ANNONS
Annons

Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Na-vi

Medlem
Jag börjar få mer och mer kött på benen när det gäller fotografering då jag blir förfrågad på många uppdrag. Jag skulle vilja utveckla tekniken med en ny kamera,men maken håller inte med mig. Han anser att med ett bra objektiv väger det upp fördelarna med en ny kamera (då hade jag tänkt mig en D700 eller möjligtvis en D90. Jag har alltså en D70 idag.

Vad göra? Ny kamera för att förbättra bildkvaliten eller nytt objektiv till befintligt D70 kamerahus?

Objektiv

Inte för att jag är någon expert, men för att underlätta för de andra experterna här, vad har du för objektiv idag? Vad har du för budget? Vad är det för typ av uppdrag du fotar? Det jag kan tro, är ju att om du inte har vettiga objektiv så blir det ju ingenting bättre av en ny kamera...

Vad göra? Ny kamera för att förbättra bildkvaliten eller nytt objektiv till befintligt D70 kamerahus?

Din 18-70 är bra, det finns inte jättemycket att hämta i optisk kvalitet. En D90 skulle ge dig betydligt mindre brus vid dåligt ljus, ett trevligare arbetsredskap med större sökare skärm, lite fler pixlar att skära bort, litet snabbare sekvenstagningar, etc. Ett D90-hus skulle jag rekommendera! Optikvalet kan vi inte säga något om förrän du berättar vilken slags uppdrag du får.

Per.

Vad har du idag?

Tjena!

Vad har du idag för objektiv?

Spana in Nikons D300s, modell mellan D90 och D700.

Att tänka på är att, köper du ett bra objektiv så kommer det förmodligen hänga kvar längre än huset. D70 är ju lite begränsad i upplösning och liten monitor. Svårt att se om bilden blev OK eller inte på en gång.

D70 och D90 har en DX sensor och D700 FX sensor (ifa du har objektiv med DX idag)

D70 har ju några år på nacken så ett nytt hus kanske är att rekommendera, men jag skulle köpa en lite billigare modell på hus å lägga några kr extra på objektivet och kanske en bra blixt. T ex D5000 eller D300s, ett lite bättre objektiv och en SB900 blixt.

Vad har du för budget att handla med?

/Christer

Hej!
Jag är i samma situation som Na-Vi. Har en D70, 18-55 mm och 70-300 mm objektiv. Det viktigaste för mig nu är att ha en kamera med bättre upplösning och har därför tittat på D90 och D5000.

Jag har varit och fotat bröllop ett par gånger (som assistent) och har märkt att min D70 inte levererar. Dessutom är det väldigt jobbit om man inte har två kamerahus. Därför är jag osäker om jag ska behålla mina objetiv och bara köpa hus eller om jag köper ett paket som ger mig lite mer frihet (med vissa begränsnigar), som till exempel 18-105mm.

Vad säger ni?

Mvh

Melissa

varför grotta omkring med 5,6-objektiv när sigmas och tamrons 2,8-objektiv är i samma prisklass?

D90 + sigma 18-50 2,8 + sigma 70-200 2,8
som klart...

Inte för att jag är någon expert, men för att underlätta för de andra experterna här, vad har du för objektiv idag? Vad har du för budget? Vad är det för typ av uppdrag du fotar? Det jag kan tro, är ju att om du inte har vettiga objektiv så blir det ju ingenting bättre av en ny kamera...

Idag har jag ett 15-55 samt 70-300 och anser inte att det blir någon direkt bildkvalitet att tala om. Uppdragen är mest porträtt och på hobbynivå men jag skulle såklart vilja utveckla mig så det kan bli fler uppdrag.

Din 18-70 är bra, det finns inte jättemycket att hämta i optisk kvalitet. En D90 skulle ge dig betydligt mindre brus vid dåligt ljus, ett trevligare arbetsredskap med större sökare skärm, lite fler pixlar att skära bort, litet snabbare sekvenstagningar, etc. Ett D90-hus skulle jag rekommendera! Optikvalet kan vi inte säga något om förrän du berättar vilken slags uppdrag du får.

Per.

Det är PRECIS det jag är ute efter med en ny kamera,större skärm,högre (och lägre ISO) men jag vill ju inte gå för högt i pris iheller då jag absolut inte är något proffs är tar knappt en krona betalt för dom få uppdragen jag får (porträttfotografering)

Tjena!

Vad har du idag för objektiv?

Spana in Nikons D300s, modell mellan D90 och D700.

Att tänka på är att, köper du ett bra objektiv så kommer det förmodligen hänga kvar längre än huset. D70 är ju lite begränsad i upplösning och liten monitor. Svårt att se om bilden blev OK eller inte på en gång.

D70 och D90 har en DX sensor och D700 FX sensor (ifa du har objektiv med DX idag)

D70 har ju några år på nacken så ett nytt hus kanske är att rekommendera, men jag skulle köpa en lite billigare modell på hus å lägga några kr extra på objektivet och kanske en bra blixt. T ex D5000 eller D300s, ett lite bättre objektiv och en SB900 blixt.

Vad har du för budget att handla med?

/Christer

Bra förslag,ska kika på dessa hus! Budgeten får nog bli max 15000:- då jag som sagt absolut inte är ngt proffs men vill ändå ha en bra kamera som levererar. Det bästa är ju om mina befintliga objektiv (Sigma 70-300) och Nikkor 18-55 hade passat!

Det är PRECIS det jag är ute efter med en ny kamera,större skärm,högre (och lägre ISO) men jag vill ju inte gå för högt i pris iheller då jag absolut inte är något proffs är tar knappt en krona betalt för dom få uppdragen jag får (porträttfotografering)

D90 + 50/1.8 (eller 35/1.8 beroende på porträttavstånd) borde passa dig som hand i handske!

Per.

D90 + 50/1.8 (eller 35/1.8 beroende på porträttavstånd) borde passa dig som hand i handske!

Per.

Tänkte precis skriva om 50/1.8,
jag införskaffade det i höstas och tycker det är kanon som porträtt!
Funkar klockrent med min D70.
Det är ju dessutom nästintill gratis,
så det är ju en enkel och billig start.

De flesta är nog nöjda med 50/1.8. Väldigt skarpt och bra. Och trevlig ljusstyrka. Du kan ju börja med en sådan (finns begagnad) och köpa en D90 när pengarna trillar in!

Per.

Ja, jag sitter här och trycker snart KÖP :) Men begagnat är ju också ett bra alternativ om jag bara ska testa,hittade dock inga på Tradera.

Visst är man nöjd med D70 + 50/1.8 och visst fungerar dem bra ihop. Men snart inser man (om man fotar mycket) att en D70 levererar inte.

Har någon av er som har D70 och är nöjd försökt skriva ut eller bildbehandla för att sedan skriva ut i storlek större än A4? Man får kämpa och det är ingen garanti att det blir bra.

Jag tycker att det blir billigare att satsa på ett bra hus istället för att försöka kompensera den med objektiv. En D90 har 12,3 megapixels jämfört med 6 mp för D70. dubbelt så mycket...Man ska ha minst 10.

Visst är man nöjd med D70 + 50/1.8 och visst fungerar dem bra ihop. Men snart inser man (om man fotar mycket) att en D70 levererar inte.

Har någon av er som har D70 och är nöjd försökt skriva ut eller bildbehandla för att sedan skriva ut i storlek större än A4? Man får kämpa och det är ingen garanti att det blir bra.

Jag tycker att det blir billigare att satsa på ett bra hus istället för att försöka kompensera den med objektiv. En D90 har 12,3 megapixels jämfört med 6 mp för D70. dubbelt så mycket...Man ska ha minst 10.

Njae.... Håller inte riktigt med. Jag har gjort utskrifter (porträtt) på A4 av kraftigt beskurna bilder med endast ca 5 megapixlar kvar (har en D60 med 10MP) och jag tyckte det blev riktigt skarpa bilder av det. Kvaliteten räckte till utskrift i 250ppi. För större utskrifter än det behövs väl generellt inte lika fin upplösning? F.ö. så interpolerade jag upp en av bilderna jag talar om lite grann för säkerhets skull, då den var extremt kraftigt beskuren.

Objektivens tillkortakommanden kompenseras definitivt inte av mera megapixlar om sensorstorleken är oförändrad (som t.ex. vid byte från D70 till D90). Tvärtom förstärks dem då du tittar på bilderna i oförminskat format, och du kommer bli mer störd än tidigare på eventuell oskärpa p.g.a. att sensorns pixlar är mycket mindre. Jag sålde min Sigma 70-300/4,5-5,6 DG då jag tyckte det var så oskarpt att det såg bra ut endast när jag förminskat bilden till ca 3 megapixlar. Skillanden i skärpa mellan det objektivet och min 35/1.8 är enorm.

Det är inte heller riktigt bra att kompensera objektivens dåliga ljusstyrka genom att pressa upp iso eller förlänga slutartiderna. Det ena ger mer brus, det andra ökar risken för både skak- och rörelseoskärpa. I dunkel belysning kan du vara tvungen att göra både och om du inte har möjlighet att använda stora bländaröppningar, som f/2,8 eller större (alltså mindre tal).

Så min åsikt är definitivt att först satsa på en bra objektivarsenal och därefter på en högpresterande kamera.

I dina kläder skulle jag nog köpa en begagnad D300 (ev D90) + AF35/2 och/eller AF50/1,4.
35/2 är en både relativt billig och mycket bra och framtidssäkrad investering eftersom den även täcker det större sensorformatet. 50/1,4 i stället för 1,8 för att den helt enkelt är en bättre optik, speciellt på de största bländarna.

D300 eller D90 för att de har inbyggd af-motor, vilket inte D5000 har, vilket begränsar objektivutbudet en hel del.

/K

Nöjd

Hej igen alla!

Jag har nu varit ägare till ett Nikkor AF 50/f1.8D i ca 1 månad och är mer än nöjd,helt underbart objektiv för det priset. Tack för tipsen! En ny kamera får vänta några månader till:)
Men nu har jag lite nya frågor:

Jag börjar bli redo för blixt då jag tror att den bara blir en fördel när jag fotar. Men frågan jag har är lite dum,hoppas att ni har överseende:) NÄR är det bäst att använda blixt förutom vid mörker? I dagsljus vid porträtt under en dimmig dag? Inomhus?
Prisvärd blixt (som inte kostar skjortan)?

Har ni andra objektiv att rekommendera för en bra peng?

Hej igen alla!

Jag har nu varit ägare till ett Nikkor AF 50/f1.8D i ca 1 månad och är mer än nöjd,helt underbart objektiv för det priset. Tack för tipsen! En ny kamera får vänta några månader till:)
Men nu har jag lite nya frågor:

Jag börjar bli redo för blixt då jag tror att den bara blir en fördel när jag fotar. Men frågan jag har är lite dum,hoppas att ni har överseende:) NÄR är det bäst att använda blixt förutom vid mörker? I dagsljus vid porträtt under en dimmig dag? Inomhus?
Prisvärd blixt (som inte kostar skjortan)?

Har ni andra objektiv att rekommendera för en bra peng?

Du kan använda blixt för att lätta upp skuggor om det är soligt. Porträtt när det är soligt mao.

Vad gäller blixt rekomenderar jag att du köper en SB600 då den fungerar trådlöst med D70. Visst kanske du kan spara några kronor på en icke nikon blixt men nikons är förhållandevis billiga och funkar bra.

Vad gäller objektiv så tycker jag att du ska kolla på AFs 35mm/1.8 dx eller vad det nu heter.

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar