Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ger mig - ta inte diskusisonen om huruvida gamla objektiv fungerar med hög upplösning i den här tråden (det har diskutterats tillräckligt i andra trådar) ...
 
Vi har ju inte en aning om (ännu) vad det är för sensor som sitter i den här kameran, eller hur den ser ut, eller om den har några likheter med Sony A7.

För mig är troligen en A7r bättre, då jag sällan har bråttom och jag tycker det är kul att kunna använda alla möjliga knasiga objektiv. MEN - om den här är byggd som en D3, har en bra OVF och inte är heltrasig på andra sätt kan det blir svårt att välja ...
 
Det där var verkligen inget bra argument. Så länge du inte har något konkret exempel på en funktion vars avlägsnande faktiskt skulle göra kameran billigare är det där ju bara rent bs.
Snarare är det så att de flesta elektronikprodukter delar så mycket komponenter att det skulle bli en ökad kostnad att plocka bort enskilda funktioner från en modell
Mumbo jumbo gör man i mjukvara - det kostar väldigt väldigt lite :)

Är väl inte så svårt att förstå vad jag menar? D3200 är mindre än D2 trots att dom har samma sensorstorlek samtidigt som D3200 till viss del har flera o bättre funktioner. Så det är alltså vädertätning, knappar etc som jag menar är mumbo jumbo.
 
Är väl inte så svårt att förstå vad jag menar? D3200 är mindre än D2 trots att dom har samma sensorstorlek samtidigt som D3200 till viss del har flera o bättre funktioner. Så det är alltså vädertätning, knappar etc som jag menar är mumbo jumbo.

Att kameran blir billigare utan extra fysiska knappar och sådant är inte så konstigt, men jag förstår nog ändå inte vad du är ute efter vad det gäller den här kameran ...
 
Är väl inte så svårt att förstå vad jag menar? D3200 är mindre än D2 trots att dom har samma sensorstorlek samtidigt som D3200 till viss del har flera o bättre funktioner. Så det är alltså vädertätning, knappar etc som jag menar är mumbo jumbo.

Man kan alltså sammanfatta det som att det många av oss kallar "kvalitet", det kallar du "mumbo-jumbo"? :)
 
Att kameran blir billigare utan extra fysiska knappar och sådant är inte så konstigt, men jag förstår nog ändå inte vad du är ute efter vad det gäller den här kameran ...
Eftersom det pratades om FM2 så hoppades jag på en väldigt enkel o billig kamera med FX-sensor.

Man kan alltså sammanfatta det som att det många av oss kallar "kvalitet", det kallar du "mumbo-jumbo"? :)
Jag kallar det onödigt lullull som inte speciellt många egentligen behöver. Jag bryr mig iaf mest om bildkvalitet o enkelhet så har aldrig riktigt förstått mig på alla dom där stora highend-kamerorna.

Men skitsamma, om några veckor så vet vi.. :)
 
Eftersom det pratades om FM2 så hoppades jag på en väldigt enkel o billig kamera med FX-sensor.
Associationen till FM2 är i så fall lite missriktad. FM2 var varken enkel eller billig på sin tid.

Visst, den hade inte samma avancerade ljusmätningssystem som FA, men en helmekanisk slutare som går till 1/4000 s och har blixtsynk på 1/250 s kan knappast kallas enkel ens idag ...
 
Ser inte så mycket större ut än F3, men det är nästan omöjligt att avgöra från bilden eftersom vi inte vet hur stor fotografen är. Min gissning är att den är ungefär samma storlek som F3, men tjockare (för att få plats med senor och övrig elektronik).



Det är nog ingen tillfällighet att fotografen ser ut att ha jättehänder;) Största problemet är nog kamerahusets tjocklek vid greppområden. Gamla F3 är 35mm tjock och upplevs ganska `stabbig´. 45mm är nog max, sedan blir den tjock;)

Tror fortfarande att det här är en imagegrej från herrarna i översta Nikon samt att man slår två flugor i en smäll. Först ger man en massa Nikonister den kamera man frågat efter i många år och nu passar det dessutom perfekt under rådande retrotrend. Vidare som alla förstår är den här kameran inget svar på den rådande utvecklingen av små, effektiva kameror med allt större sensorer, alltså spegellösa systemkameror med APS-C och nu FF. Så den här Nikon DF har man utvecklat mycket snabbt med befintlig teknik samt lite nytt (sökaren?) för att lugna marknaden lite inför sina kommande satsningar.

/Stephan
 
Vidare som alla förstår är den här kameran inget svar på den rådande utvecklingen av små, effektiva kameror med allt större sensorer, alltså spegellösa systemkameror med APS-C och nu FF.
Vilket för mig passar alldeles utmärkt:) Inte intresserad av små kamerahus.
 
Alternativt spendera en stund på gymmet så att 1 kg inte längre är någon direkt börda... just sayin'

Det där argumentet förekommer ofta, och irriterar mig nåt alldeles vansinnigt - har man ryggproblem och dylikt är det inte ett alternativ. Ni som gladeligen bär omkring på tung utrustning ser förstås inte problemet, men det är som en smäll i ansiktet på oss som faktiskt inte kan (och det har inte alltid med lathet att göra).
 
Det där argumentet förekommer ofta, och irriterar mig nåt alldeles vansinnigt - har man ryggproblem och dylikt är det inte ett alternativ. Ni som gladeligen bär omkring på tung utrustning ser förstås inte problemet, men det är som en smäll i ansiktet på oss som faktiskt inte kan (och det har inte alltid med lathet att göra).

Nu kanske vi inte ska förutsätta att varenda person som klagar på vikt har ryggproblem, har man det är det givetvis en anledning att leta efter lättare utrustning. Dvs såvida inte någon påpekat att de har rygg- eller ledproblem kommer jag inte anta att folk har det, då en majoritet INTE har det.
 
Nu kanske vi inte ska förutsätta att varenda person som klagar på vikt har ryggproblem, har man det är det givetvis en anledning att leta efter lättare utrustning. Dvs såvida inte någon påpekat att de har rygg- eller ledproblem kommer jag inte anta att folk har det, då en majoritet INTE har det.

Ah, så de som klagar på kameravikten och INTE har ryggproblem (ännu) har alltså ingen giltig orsak att klaga, eller hur menar du?
 
Om skillnaden mellan 750 g och 1000 g är för mycket för en (och man inte har led eller ryggproblem) gissar jag på att man har andra problem att slåss med än en kamera. Och nej, jag köper inte att den skillnaden är ett problem för den överlägsna majoriteten. Om det är fallet finns det ju tacksamt nog alternativ. Jag personligen vill verkligen inte ha en för lätt kamera då detta allt som oftast resulterar i skakningaoskärpa. Alla vill, tro det eller ej, inte ha mindre och lättare hela tiden. Eller lägga en mindre förmögenhet på en D4/1DX.
 
Om skillnaden mellan 750 g och 1000 g är för mycket för en (och man inte har led eller ryggproblem) gissar jag på att man har andra problem att slåss med än en kamera. Och nej, jag köper inte att den skillnaden är ett problem för den överlägsna majoriteten. Om det är fallet finns det ju tacksamt nog alternativ. Jag personligen vill verkligen inte ha en för lätt kamera då detta allt som oftast resulterar i skakningaoskärpa. Alla vill, tro det eller ej, inte ha mindre och lättare hela tiden. Eller lägga en mindre förmögenhet på en D4/1DX.

Min D3 väger 1300 gram med batteri, och min NEX har jag ingen aning om vad den väger (men det är mycket mindre). Om jag kan ta lika bra bilder med den lättare kameran vet jag vad jag väljer, och sedan får ju ni som inte bryr er om vikten gärna välja annat. Jag skulle snarast påstå att man har problem om man tycker att en lättare kamera är svår att hantera ;)
 
Ah, så de som klagar på kameravikten och INTE har ryggproblem (ännu) har alltså ingen giltig orsak att klaga, eller hur menar du?
Absolut inte. Det är knappast ett självändamål att ha det obekvämt (utom möjligen för masochister).

Det ser rätt troligt ut att den nya Nikonkameran inte kommer att vara en minikamera i stil med Sony A7, men jag har svårt att tro att Nikon kommer att göra den "onödigt" stor. Om kunderna förväntas associera till FM(2) och dess syskon så är ju minskad storlek jämfört med föregångarna en av de noterbara egenskaperna hos den nya generationen Nikonkameror runt 1980.
 
Min D3 väger 1300 gram med batteri, och min NEX har jag ingen aning om vad den väger (men det är mycket mindre). Om jag kan ta lika bra bilder med den lättare kameran vet jag vad jag väljer, och sedan får ju ni som inte bryr er om vikten gärna välja annat. Jag skulle snarast påstå att man har problem om man tycker att en lättare kamera är svår att hantera ;)
På axeln borde kameran väga 3 gram. Men i händerna framför ögat tycker jag ett kilo stabil pjäs är att föredra:)
 
Alternativt spendera en stund på gymmet så att 1 kg inte längre är någon direkt börda... just sayin'

Just i detta fall relaterade jag kameravikten närmast till vildmarkstemat. Vandrar en del i de nordligaste delarna av vårt land och skulle i dag inte drömma om att ta med mina stora kameror. De senare årens gramjakt har gjort att packningen för en 10-dagars Sarek-vandring ligger runt 20kilo. Det är 15 kilo mindre än för några år sedan. Hur då en tung kamera skulle platsa bland titankokkärl och frystorkat förstår inte jag;)

Nedan den namnkunnige natur och fjällfotografen Claes Grundsten som numer lämnat sina `bojsänken´ hemma och har med sig lättare Fujifilmprylar i vildmarken. Dock får jag i ärlighetens namn tillstå att under kilot kommer man inte ens med denna typ av utrustning.

http://cdn1.cdnme.se/2889156/6-3/laddebakte_5200bda3ddf2b34afa7495ea.jpg

/Stephan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.