Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick nyss besked från RRS om att de skickat L-skenan jag beställt. När jag mailade och frågade om leveranstid den 19 sept räknade de med 6-7 veckor plus frakt, det har alltså inte ens tagit tre. Enligt beskrivningen skall L-skenan vara konstruerad så att det går att använda vanliga fjärrutlösare och andra kablar, det skall bli intressant att se hur de löst det.

Really right stuff brackets for D600

Någon som sett självhäftande skyddsfilm för D600 än?

Jag har monterat Copter skyddsplast på mina kameror. Vad jag vet så finns den inte färdigskuren till kameror utan bara till mobiltelefoner och surfplattor. Efter att ha testat den på min surfplatta så har jag köpt det till mina kameror. Min teliabutik sålde till utgångna telefoner med 70% rabatt och jag hittade också skyddsplasten hos Expert med > mer än 50%. Jag skar till rätt storlek med en skalpell.
Ser ut att fungera perfekt.

Jag har monterat Copter skyddsplast på mina kameror. Vad jag vet så finns den inte färdigskuren till kameror utan bara till mobiltelefoner och surfplattor. Efter att ha testat den på min surfplatta så har jag köpt det till mina kameror. Min teliabutik sålde till utgångna telefoner med 70% rabatt och jag hittade också skyddsplasten hos Expert med > mer än 50%. Jag skar till rätt storlek med en skalpell.
Ser ut att fungera perfekt.

GGS har ett fruktansvärt smidigt displayskydd som man numera inte ens behöver limma fast utan man bara snäpper på det. Det heter GGS 3

Orsaken till att jag vill ha en självhäftande skyddsfilm och inte ett snäpp-skydd är att RRS skriver följande på sin hemsida (angående L-skena till D600):

The BD600-L will allow photographers to shoot fully tethered (HDMI, remote shutter, USB, mic, and headphone simultaneously), with the camera in portrait orientation, without needing a Cable Relief Spacer. It's all built into the plate. However, In this setup there is a heightened level of stress on the plate's anti-twist flanges. We chose to sacrifice usage of Nikon's LCD protector in order to maintain the integrity of the plate's fit, and better protect the surface finish of the D600 camera body.

Skall se om jag kan hitta någon mobilskyddsfilm i realådan på Kjell&Co eller Teknikmagasinet. Synd att jag inte tänkte på det i helgen när vi flyttpackade, sambon kastade en ask med överbliven film i sopunnan...

Innan D600 kom så var ju priset inriktat på runt 15.000:- Vi är snart där, tyckte nog att priset 17.995:- var lite väl högt satt och lite för närma D800. Det är möjligt att man försökte tjäna lite extra pengar på den i början. Vet att några fulingar höjde priset på D800 till 27.900:- ett tag, så jag tror att det riktiga priset på D600 ska ligga runt 15.000:-.

Fast nu är priserna på väg upp igen av oklar anledning. Kanske för att de stora återförsäljarna aldrig följde med ner till lägstanoteringen 15590kr utan valde att stanna kvar på 16990kr

AA batteri i batterigreppet MB14

Hej,
Har nu fått hem min D600 med batterigreppet MB14.
Provade med att bara ha original-batteriet i greppet och inget i kameran, funkar bra.
MEN att bara ha AA-batteri i greppet (inget i kameran) funkar inte !!
Någon som vet mer, går eller är det fel på mina grejer ?
Jag kan nämligen inte hitta någoti bruksanvisningarna för kamera eller batterigrepp.

//Conny

Fast nu är priserna på väg upp igen av oklar anledning. Kanske för att de stora återförsäljarna aldrig följde med ner till lägstanoteringen 15590kr utan valde att stanna kvar på 16990kr

Priserna på de återförsäljarna som rekommenderas av Nikon ligger på 16 600 kr nu. Priset på Proshop ändras nästan dagligen. Vad är förresten grejen med ”rekommenderad återförsäljare”? Kan det innebära något problem att handla från någon annan?

Någon som sett en trådutlösare med timerfunktion (liknande MC-36) och vinklad kontakt? Den vanliga, raka kontakten funkar inte så bra när man använder en L-skena.

Är jag helt lost eller har jag fattat fel.
Vanligt vis drar du ju in dina rawfiler i photoshop utan problem. Detta fungerar ju inte med d600 ännu (eller?). Det kom en uppdatering och alla jublade, men det enda jag hittar är ju en converter? Du måste alltså först konvertera alla filer för att sen eventuellt dra in dem i PS. Jag har cs5.. fungerar det vanligt i cs6?

När kommer en vanlig uppdatering så vi bar akan dra in filerna i photoshop. Orkar inte hålla på såhär.

Nej, det är så det fungerar just nu, även i CS6. Uppdateringen som kom (ACR 7.2) innehåller ett preliminärt stöd för D600 men ffa hudtoner blir ganska dåliga. En riktig uppdatering av LR/ACR lär dröja eftersom det kom en uppdatering precis innan D600 lanserades.

Det största problemet för dig är dock att du måste uppdatera till CS6 för att få tillgång till ACR 7, det kommer inte att gå att öppna D600-filer i CS5 med mindre än att du konverterar till DNG först.

Nej, det är så det fungerar just nu, även i CS6. Uppdateringen som kom (ACR 7.2) innehåller ett preliminärt stöd för D600 men ffa hudtoner blir ganska dåliga. En riktig uppdatering av LR/ACR lär dröja eftersom det kom en uppdatering precis innan D600 lanserades.

Det största problemet för dig är dock att du måste uppdatera till CS6 för att få tillgång till ACR 7, det kommer inte att gå att öppna D600-filer i CS5 med mindre än att du konverterar till DNG först.

Okej. Hörde något om en uppdatering 31 oktober? Men det kanske är fel? 31 november?
Då kör jag nog hellre på vanligt jpeg halvdant så länge, orkar inte dra fram och tillbaka i alla program.

Okej! Så även när man ska börja kunna dra in filerna direkt i Photoshop så kommer det inte gå på CS5?

Okej. Hörde något om en uppdatering 31 oktober? Men det kanske är fel? 31 november?
Ingen aning, har inte sett något sådant rykte.

Då kör jag nog hellre på vanligt jpeg halvdant så länge, orkar inte dra fram och tillbaka i alla program.
Ja, om du är nöjd med det resultatet är det nog det lättaste.

Okej! Så även när man ska börja kunna dra in filerna direkt i Photoshop så kommer det inte gå på CS5?
Näpp, bara i CS6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar