Mycket väl formulerad artikel tycker jag - huvudet på spiken!
Nåja. Rätt på många punkter, men tycker han stryker Nikon lite väl mycket medhårs och bemödar sig inte om att möta den sakliga kritik många kommit med.
Själv tycker jag kameran är på tok för dyr. Nikon har aldrig varit sena med att lägga in sina bästa sensorer i sina billigaste kameror, så jag tycker argumentet att man får världens bästa högisosensor inte håller som i princip enda argument utöver retrolooken och kontrollerna för att motivera priset. Kameran är ganska långt en D610 till nästan dubbelt högre pris. Sjukt också att man tvingas köpa en specialdesignad 50/1,8 med kameran, oberoende hur många 50
r man redan har i kameraväskan. Såna som köper en sån här tror jag i 95% av fallen har minst en fullt duglig 50:a redan.
Sen, varför inte utbytbara mattskivor? Kan hända att den här mattskivan är bra för MF, men det känns onekligen konstigt att tillverka en kamera som ska funka bra med MF och gamla manuella objektiv, t.o.m. pre-AI, och inte samtidigt erbjuda alternativa mattskivor för dem som gärna använder t.ex. mikroprismor eller splitprisma för fokuseringen.
Jag förundras också över hur man tänkt vad gäller reglagen på ovansidan. De känns synnerligen ogenomtänkta. Fint med slutartidsratt och isoratt, men varför finns det inte nåt autoläge på någondera av dessa? Hade man haft det kunde man helt skippa PASM-omkopplaren som dessutom verkar rätt så pillrig att använda, och ersatt den med en enklare M/A-omkopplare för bländaren. Det hade gjort det mycket lättare att läsa av vilka inställningar man har aktiverade. Nu kan man ha en viss slutartid och ett visst isotal inställda på rattarna, medan automatiken i kameran använder helt andra värden. PASM-lägena blev föråldrade i och med att autoiso uppfanns, och speciellt dåligt fungerar de på en kamera som denna med mekaniska rattar för inställning av iso och slutartid.
Jag skulle förresten hellre ha tredjedels steg på slutartidsratten än isoratten. Nu får man tredjedels steg genom att välja det läget på ratten och använda sig av en annan ratt. Känns bakvänt. Men det kanske bara är jag som tycker det.
Trots missarna är jag är trots allt sugen på den här kameran. Men inte har jag råd att skaffa en, och nästa år kommer jag ha ännu mindre pengar över till den här hobbyn då andra viktigare saker kommer att gå före. Jag skulle få sälja min D700 och 70-200/2,8 för att få råd, men den kombinationen vill jag gärna behålla. Nikon Df verkar vara riktad främst till
>medelålders amatörfotografer med synnerligen god ekonomi som köper kameran på impuls för att den ger associationer till gamla goda tiden...