Hur upplever ni andra att matris-mätningen på D700 fungerar? Jag tycker att den mäter väldigt märkligt, men jag kanske bara är ovan. I motljus vill den gärna bränna ut halva himlen och i skumt ljus underexponerar den gärna rätt rejält. Visserligen blir resultaten väldigt "färdiga". De flesta skulle nog aldrig få för sig att försöka behålla information i en himmelsnutt som täcker mindre än 1/3 av bildytan, och i mörker så blir resultatet ganska "naturligt" om man exponerar lågt. Hur som helst så funkar mätningen väldigt annorlunda mot den i D200 tycker jag. Att öka lite i efterhand är ju en baggis med D700:an, men är himlen helt utbränd så är det kört. Det går inte att fiska tillbaka så mycket mer än ett steg, om man vill ha några vettiga färger kvar.
Men snälla Martin, matrixmätningen i D3/D300/D700 har ju diskuterats flitigt både här och tex på dpreview under hela året i olika diskussioner. Jag har tex skrivit om matrixmätningen i de nya kamerorna i dessa trådar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94017
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96832
Det här avsnittet (080818) om AF-systemet i D300-tråden kan kanske också ha relevans.
Några skäl till att jag tycker AF-systemet i D3, D300 och D700 är avancerat och svårt att bemästra:
1) 51 AF-punkter att välja mellan (eller 11 för den som så vill), vilket (inte minst i porträttläge på en Nikon D3) kan ta tid att ställa in rätt,
2) 8 AF-lägen att välja på (9, men dynamiska läget i AF-S fungerar som enkelpunktsläget), med svårighet att förstå varje läges funktion, möjligheter och begränsningar samt när olika lägen passar bäst att använda,
3) Endast 15 korsformiga AF-punkter i den vertikala mitten av sökaren med resterande AF-punkter endast känsliga för vertikala linjer, vilket i praktiken innebär att en och samma (icke korsformig) AF-punkt är sensitiv för antingen vertikala eller horisontella linjer beroende på om fotografen använder kameran i landskap- eller porträttposition,
4) Den inte helt självklara och förutsägbara kopplingen mellan vald(a) fokuspunkt(er), exponering och vitbalans,
5) Komplexiteten i AF-systemet parat med de höga bildtagningshastigheter som D3, D700 och D300 erbjuder ställer stora krav på fotografens kompetens och reaktionsförmåga vid rörliga motiv.