Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Herrejisses Vad läckert det här kan bli! Är sååå nyfiken på den.. Men namnet verkar lite konstigt (D4H) Det är väl ingen D4a?? Varför inte isf bara DH el DH1.. Och kanske i en framtid DH2,DH3.. DH= Digital Historic till.ex.
 
"Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that"
(Från Nikonrumors).

Kameran kanske inte får någon motor, utan man måste spänna slutaren med en frammatningsarm? :)


Och en stor ljusmätare i solid metall, som kan pluggas in i sidan på kameran + en Wifi-box att plugga in på andra sidan, 1100 gram nu.
 
Herrejisses Vad läckert det här kan bli! Är sååå nyfiken på den.. Men namnet verkar lite konstigt (D4H) Det är väl ingen D4a?? Varför inte isf bara DH el DH1.. Och kanske i en framtid DH2,DH3.. DH= Digital Historic till.ex.

Ja jag håller med om att namnet känns både konstigt och osannolikt. Känns mer som en helt ny serie än som någon variant av D4. Men den som lever får se! ^^
 
Nu kommer jag nog svära i kyrkan :) MEN, det här kommer säkerligen bli en "epic fail" igen. Den kommer vara lika klumpig som en D600 och inte i närheten av en Nikon FM2 i storlek är min gissning. Säkert plastigt tråkigt yttre precis som alla andra systemkameror.. USCHAAN säger jag bara! Vad ska man ha den till då är min fråga?
 
Tror att det blir svårt att göra en kamera i dag med F3HP-känsla för 30.000:-, vi får snart se.
På tillgängligt bildmaterial ser man även att kameran får en betydligt större yta än FM2-F3 som exklusive spegelhuset är ca. 145 x 70 x 35 (50mm med objektivfäste). Storlek-formfaktor måste nog bli ganska rätt om den skall tilltala de av oss som önskat en digital variant av våra gamla favoritkameror.

/Stephan
 
Nu kommer jag nog svära i kyrkan :) MEN, det här kommer säkerligen bli en "epic fail" igen. Den kommer vara lika klumpig som en D600 och inte i närheten av en Nikon FM2 i storlek är min gissning. Säkert plastigt tråkigt yttre precis som alla andra systemkameror.. USCHAAN säger jag bara! Vad ska man ha den till då är min fråga?

Ser inget i världen som tyder på att kameran kommer vara varken fail eller epic fail :) Då jag inte håller med om ditt högst hypotetiska scenario har jag inget att svara på vad man ska ha en sådan kamera till, annat än typ.. ta bilder med? Tror inte vi behöver vänta speciellt många veckor på mer tillförlitlig information, och jag förblir hellre optimistisk än pessimistisk. Blir den inte bra köper jag helt enkelt inte den, verkligen inte svårare än så ^^
 
Kommer med all säkerhet att vara en riktigt snygg kamera, men halva tjusningen försvinner ju om man använder sig av traditionella f gluggar som inte alls passar rent estetiskt på en sån kamera. Dock tror jag att efterfrågan på Ai-s gluggar kommer öka rejält. Samtidigt så kan jag inte tänka mig att denna kamera kommer ha nåt att sätta emot Sonys nya monster A7 och framför allt A7r, rent tekniskt. Och en sån hög prislapp? En A7r med fantastiska nya FE 35/2,8 kommer väl att vara billigare än bara Nikon-huset.
 
Tycker du att dom på nåt sätt är lika varandra så att du får beslutsångest?
Den ena är nästan 3ggr dyrare, fullformat och ett helt annat märke :)
 
Tycker du att dom på nåt sätt är lika varandra så att du får beslutsångest?
Den ena är nästan 3ggr dyrare, fullformat och ett helt annat märke :)

Ptjaaa.. vi har ju inte hela sanningen än. Sedan var det ju det här med Sony A7 också. Verkar ju vara en rackarns intressant sak...För en sån som mig som inte är nån fanboy så står alla dörrar öppna. :)
 
Ser inte så mycket större ut än F3, men det är nästan omöjligt att avgöra från bilden eftersom vi inte vet hur stor fotografen är. Min gissning är att den är ungefär samma storlek som F3, men tjockare (för att få plats med senor och övrig elektronik).

Jag tror inte riktigt den här (vad det nu är) vänder sig mot samma målgrupp som Sony A7(r), eftersom den bara kommer att fungera bra med objektiv gjorda för Nikons F-fattning. Sony A7r vänder sig tydligt mot folk som vill använda objektiv från andra tillverkare med adapter i och med att den har mikrolinser i offset och dylikt (något som inte skulle behövts annars).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.