Annons

Nikon D610?

Produkter
(logga in för att koppla)
;-)

Alltid lila diplomatisk Mahdad ♡

Var på vippen att gå över till Canon, men har sansat mig. Och Sony bara dabbar sig hela tiden. Finns det något vettigt kameramärke? /M


Canon är nog minst dåligt, och personligen tror jag mest på dom i framtiden.
Nikon har åkt snålskjuts länge nu på att det är andra som gör sensorerna åt dom.
Dom har väl gurksaft i kamerorna som ger bilderna grönstick. Undrar vad Sony, Toshiba och andra sensortillverkare tänker när dom ser Nikons kameror, "vi serverar kamerans hjärta till dom, sensorn. Och Nikon lyckas ändå klanta till det på nåt sätt, kan dom inte göra någonting rätt?"
Men det går ju bra att lyfta skuggorna, det löser ju alla problem.
 
Till skillnad från Nikon som har thailändska småpojkar som sätter ihop deras skräpkameror. kvalitèn är borta.

Jag förstår din besvikelse men det spelar egentligen ingen roll var kameran tillverkas eller vem som monterar den. Allt handlar om kvalitetskontroll och rutiner. Det finns någon slags tro att allt som är gjort i Japan är bättre. Kolla t ex på mitt märke. Pentax har ett legendariskt 31mm-objektiv som finns som "Made in Japan" och "Assembled in Vietnam". MIJ betingar ett högre värde på andrahandsmarknaden.
 
Och så kom någon dragande med "grönsticket" också....ja jisses.

Äh, inget nytt. Det cjorde ju jag redan i inläghet en bit upp med jämxörelsen D600/D800 fast med tillägget att det är åtgärdat i firmware numera. Jag tyckte i alla fall att D600 gav snyggare bilder än D800 fast hade en tendens att överexponera en del så man fick använda minuskompensation.

Nikons bilder drar åt grönt vid hög förstärkning på ett sätt som faktiskt inte är alldeles enkelt att fixa i rawprocessen av nån anledning.

Små saker dock som går att jobba sig runt. D610/D800 och Canon 5DIII är ruskigt bra kameror allihop så om man inte lyckas med sina bilder med någon av dem så kan man knappast skylla på kameraskrället.

Lite bashing då och då är bara nyttigt för tillverkarna så de skärper sig ;-)

/Mats
 
Äh, inget nytt. Det cjorde ju jag redan i inläghet en bit upp med jämxörelsen D600/D800 fast med tillägget att det är åtgärdat i firmware numera. Jag tyckte i alla fall att D600 gav snyggare bilder än D800 fast hade en tendens att överexponera en del så man fick använda minuskompensation.

Nikons bilder drar åt grönt vid hög förstärkning på ett sätt som faktiskt inte är alldeles enkelt att fixa i rawprocessen av nån anledning.

Små saker dock som går att jobba sig runt. D610/D800 och Canon 5DIII är ruskigt bra kameror allihop så om man inte lyckas med sina bilder med någon av dem så kan man knappast skylla på kameraskrället.

Lite bashing då och då är bara nyttigt för tillverkarna så de skärper sig ;-)

/Mats

Ok, visst lite bashing kan de nog må bra av ;-). Men när rättshaveristerna härjade dpreview och nikonrumors blev hela forumupplevelsen skjuten i sank. Nåväl, D610 är ingen större uppgradering. I gamla tider kanske D600s blivit modellbeteckningen men numer tror jag de dumpat de små bokstavssuffixen. Icke desto mindre ett steg framåt.

Pentax K-3 kommer nog att framtvinga en reaktion från CaNikon. Expeed fyra är redo och Nikon har sagt att de växlar över från kompaktkamerror till mer sofistikerade. D400? D9000? - men det är en annna diskussion.

Peace!
 
Jag förstår din besvikelse men det spelar egentligen ingen roll var kameran tillverkas eller vem som monterar den. Allt handlar om kvalitetskontroll och rutiner. Det finns någon slags tro att allt som är gjort i Japan är bättre. Kolla t ex på mitt märke. Pentax har ett legendariskt 31mm-objektiv som finns som "Made in Japan" och "Assembled in Vietnam". MIJ betingar ett högre värde på andrahandsmarknaden.

Utan tvivel! Jag har länge använt såväl Nikon som Canon och Sony. Det har då inte handlat om instegskameror utan mer om pro och s k semipromodeller. Hittills har faktiskt Nikon gjort mig minst besviken, men det kan bero på tur.

Dock försvarar det inte D600:ans felkonstruktion (åtminstone initialt) på något sätt. Tillverkningsland saknar betydelse. Precis som du skriver handlar det om kvalitetskontroll.
Zeissgluggarna till Sony är faktiskt Kinatillverkade, vilket få verkar hänga upp sig på trots priser på 20k för en 24-70/2.8 ZA SSM.

Men bortsett från fabrikationsfel är det människan bakom kameran som är ett klantarsel om bilderna från någon FF från Canon, Nikon eller Sony skulle uppvisa dålig IQ. Gäller naturligtvis inte direkt felaktiga exemplar.

Men jag har sett ganska många exempel på direkta användarfel vad gäller AF, exponering mm oavsett kameramärke.

Icke desto mindre är "skavet" i många D600 en styggelse som Nikon borde behandlat på ett mer öppet och servicebetonat sätt gentemot kunderna. I grunden är den i friskt tillstånd en jäkligt bra kamera.

//Lennart
 
Håller med dig till fullo Mats, finns inget försvar från sida, först släppa D600 som en defekt kamera, och sen knappt erkänna felet, jag själv var i kontakt med Nikon om det gällande min D600. Korkade som dom var sa dom att så blir det med alla spegelreflexer. Och dom höll på truten när jag kom med motargument om varför just D600 var så utsatt och det hade rapporterats så mycket om olja på sensorn. Lämna in den så gör vi en rengöring fick jag som svar. Att dom inte erkände äcklade mig, nu har dom släppt en D610 som innnebär en spottloska i ansiktet på alla som köpte en D600. Jag förlorade förtroendet för Nikon i samband med D800 som också hade problem, med af. Nikon har gått ifrån att vara ett kvalivativt märkte till ett bajsmärke.
Aldrig mer en Nikon för mig, eloge till Canon som har Made in japan gjorda instegskameror också,
Till skillnad från Nikon som har thailändska småpojkar som sätter ihop deras skräpkameror. kvalitèn är borta. Och vad i helvete är det här grönsticket som finns i displayen på alla nyare nikonkameror?
Och på bilderna. Är det inte bak/frontfokus, af problem, lossnande gummi, bearnaisesås på sensorn så är det grönstick. Bravo!

Luktar det inte lite bittert här? Jag törs nog lova att majoriteten D600-ägare aldrig har (eller har märkt av) något problem varken med skräp på sensorn eller fokusfel. De som har det skickar in kameran på rengöring efter att ha bränt av några tusen bilder, och vips så är problemet borta. Det finns en anledning till att kameror har fabriksgaranti. Fokusfel justerar man själv om man är händig.

Om du känner dig spottad i ansiktet så kan du ju sälja din D600 och köpa en D610 eller en Canon i stället och säga adjö till de tusenlappar som behöver lägga emellan.

Om kameran monteras i Thailand eller Japan har föga betydelse. Kvalitetskontrollen är densamma. Dessutom är det väl knappast snor från thailändska småpojkar som du har fått på sensorn?
 
Det finns någon slags tro att allt som är gjort i Japan är bättre.

En gång i tiden var "Made in Japan" något att se ner på. Japanska produkter betraktades som mer eller mindre skräp. Bara den som inte hade råd med en riktig bil köpte en japansk.

Sen insåg folk att japanerna faktiskt gjorde bra grejer ...

Det är faktiskt lite lustigt att "Made in Japan" har blivit ett kvalitetsbegrepp, och att samma produkt producerad i ett annat land ses på med viss skepsis.
 
Canon är nog minst dåligt, och personligen tror jag mest på dom i framtiden.
Nikon har åkt snålskjuts länge nu på att det är andra som gör sensorerna åt dom.
Dom har väl gurksaft i kamerorna som ger bilderna grönstick. Undrar vad Sony, Toshiba och andra sensortillverkare tänker när dom ser Nikons kameror, "vi serverar kamerans hjärta till dom, sensorn. Och Nikon lyckas ändå klanta till det på nåt sätt, kan dom inte göra någonting rätt?"
Men det går ju bra att lyfta skuggorna, det löser ju alla problem.

Kanske ångrar bara liiiite att du sålde den då så fantastiska EOS 5D Mark III:an då Mahdad!? ;) Nä, plocka fram gamla analoga Pentax ME Supern du köpte av mig och dra några rullar Tri-X för att lugna nerverna :cool:
 
Senast ändrad:
Luktar det inte lite bittert här? Jag törs nog lova att majoriteten D600-ägare aldrig har (eller har märkt av) något problem varken med skräp på sensorn eller fokusfel. De som har det skickar in kameran på rengöring efter att ha bränt av några tusen bilder, och vips så är problemet borta. Det finns en anledning till att kameror har fabriksgaranti. Fokusfel justerar man själv om man är händig.

Om du känner dig spottad i ansiktet så kan du ju sälja din D600 och köpa en D610 eller en Canon i stället och säga adjö till de tusenlappar som behöver lägga emellan.

Om kameran monteras i Thailand eller Japan har föga betydelse. Kvalitetskontrollen är densamma. Dessutom är det väl knappast snor från thailändska småpojkar som du har fått på sensorn?

Mahdad får väl svara för sig själv, men vad jag vet så har han sålt sin D800, köpt en Canon 5DmkIii, sålt den o h köpt en D600 och sålt den och sen köpt en D3100. Eller nåt sånt, inte så lätt att hänga med i svängarna ;-)

Själv köpte jag en D600 i mars i år. Helt fantastisk kamera på alla sätt. Ruskigt fin i hantering o h bildkvalite.

Köpte den ny till bra pris i Tyskland då Euro-kursen hade en tillfällig dipp till rekordnivå.

Jag sålde den dock i augusti för i stort sett samma pengar som jag köpte den för. Minns inte hur många bilder jag hann ta med kameran, använde den ganska flitigt. Det fanns inget skräp på sensorn.

Möjligt att en såpass sent tillverkad kamera var lite ankorlunda än de tidiga, går ju inte att veta. Jag tror dock att det bara är en tidsfråga. Möjligen att senare exemplar, eller de som åtgärdats på garantin och fått slutarpaketet utbytt är bättre, men inte fullgoda.

Att många inte märker felet kan bero på att de inte använder kameran så flitigt och inte tittar efter så noga.

Oavsett om D600 är fixad eller inte så gör Nikons la sering av D610 att begagnade D600 rasar i pris drastiskt, minst 5000 kr mer än om inte D610 släppts. Det är pengar som Nikon i princip tagit från sina kunder och det är verkligen inte snyggt.

Nu är vi som hann sälja våra kameror innan detta inte drabbade. I te heller de som ändå tänkt att behålla kameran i flera år tills den faller i bitar eller blir alldeles omodern. Det är ändå inte schysst mot de egna kunderna, även om spottloska i ansiktet kan vara ett överilat ord.

Nu ska det snart inhandlas en ny kamera. Om det blir en D800 är inte så säkert längre för min del som det var tidigare, just pga att mitt gillande för Nikon som tillverkare fått sig en knäck. Hur många andra kan det finnas som känner liknande?

/Mats
 
Ja, åtminstone jag! Fick sålt min D600 för nån månad sedan...tack och lov. Den var av sen tillverkning...men hade olja på sensorn ändå. Nu blir det Canon. Får hem en 6D med 24-70/4L imorrn :)
 
Nikon D610 damm/olje-fri?

Har någon tagit del av uppgifter om att problemet med damm/olja i D600 ska vara löst? Finns det officiella uppgifter om det från Nikon? Hela slutarmekanismen är utbytt, ja. Men har Nikon i något sammanhang nämnt damm/olje-problemen i någon information om D610 de släppt.
 
Nu ska det snart inhandlas en ny kamera. Om det blir en D800 är inte så säkert längre för min del som det var tidigare, just pga att mitt gillande för Nikon som tillverkare fått sig en knäck. Hur många andra kan det finnas som känner liknande?

/Mats

Känner inte alls likadant! Har haft mina mellanhavanden med Canon och fått förtroendeknäck för deras leveransavsyning vad gäller såväl objektiv (primes) och kamerahus (pro). Likaså har det gått ett par karusellsvängar med Sonys service. Har inte blivit helt nöjd någon gång efter genomgången service.

Har väl måhända haft mer tur med Nikon. Jag kör idag både Nikon och Canon och har bra exemplar av såväl kamerahus (D800 resp 1DsMkIII) samt gluggar som fokuserar perfekt utan mikrojustering, förutom en vidvinkelzoom som blivit "snäll" efter en smärre mikrojustering.

Jag tycker att man ska hålla sig till det märke som passar ens egen fotografering bäst och vill man ha en bra allroundkamera tycker jag Canon 5DMkIII är extremt användbar, men då jag prioriterar hög DR och hög upplösning är D800 ett bättre val för mig. En D600 utan deffekter är också okej. Skulle jag bara köra ett märke skulle det bli Nikon.

MEN jag skulle, oavsett vilket märke det hade varit tal om, testat just de exemplar jag skulle köpa förbaskat noga innan köpet samt handla dem i fysisk affär (även om det kostade mer).

Hursomhelst finns det bara 3 märken ännu inom FF-segmentet och där gäller det att väga in vad man själv föredrar. Här ligger ju Nikon och Canon bra till p g a den stora mängd gluggar från tredjepartstillverkare som finnas att tillgå plus resp märkes egna gluggar som finns i många prisklasser och varianter.

Fallet D600 är dock lite tragiskt då felet var svårt att upptäcka initialt. och jag tycker inte det har hanterats snyggt av Nikon heller.

Finns dock ingen anledning att tappa förtroendet för en citron bland alla apelsinerna.

Gå och prova en D800 med eget minneskort och kolla filerna. Det är en helsikes bra kamera. För övrigt ser jag ingen större anledning för folk som sitter på en D600 och fått dem rätt från början eller åtgärdade att byta såvida de inte är missnöjda med kamerans grundprestanda. Lite högre upplösning och bättre DR än 5DMkIII, bra lågljusegenskaper etc.

//Lennart
 
Har någon tagit del av uppgifter om att problemet med damm/olja i D600 ska vara löst? Finns det officiella uppgifter om det från Nikon? Hela slutarmekanismen är utbytt, ja. Men har Nikon i något sammanhang nämnt damm/olje-problemen i någon information om D610 de släppt.

Det enda Nikon släppt om D600-problemen är väl det här:
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/55647

Men att säga att något är löst till D610 vore ju att erkänna att det faktiskt var något fel med D600, och det lär de nog inte göra. Vad jag förstår är tillverkningen av D600 avslutad och nu är det D610 som görs.

Vore intressant att göra en undersökning bland D600-ägare som gjort, säg, mer än 5000 exp, och fråga dessa om de upplevt problem eller inte, kombinerat med serienr på kameran, för att se om Nikon rättade problemet under resans gång? I så fall vore det ju läge att köpa en relativt nytillverkad...
 
Min D600 har gjort drygt 8000 exponeringar & är inne på sin 3:e sensorrengöring hos Nikon. 1:a gjordes på Scandinaviann Photos expo efter 3000 exp, nästa i samband med reparation av fokusskruven som la av efter 5000 exp och nu då 3:e gången. Har svabbat själv emellan men nu satt det olja som inte ville släppa.
 
Jag är glad att jag aldrig beställde en D600. För 6 månader sedan var jag sååå nära att klicka på "Beställ nu"-knappen. Nu får det bli en D610. Ska bara avvakta introduktionen och se om den lägger sig runt 15.000kr, vilket den kanske gör till julhandeln.
 
Känner inte alls likadant! Har haft mina mellanhavanden med Canon och fått förtroendeknäck för deras leveransavsyning vad gäller såväl objektiv (primes) och kamerahus (pro). Likaså har det gått ett par karusellsvängar med Sonys service. Har inte blivit helt nöjd någon gång efter genomgången service.

Har väl måhända haft mer tur med Nikon. Jag kör idag både Nikon och Canon och har bra exemplar av såväl kamerahus (D800 resp 1DsMkIII) samt gluggar som fokuserar perfekt utan mikrojustering, förutom en vidvinkelzoom som blivit "snäll" efter en smärre mikrojustering.

Jag tycker att man ska hålla sig till det märke som passar ens egen fotografering bäst och vill man ha en bra allroundkamera tycker jag Canon 5DMkIII är extremt användbar, men då jag prioriterar hög DR och hög upplösning är D800 ett bättre val för mig. En D600 utan deffekter är också okej. Skulle jag bara köra ett märke skulle det bli Nikon.

MEN jag skulle, oavsett vilket märke det hade varit tal om, testat just de exemplar jag skulle köpa förbaskat noga innan köpet samt handla dem i fysisk affär (även om det kostade mer).

Hursomhelst finns det bara 3 märken ännu inom FF-segmentet och där gäller det att väga in vad man själv föredrar. Här ligger ju Nikon och Canon bra till p g a den stora mängd gluggar från tredjepartstillverkare som finnas att tillgå plus resp märkes egna gluggar som finns i många prisklasser och varianter.

Fallet D600 är dock lite tragiskt då felet var svårt att upptäcka initialt. och jag tycker inte det har hanterats snyggt av Nikon heller.

Finns dock ingen anledning att tappa förtroendet för en citron bland alla apelsinerna.

Gå och prova en D800 med eget minneskort och kolla filerna. Det är en helsikes bra kamera. För övrigt ser jag ingen större anledning för folk som sitter på en D600 och fått dem rätt från början eller åtgärdade att byta såvida de inte är missnöjda med kamerans grundprestanda. Lite högre upplösning och bättre DR än 5DMkIII, bra lågljusegenskaper etc.

//Lennart

Du har nog rätt. Alla kameratillverkarna gör sina missar emellanåt och man får nog vara lite mer självisk och se till sina egna behov istället för att som Don Quiote slåss mot väderkvarnar, för det lär ju ändå inte betyda något i det stora hela.

Alltså, mina betänkligheter med Nikon har inte ett enda dugg med att göra om deras produkter är bra eller inte, för det tycker jag de är, utan att företaget som sådant är schysst, vilket jag tycker är si och så med iom hanteringen av D600.

Spelar ju liksom ingen roll om D600 har fel eller inte. Har man en sådan och vill sälja den sitter man ju med Svarte Petter på hand, Finns väl ingen vettig människa som köper en begagnad D600 när D610 strax gått ner till vettig nivå, vilket kommer att ske snart.

En begagnad D600 är i princip osäljbar idag och man behöver nog gå ner till under 9000 kr eller så om man ska lyckas bli av med en. De har ju blivit paria och detta endast pga Nikons agerande.

Om Nikon hade passat på och samtidigt lyft D610 med t.ex. 51-punkters AF eller nåt, så hade de klarat sig undan mycket bättre och D600-ägarna likaså.

Men skitsamma. Jag är ju faktiskt inte drabbad.

Jag väljer det som jag tycker passar mig bäst utan betänkligheter. Lutar åt en D800, men måste få in lite extra kulor för att finansiera den bara.


/Mats
 
Precis som många säger så blir grejen med fläckar mycket större än vad det egentligen är. Men visst funkar det, det avskräcker mig lite från att köpa den :/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.