ANNONS
Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Av någon anledning är det ofta "tillfälligt slut" hos de butiker som ofta huserar högst upp på Prisjakts sida.

Tror knappast du kan Skylla Nikon för det.

Jag menar - det kostar en slant att lagerhålla varor. Vilket dom billigaste firmorna antaligen inte gör. Dom beställer inte förän tillräckligt många kunder lagt sin beställning och det är likhetstecken med lång leveranstid.

/K

Senast ändrad:
Av någon anledning är det ofta "tillfälligt slut" hos de butiker som ofta huserar högst upp på Prisjakts sida.

Tror knappast du kan Skylla Nikon för det.

Jag menar - det kostar en slant att lagerhålla varor. Vilket dom billigaste firmorna antaligen inte gör. Dom beställer inte förän tillräckligt många kunder lagt sin beställning och det är likhetstecken med lång leveranstid.

/K

Absolut!
Som kund väljer man hur lång leveranstid man vill ha genom var man handlar.

Hur upplever ni andra att matris-mätningen på D700 fungerar? Jag tycker att den mäter väldigt märkligt, men jag kanske bara är ovan. I motljus vill den gärna bränna ut halva himlen och i skumt ljus underexponerar den gärna rätt rejält. Visserligen blir resultaten väldigt "färdiga". De flesta skulle nog aldrig få för sig att försöka behålla information i en himmelsnutt som täcker mindre än 1/3 av bildytan, och i mörker så blir resultatet ganska "naturligt" om man exponerar lågt. Hur som helst så funkar mätningen väldigt annorlunda mot den i D200 tycker jag. Att öka lite i efterhand är ju en baggis med D700:an, men är himlen helt utbränd så är det kört. Det går inte att fiska tillbaka så mycket mer än ett steg, om man vill ha några vettiga färger kvar.

Hur upplever ni andra att matris-mätningen på D700 fungerar?

Fokuspunkten i D700 påverkar även vid matrismätning ljusmätaren, i D200 tror jag bara det var punktmätningen som var sådan. Man får tänka vad man fokuserar på, samt om man sedan utan exponeringslås komponerar om, tänka på vart fokuspunkten hamnar. Tror detta diskuterats i D300 tråden ...

... jag har haft min i en månad nu så jag börjar vänja mig.

Centrumvägsmätningen uppfattar jag dock som fokuspunktsokänslig.

Tror att även tidigare modeller tagit hänsyn till vald focuspunkt, men att det beaktandet ökat på de nya modellerna D3, D300. Kan vara irriterande ibland, men på det stora hela mäter D3 väldigt exakt. En grej som jag ställt in är att ha funktionsknappen inställd på spotmätning, plus att både af-l/ae-L samt af-on knapparna är inställda på exponeringslås, medlåsning tills bilden är tagen. Då får man snabb tillgång till spotmätning med låsning när helst man önskar.

Hur upplever ni andra att matris-mätningen på D700 fungerar? Jag tycker att den mäter väldigt märkligt, men jag kanske bara är ovan. I motljus vill den gärna bränna ut halva himlen och i skumt ljus underexponerar den gärna rätt rejält. Visserligen blir resultaten väldigt "färdiga". De flesta skulle nog aldrig få för sig att försöka behålla information i en himmelsnutt som täcker mindre än 1/3 av bildytan, och i mörker så blir resultatet ganska "naturligt" om man exponerar lågt. Hur som helst så funkar mätningen väldigt annorlunda mot den i D200 tycker jag. Att öka lite i efterhand är ju en baggis med D700:an, men är himlen helt utbränd så är det kört. Det går inte att fiska tillbaka så mycket mer än ett steg, om man vill ha några vettiga färger kvar.

Men snälla Martin, matrixmätningen i D3/D300/D700 har ju diskuterats flitigt både här och tex på dpreview under hela året i olika diskussioner. Jag har tex skrivit om matrixmätningen i de nya kamerorna i dessa trådar:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94017

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96832

Det här avsnittet (080818) om AF-systemet i D300-tråden kan kanske också ha relevans.

Några skäl till att jag tycker AF-systemet i D3, D300 och D700 är avancerat och svårt att bemästra:

1) 51 AF-punkter att välja mellan (eller 11 för den som så vill), vilket (inte minst i porträttläge på en Nikon D3) kan ta tid att ställa in rätt,

2) 8 AF-lägen att välja på (9, men dynamiska läget i AF-S fungerar som enkelpunktsläget), med svårighet att förstå varje läges funktion, möjligheter och begränsningar samt när olika lägen passar bäst att använda,

3) Endast 15 korsformiga AF-punkter i den vertikala mitten av sökaren med resterande AF-punkter endast känsliga för vertikala linjer, vilket i praktiken innebär att en och samma (icke korsformig) AF-punkt är sensitiv för antingen vertikala eller horisontella linjer beroende på om fotografen använder kameran i landskap- eller porträttposition,

4) Den inte helt självklara och förutsägbara kopplingen mellan vald(a) fokuspunkt(er), exponering och vitbalans,

5) Komplexiteten i AF-systemet parat med de höga bildtagningshastigheter som D3, D700 och D300 erbjuder ställer stora krav på fotografens kompetens och reaktionsförmåga vid rörliga motiv.

Nu använder jag ju mestadels manuell fokus, så det är antagligen det som gör att mätningen blir "lustig" eftersom jag inte har en tanke på var jag placerar en eventuell fokuspunkt;-) Men då får jag alltså börja se fokuspunkterna som "mätpunkter"!

Tillägg: Jag var förresten ute och tog några (ähum, rätt många) öl igår och hade kameran med. Jag är helt fascinerad över bildkvaliteten! Vafasen, bruset vid ISO 6400 är ju inte ens som 1600 med D200! :-O I ACR behöver man inte ens leta efter brusreduceringen. Den behövs inte för fem öre. Jag är sjukt nöjd:) Ska ställa ner brusreduceringen för JPG till lägsta dock, för den är lite onödigt saftig.

Senast ändrad:
Avancerat!

Eftersom jag har återgått till manuell fokusering så är det väl lika bra att skola tillbaka den gamla centrumvägda mätningen.

Kanske lika bra att damma av gamla Nikkormaten också så är man tillbaks där man började:)

Faktum är att jag är bättre kompis med matrixmätningen i D700 än jag var med densamma i D300. Samma gäller nog vitbalansen, tror jag...
Kanske var D300:an behäftad med något fel?

/K

Jag upplever också flerzonsmätningen som lite nyckfull. I och för sig gör inflytandet från vald fokuspunkt att motivet ofta blir rätt exponerat, men risken att bränna ut högdagrar ökar markant många gånger. Nu har jag inte testat hur D-lighting eventuellet påverkar detta i raw och med tex Captur NX som uppräknare.

Jag upplever också flerzonsmätningen som lite nyckfull. I och för sig gör inflytandet från vald fokuspunkt att motivet ofta blir rätt exponerat, men risken att bränna ut högdagrar ökar markant många gånger. Nu har jag inte testat hur D-lighting eventuellet påverkar detta i raw och med tex Captur NX som uppräknare.
D-lighting påverkar väl bara JPG? Jag vet att detta diskuterats flitigt, men jag minns inte riktigt vad man kom fram till. Hur som helst så står det att högdagrarna ska påverkas positivt, men det har jag faktiskt inte märkt. Skuggorna däremot påverkas på ett i mitt tycke väldigt bra sätt. Man får sällan igensotade bilder ens när kontrasten i motivet är hög.

D-lighting påverkar väl bara JPG? Jag vet att detta diskuterats flitigt, men jag minns inte riktigt vad man kom fram till.

Det tror jag mig ha hört tidigare men informationen (och exponeringen) skulle mycket väl kunna följa med rawfilen på samma sätt som Pentax gör detta. Det får bli nått att försöka ta reda under dagen.

Det tror jag mig ha hört tidigare men informationen (och exponeringen) skulle mycket väl kunna följa med rawfilen på samma sätt som Pentax gör detta. Det får bli nått att försöka ta reda under dagen.
Antagligen, men det lär ändå bara vara Nikons programvaror som tar vara på den informationen.

En annan intressant sak är att ACR tolkar vitbalansen "as shot" totalt annorlunda än kameran. Vid glödlampsljus räknar ACR upp filerna rätt så bra, medan kameran ger helt åt helvete för varm vitbalans i JPG. Jag tycker att det är mycket märkligt att man inte låtit mjukvaran i kameran använda hela temperaturomfånget vid auto-vitbalans, ända ner till 2500K (auto verkar bottna vid 2850K). ACR går för övrigt ner till 2000K, vilket faktiskt är användbart ibland, men mest som en ren effekt då.

I NX så följer väl all information med, även Active D-lightning från kameran. I andra RAW-konverterare så följer också en del av effekten med men då enbart som exponeringskompenserade bilder. D-lightning är mer avancerad och gör att kameran skapar en helt annan kurva än den som blir vid enbart över eller underexponering.

EDIT: Eftersom jag inte fotar något i JPEG så använder jag mig aldrig av Active D-lightning. För JPEG-fantasten har dock både D3 och D700 väldigt bra möjligheter till redigering direkt i kameran, både före och efter exponering. Man kan bla justera vitbalansen i efterhand, det även på RAW-filer som kameran sparar som en JPEG-kopia i valfri storlek.

D-lighting påverkar väl bara JPG? Jag vet att detta diskuterats flitigt, men jag minns inte riktigt vad man kom fram till. Hur som helst så står det att högdagrarna ska påverkas positivt, men det har jag faktiskt inte märkt. Skuggorna däremot påverkas på ett i mitt tycke väldigt bra sätt. Man får sällan igensotade bilder ens när kontrasten i motivet är hög.

Hm, det borde ju vara så att kameran exponerar efter högdagrarna istället? Är ju som sagt svårt att backa...

Active D-lightning påverkar även råfiler då exponeringen justeras ner i varierande grad beroende på hur active D-lightning är inställd. Tar du upp två bilder i tex LR tagna med och utan Active D-lightning så kommer den ena bilden vara något mindre exponerad men det är allt.......Tar du upp filen i NX så sker justeringen enligt Active D-lightning fullt ut. Dvs skuggorna lyfts genom olika kontrastkurvor......

Hm, det borde ju vara så att kameran exponerar efter högdagrarna istället? Är ju som sagt svårt att backa...

Det beror på hur du väljer att exponera, vilken fokuspunkt du nyttjar och vitbalansinställningen. ADL komprimerar tonkurvan och justerar ner exponeringen 1/3 respektive 2/3 EV-steg i normal och hög-lägena. Förmodligen leder extra high (i D90) till ett helt EV-stegs kortare slutartid.

Active D-lightning påverkar även råfiler då exponeringen justeras ner i varierande grad beroende på hur active D-lightning är inställd. Tar du upp två bilder i tex LR tagna med och utan Active D-lightning så kommer den ena bilden vara något mindre exponerad men det är allt.......Tar du upp filen i NX så sker justeringen enligt Active D-lightning fullt ut. Dvs skuggorna lyfts genom olika kontrastkurvor......

nej
exponeringen bör vara densamma i tid och bländare men utläsningen skiljer från rawfilen.
har du testat och sett efter? jag har ingen nikon d3 eller 700 tillhanda för att kontrollera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar