ANNONS
Annons

Nikon D610?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den slapps 30 oktober och i Calgary gar den for: $2000 (ord. $2100) cirka 12465 SEK.

http://www.vistek.ca/store/DigitalSLRs/272091/nikon-d610-body.aspx

Den är fortfarande dyrare än D600.

I den affären kostar D600 $1, 999.00 medan D610 kostar $ 1,999.95 :)

Så här spår jag framtiden om en månad:
D610 kommer att komma ner till det pris som D600 stabiliserat sig kring, mellan 14 500 kr och 15 000 kr här i Sverige och 12 000 kr till 13 000 kr på andra ställen i EU.

Ruskigt bra och prisvärd kamera helt enkelt och fortfarande en motiverad priskillnad upp till D800. Kommer att bli en storsäljare!

Stor, men oförtjänt, framgång för Nikon.

Någon super-rea på nya D600 som affärer säljer ut för 10 000 kr kommer inte att ske, så den som hoppas på det kommer att bli besviken. Tror att Nikon köper tillbaka dem från handlare och levererar D610 istället för att minska exponeringen och sopa spåren av D600 under mattan så fort som möjligt.

(Då kommer inte D600 att finnas kvar nånstans att köpa ny, saknad av ingen och en bortglömd parentes utom av de som har dylika kvar med lågt värde och återkommande fel, fast det är väl smällar man får ta om man köper Nikon...)

/Mats

Den är fortfarande dyrare än D600.

I den affären kostar D600 $1, 999.00 medan D610 kostar $ 1,999.95 :)

Så här spår jag framtiden om en månad:
D610 kommer att komma ner till det pris som D600 stabiliserat sig kring, mellan 14 500 kr och 15 000 kr här i Sverige och 12 000 kr till 13 000 kr på andra ställen i EU.

Ruskigt bra och prisvärd kamera helt enkelt och fortfarande en motiverad priskillnad upp till D800. Kommer att bli en storsäljare!

Stor, men oförtjänt, framgång för Nikon.

Någon super-rea på nya D600 som affärer säljer ut för 10 000 kr kommer inte att ske, så den som hoppas på det kommer att bli besviken. Tror att Nikon köper tillbaka dem från handlare och levererar D610 istället för att minska exponeringen och sopa spåren av D600 under mattan så fort som möjligt.

(Då kommer inte D600 att finnas kvar nånstans att köpa ny, saknad av ingen och en bortglömd parentes utom av de som har dylika kvar med lågt värde och återkommande fel, fast det är väl smällar man får ta om man köper Nikon...)

/Mats

Till jul hoppas jag att D610 säljs för 14.995 kr. God Jul! :D

En begagnad D600 är i princip osäljbar idag och man behöver nog gå ner till under 9000 kr eller så om man ska lyckas bli av med en. De har ju blivit paria och detta endast pga Nikons agerande.

Om Nikon hade passat på och samtidigt lyft D610 med t.ex. 51-punkters AF eller nåt, så hade de klarat sig undan mycket bättre och D600-ägarna likaså.

Men skitsamma. Jag är ju faktiskt inte drabbad.

Jag väljer det som jag tycker passar mig bäst utan betänkligheter. Lutar åt en D800, men måste få in lite extra kulor för att finansiera den bara.

/Mats

Ja, det är inte speciellt snyggt agerat (vilket du, jag m fl har påpekat). Finns ju fler exempel, fast det då inte handlade om tekniska problem med en modell.

Hur kul var det för en som skaffat en Sony A900 för 26.000:- när syskonet A850 som bara var en lite mindre flashig version av A900 (och därtill hade bättre DR på basiso) plötsligt under flera kampanjer droppades till ett stycke över 13.000:-. Var nästan omöjligt att få något vettigt pris för en välvårdad A900 p g a detta.

Hur kul var det för en 1DsMkIII-ägare när Canon kort därpå lanserade 5DMkII med samma upplösning, lite bättre lågljusprestanda, LV med CDAF och bra videoegenskaper för en 1/3 av priset storebror betingade.
Att 1DsMkIII var mer välbyggd, hade bättre AF var inte tillräckligt. Den blev för dyr och omodern i mångas ögon och andrahandspriset sjönk som en sten.

Fast varken Sony eller Canon gjorde det för att överskyla någon felkonstruktion. Det är ju viktigt att framhålla.

Jag är inte speciellt märkestrogen, men jag skaffar det som passar mig bäst och jag har ju haft förmånen att prova en massa kameror. Huruvida en D800 passar dig eller inte vet jag inte på rak arm. Men den som får dåliga bilder med en sådan har inget att skylla på förutom sitt eget hanterande av kameran (Om den nu inte är felaktigt inställd på fabrik).

Så prova du. Antagligen är en D610 väldigt bra men precis som du skriver skulle den inneburit en verklig uppgradering av D600 för att motivera ett byte. D600 kanske är värdefullare. Olja är ju dyrt:)

Ha det bra!

//Lennart

Eftersom jag har budgeterat 15 loppor för en Nikon "full frame" så är det D610 som gäller. D600 är passé, som Nikon själva ser det.

Jag måste berätta något osannolikt, jag är nöjd med min D600 OCH med Nikons service..?? Tyvärr hade min kamera oljefläckar på sensorn som upptäcktes när jag fotade himlen på F16. Nu gör jag inte det så ofta men jag ville skicka in den innan en NY resa. Så det blev att skicka in min D600 precis som jag fick göra med min nyinköpta Canon 50D som jag hade för några år sedan. Vad jag vill säga med det är att det inte bara är Nikon som har problem med nya kameror.

Jag skickade in min D600 i god tid innan resan men jag hade "glömt" bort ett dop som jag skulle foto inom några veckor. Tog kontakt med Nikon och förklarade läget att jag hemskt gärna vill ha kameran så snabbt som möjligt för att fotografera dopet. Dom kunde inte lova något men skulle försöka. I god tid innan dopet och snabbare än utlovat fick jag tillbaka en rengjord kamera. Är man lugn och saklig är jag säker på att Nikon vill lösa problemen om det finns möjlighet. Jag är inte annat än supernöjd med Nikons agerande i MITT ärende.

Jag känner inte att jag förlorat pengar på min kamera eftersom jag inte tänker sälja den på flera år. Är en fantastisk kamera som levererar grymma bilder. Visst, D600 kanske tappar mer i värde efter alla skriverier men all teknik sjunker som en gråsten i värde, undantaget objektiv. Jag kan leva med det när jag kanske byter om några år och då har D600 levererat fantastiska bilder under tiden.

Självklart har Nikon klantat sig med hanteringen av dessa oljefläckar. Hade man varit öppen och ärlig och löst det på ett smidigt sätt hade varumärket klarat sig bättre. Är bara lite trött på den ensidiga kritiken på FS. Är kanske naturligt att alla besvikna hörs högst... Vi som sitter nöjda hörs inte lika mycket.

Imorgon skall jag ut och fota hösten med en helt oduglig D600 ;)

//Johan

P.S. Heja Sverige i kväll D.S.

Håller med till viss del. Men det där med att vara lugn o saklig hjälper inte ett dyft. Det är nog de flesta av oss. Humöret hos mig brukar sjunka när man måste skicka in en helt ny produkt och man efter ca tre veckor inte ens kan få en hint om när man möjligen kan tänkas börja med reparationen.

Håller med till viss del. Men det där med att vara lugn o saklig hjälper inte ett dyft. Det är nog de flesta av oss. Humöret hos mig brukar sjunka när man måste skicka in en helt ny produkt och man efter ca tre veckor inte ens kan få en hint om när man möjligen kan tänkas börja med reparationen.

Förstår att vissa råkat illa ut. Men några, däribland jag har fått mycket bra service. Tycker det är viktigt att tala om det också.

//Johan

Förstår att vissa råkat illa ut. Men några, däribland jag har fått mycket bra service. Tycker det är viktigt att tala om det också.

//Johan

Ja då det är riktigt. För mig har det varit både salt och surt. Tycker dock att Nikon står för ytterligheter i sin service. Blir förbannad när De som bor i Stockholm kan lämna in sina grejer på förmiddagen och ha de färdigservade tre timmar senare. Andra får vänta typ 8 veckor på en fokusjustering.

Hade jag haft pengarna så skulle jag inte tveka en sekund att skaffa ett till D600 hus med dom priserna som är nu.

//Johan

Jag måste berätta något osannolikt, jag är nöjd med min D600 OCH med Nikons service..?? Tyvärr hade min kamera oljefläckar på sensorn som upptäcktes när jag fotade himlen på F16. Nu gör jag inte det så ofta men jag ville skicka in den innan en NY resa. Så det blev att skicka in min D600 precis som jag fick göra med min nyinköpta Canon 50D som jag hade för några år sedan. Vad jag vill säga med det är att det inte bara är Nikon som har problem med nya kameror.

Jag skickade in min D600 i god tid innan resan men jag hade "glömt" bort ett dop som jag skulle foto inom några veckor. Tog kontakt med Nikon och förklarade läget att jag hemskt gärna vill ha kameran så snabbt som möjligt för att fotografera dopet. Dom kunde inte lova något men skulle försöka. I god tid innan dopet och snabbare än utlovat fick jag tillbaka en rengjord kamera. Är man lugn och saklig är jag säker på att Nikon vill lösa problemen om det finns möjlighet. Jag är inte annat än supernöjd med Nikons agerande i MITT ärende.

Jag känner inte att jag förlorat pengar på min kamera eftersom jag inte tänker sälja den på flera år. Är en fantastisk kamera som levererar grymma bilder. Visst, D600 kanske tappar mer i värde efter alla skriverier men all teknik sjunker som en gråsten i värde, undantaget objektiv. Jag kan leva med det när jag kanske byter om några år och då har D600 levererat fantastiska bilder under tiden.

Självklart har Nikon klantat sig med hanteringen av dessa oljefläckar. Hade man varit öppen och ärlig och löst det på ett smidigt sätt hade varumärket klarat sig bättre. Är bara lite trött på den ensidiga kritiken på FS. Är kanske naturligt att alla besvikna hörs högst... Vi som sitter nöjda hörs inte lika mycket.

Imorgon skall jag ut och fota hösten med en helt oduglig D600 ;)

//Johan

P.S. Heja Sverige i kväll D.S.

Det känns skönt att läsa ett lugnt uttalande av en sansad människa med sinnesnärvaro än alla hysteriska figurer som känner sig snuvade för att tekniken utvecklas.
Man köper en kamera och i samma sekund den lämnar affären har värdet sjunkit med flera procent, kommer en uppdaterad version så verkar många tro att bilderna med den äldre versionen ger sämre bilder. Sorgligt!
Ändå vill alla ha en Leica från 50-talet! Vad ska man säga!

//Sven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar