ANNONS
Annons

Nikon D610?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons trovärdighet

Kommentar angående D600 och introduktionen av D610:

http://www.dslrbodies.com/newsviews/risk-and-reward--more-d600.html

Vem tror på att D610 introducerades för att snabbt (ett år efter d600) möta den stora efterfrågan på en snabbare bildtagningshastighet och ett läge med tystare seriebildtagning?

Så varför har det inte kommit någon D810 med just dessa egenskaper?

Nikons trovärdighet stärks inte av att förneka problemen med D600 och gömma sig bakom kosmetiska förbättringar ifråga om lanseringen av D610.

Kommentar angående D600 och introduktionen av D610:

http://www.dslrbodies.com/newsviews/risk-and-reward--more-d600.html

Vem tror på att D610 introducerades för att snabbt (ett år efter d600) möta den stora efterfrågan på en snabbare bildtagningshastighet och ett läge med tystare seriebildtagning?

Så varför har det inte kommit någon D810 med just dessa egenskaper?

Nikons trovärdighet stärks inte av att förneka problemen med D600 och gömma sig bakom kosmetiska förbättringar ifråga om lanseringen av D610.

Det kanske är en D810 på väg vilken dag som helst? Det har varit en del hallabloo runt 5D3s tysta läge. Men visst, det finns säkert fler skäl som Nikons marknadsfolk inte vill fokusera på.

Undra vad som skiljer det nya "tysta" läget från det vanliga Q-läget. Är det kanske bara att flera bilder kan tas i serie? Finns det förresten någon som upplever Q-läget som speciellt tyst? Jag tycker att kameran låter ungefär lika mycket på detta läge som på S-läget...
Hoppas att svaret är att det nya läget verkligen är tyst.

En anledning till att Nikon inte vill erkänna något fel är väl att alla D600-ägare isf skulle kräva ett sensor byte ;)
Så man byter ut de så har bekymmer i samband med tex. check and Clean.

Inom bilindustrin är ju det ganska vanligt förkommande, förneka att det officiellt finns något fel - för då blir kostnaden skyhög - åtgärda felen vid service eller som good will istället.

En anledning till att Nikon inte vill erkänna något fel är väl att alla D600-ägare isf skulle kräva ett sensor byte ;)
Så man byter ut de så har bekymmer i samband med tex. check and Clean.

Inom bilindustrin är ju det ganska vanligt förkommande, förneka att det officiellt finns något fel - för då blir kostnaden skyhög - åtgärda felen vid service eller som good will istället.

Erkänna fel lär de inte göra. Fick vänta 3 veckor på min D600 för att Nikon saknade någon reservdel. Nu när jag fått tillbaka kameran så står det inget om utbyte av delar.
Det enda som står är att den är rengjord samt att man har "vidtagit åtgärder för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar". Oljefläckar nämns inte öht.

Erkänna fel lär de inte göra. Fick vänta 3 veckor på min D600 för att Nikon saknade någon reservdel. Nu när jag fått tillbaka kameran så står det inget om utbyte av delar.
Det enda som står är att den är rengjord samt att man har "vidtagit åtgärder för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar". Oljefläckar nämns inte öht.

Samma med min första omgången när den var inne i juli 5 veckor pga väntan på reservdel, men sedan sa specifikationen bara det du skriver. Nu är den inne igen för samma problem. 2 veckor and counting, får se vad som sägs denna gång.

Våghalsigt?

För att inte förpesta tråden mer med D600 skräp så fortsätter jag att gnälla här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154128&page=3

Har gjort något som många skulle idiotförklara mig för. Efter läst alla insändare om bekymmer med D600 så har jag har köpt en ny D600 (spännande).
Ja jag chansar att det ska fungera utan problem, om inte så är där ju garanti i 1 år.
Det var svårt att låta bli när man fick D600, 24-85 och MB-D14 batterigrepp för 17900:-. samt öppet köp i 30 dagar.
Tycker inte prisskillnaden mot D610 var motiverad, även om "ikke förekommande slutarproblem på D600 enl Nikon" är åtgärdade på D610 som ännu inte finns ute på marknaden. Visst är det kul med den senaste modellen men snart kommer D620, D630 osv, så varför inte köpa den senaste modellen som fysiskt finns till bra pris.
Man får väl hoppas att man fått tag i en senare batch, så ev olje/damm problem är fixat.
Känner någon till hur man ser tillverkningsdatum på kameran utifrån serienummer på D600?
Jag har sedan tidigare en D7100 med 16-85, 35/1,8 och får väl se om bildkvaliteten är så mycket bättre på D600, 24-85 att det är värt att behålla den, eller om man ska ligga lågt och köra vidare med D7100.

Idiotförklara? Det är en suverän kamera som åtminstone jag är övertygad om att de flesta som köpt den använder utan minsta bekymmer.
Om man däremot har oturen att få ett exemplar som skitar ner sensorn så hinner man ju med att hänga på forum och gnälla över materialet istället för att fota ;)

Idiotförklara? Det är en suverän kamera som åtminstone jag är övertygad om att de flesta som köpt den använder utan minsta bekymmer.
Om man däremot har oturen att få ett exemplar som skitar ner sensorn så hinner man ju med att hänga på forum och gnälla över materialet istället för att fota ;)

Då var det passande att köpa den inför den mörka vintersäsongen, om det skulle vara att man behöver skicka in den till Nikon:)

Nej det blev inte bra.

Då var det passande att köpa den inför den mörka vintersäsongen, om det skulle vara att man behöver skicka in den till Nikon:)

Lämnade tillbaka D600:an. Där var en hel del fläckar uppe i vänstra hörnet på sensorn fast kameran var helt ny. Fläckarna syntes även på bl.10. Provade att blåsa bort dammet/olja men det varken försvann eller flyttade på sig, så förmodligen var det olja. Köpte en D800 istället. Tror att den kommer att fungera bra utan att man ska behöva gå och oroa sig för framtida bekymmer.

?

Nä, problemet är inte att det behövs fler fokuspunkter eller att de sitter tätt.
Det stpra problemet som jag ser det är en massa bieffenter som Niko s 39-punkters AF array för med sig.

Av någon anledning (kommer inte ihåg hur det hänger ihop) så är det detta som sätter begränsningen att man inte kan justera bländaren u der filmning. Det är den ena stora bristen.

Den andra är AF-känsligheten vid svagt ljus. Vill man ku na använda TC som resulterar i f/8 så tappar man AF-funktion på denna, medan det fungerar med 51-punkters arrayen.

Jag hade hoppats och trott att AF skumle vara uppgraderat. Det är ju det i de billigare aps-c modellerna o h Nikon skulle kunnat räddat ansiktet tack vare en skillnad. Nu är detta istället ett stlrt svek mot de kunder som köpt D600. Oansvarigt och dåligt av Nikon tycker jag.

/Mats

Nu hänger jag inte riktigt med... Hur är detta ett svek från Nikons sida?
De hade ett problem, och de åtgärdade det. Är det inte så ett företag ska göra?

Nu hänger jag inte riktigt med... Hur är detta ett svek från Nikons sida?
De hade ett problem, och de åtgärdade det. Är det inte så ett företag ska göra?

De borde gjort offentlig avbön, och bett om ursäkt om hur fel de gjort i konstruktionen av D600 (och de D800 som också drabbats av damm/olja) ;)

Nä, jag tycker att det kan vara värt att kolla hur långa cykler det varit mellan andra konsumentkameror - det är inte extremt kort tid mellan D600 och D610 jämför med andra (och D600 är en konsumentkamera enligt Nikon). Visst är det trist att en del kameror drabbats av oljerier, men jag är inte så säker på att Nikon ens skulle hinna få ut en ny modell så här snabbt om det var enda orsaken som många här vill ha det till.

Det enda de har gjort är, såvitt jag vet, att konstruera om slutaren. Det går väl fort (för att travestera Bagheera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar