr åt att den kommer att kosta en slant, men o andra sidan tror jag inte den blir dyrare än D700 var vid release, och den hamnade ju onekligen i prisklasser de flesta kunde ha råd med efter ett tag.
 
Nu tycker jag nästan kameran ser lite mindre ut. De har verkligen jobbat med att bara ge små glimtar som fortfarande är svåra att få ihop till en enhet. Spännande =).
 
Livet var enklare på den tiden man inte hade en aning om kameranyheterna förrän FOTO damp ner i bevlådan ...
 
Kommer bli tidernas roligaste vinter, Playstation 4 beställd, har fortfarande inte bestämt mig för om det blir nya stänkaren eller A7r. Vem säger att vuxna inte kan känna sig som barn på julafton =)
Personligen tycker jag att F3 är snyggare än FM2 och FM3.
 
Snyggast är Pentax klassiker...eller vad säger du Mahdad!? Tänk om Pentax skulle haka på retrotrenden...det finns ju ett och annat fint objektiv med K-bajonett där ute! En digitaliserad LX med FF-sensor...mumma B-)

aguvymah.jpg
 
F3 är snyggare ändå ;-) Håller tummarna för att DF ska..
1. Få minst 20mp
2. Sakna AA filter
3. Inte ha massa sjukdomar
4. Likna en F3 =P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.