keckax
Aktiv medlem
Nu måste jag klaga lite tror jag. Jag har utan framgång försökt begripa mig på hur i helsike jag ska få D700:an att exponera korrekt. Det verkar helt omöjligt utan att då och då ta testbilder och exponeringskompensera när ljuset ändras. Mätningen far som en jojo upp och ned, och det där med att det skulle läggas "vikt" vid vald fokuspunkt märker jag inte alls.
Oftast överexponerar kameran typ 0,7-1,0 steg konsekvent, men rätt vad det är så blir nån bild lika mycket underexponerad. Det enda mönster jag kan se är att högkontrastmotiv överexponeras och vice versa, men "omslaget" där emellan kan bli lite hur som helst. Användandet av D-lighting är ytterligare en faktor som förvirrar eftersom man hela tiden måste gå in och slå av och på funktionen om den ska fungera vettigt. Även i auto-läge kan den få för sig att totalt sota igen skuggorna i ett motiv där ADL rimligen borde valts till "hög".
Vad som funkar är att spotmäta på motivets ljusaste del och välja lämplig exponeringskompensation konsekvent. Men det känns rätt fånigt att behöva göra så med en såpass dyr kamera. Jag tycker att D200:an exponerade mycket mer förutsägbart, och med D700:an skulle jag aldrig våga fota i endast JPG utan att alltid underexponera något, i fall att kameran skulle få för sig att totalt blåsa ut halva bilden, vilket inte direkt är ovanligt.
Jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt, men jag får prova mig fram till något vettigt förfarande. Eftersom autofokuspunkterna är centrerade till en liten yta i mitten så förstår jag inte riktigt hur man tänkt när man givit dessa inblandning i mätningen. Hur gör man om man vill komponera om? Då blir mätningen helt fel. Inte så genomtänkt.
Vidare tyckte jag att auto-vitbalansen nästan alltid gav för kall färgtemperatur, men det visade sig gå att justera Nu har jag den ställd till "+2", det vill säga två snäpp varmare. Dock blir den helt oanvändbar inomhus, så då får man ändra till glödlampsvitbalans. Ett evigt rattande blir det.
Tråd efter tråd på DPR har avhandlats (speciellt i början) ifall D300 överexponerar eller inte. Många menade att den bränner högdagrar, men status quo verkar nu infunnit sej där även de mest envetne inser att det faktiskt finns teckning i högdagrar. Och jo, den exponerar rikligare än ex D200 0ch så gör även ""D700"" som ju detta handlar om... MEN den ska naturligtvis icke bränna högdagrar eller överexponera! Om den bränner högdagrar på löpande band =service! Jag vande mej ganska snabbt med min D300, så när skiftet kom till D700 så kändes allt normalt. Men det kändes lite ovant i början.
Nu vet ju bara du hur ditt ex beter sej, men bra är nog att veta att skillnaden faktiskt ska kännas ganska påtaglig.
/K