Advertisement
ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte några Nikon zoom i den prisklassen får "godkänt". Möljigtvis en fast glugg i samma prisklass. Vi får nog vänta på lite mer erfarenheter här på forumet helt enkelt, allt beror väl på hur stora utskrifter man avser att göra och om man är en "lupp"-människa eller inte :)

Kanske är det en utmaning för de (liksom jag) som går från DX till FX, att man bör ha en glugg-budget där varje tele-glugg kostar lika som kamerahuset?
Har några fasta plus 70-200/2,8 och de är perfekta till D600 (och D800 som jag har). Till min 7000 har jag 16-85/3,5-5,6. Perfekt som allround-objektiv när man inte vill/kan släpa med sig tung utrustning. Har tänkt sälja den kombinationen, men en tanke är kanske att behålla den som "vardagskamera".
16-85-an är rätt kul på FF. Cirkelrunda bilder kan vara rätt snyggt:)
Anders W

Har några fasta plus 70-200/2,8 och de är perfekta till D600 (och D800 som jag har). Till min 7000 har jag 16-85/3,5-5,6. Perfekt som allround-objektiv när man inte vill/kan släpa med sig tung utrustning. Har tänkt sälja den kombinationen, men en tanke är kanske att behålla den som "vardagskamera".
16-85-an är rätt kul på FF. Cirkelrunda bilder kan vara rätt snyggt:)
Anders W

Täcker den inte upp FF vid 85? Mitt 18-200 täcker upp (utan nämnvärd vinjettering) på 200mm. Använde det när jag fotograferade båtar här om dagen, blev snygg kikarkänsla på bilderna. :)

/Karl

Täcker den inte upp FF vid 85? Mitt 18-200 täcker upp (utan nämnvärd vinjettering) på 200mm. Använde det när jag fotograferade båtar här om dagen, blev snygg kikarkänsla på bilderna. :)

/Karl
Det blir som exponerat genom ett rör oavsett brännvidd. Tyvärr har jag raderat mina experiment, men jag tar några nya i morgon och laddar upp. Men objektivet funkar ju i alla fall. Antingen köra i APS-C-läge (eller 24x30) alternativt beskära i efterhand (eller cropa som det visst heter nu för tiden).
Anders W

Det blir som exponerat genom ett rör oavsett brännvidd. Tyvärr har jag raderat mina experiment, men jag tar några nya i morgon och laddar upp. Men objektivet funkar ju i alla fall. Antingen köra i APS-C-läge (eller 24x30) alternativt beskära i efterhand (eller cropa som det visst heter nu för tiden).
Anders W

Motljusskyddet brukar skymma en del av FX-området så glöm inte att ta bort det.

Har D600 1.2-crop-läget?

/Karl

Motljusskyddet brukar skymma en del av FX-området så glöm inte att ta bort det.

Har D600 1.2-crop-läget?

/Karl
Körde utan motljusskydd. Har en D800 egentligen men hamnade i den här tråden eftersom jag efterlyste synpunkter/erfarenheter av kitzoomen 24-85 som säljs med D600. Tänkte inte på att D600 möjligen inte har 1,2-"beskuret"-läge.
Anders W

Kraftig prispress på såväl D600 som D800 nu ser jag och på grund av det har jag en fråga: finns det några risker eller nackdelar med att köpa kameran från en butik som inte är "rekommenderad Nikonåterförsäljare"?

Har köpt en D600 med kitgluggen. Här hittar ni några bilder direkt ur kameran! Har inte hunnit fota så mycket än. Jag tycker kitgluggen 24-85 duger fint tills jag sparat ihop till en Nikon 24-70 ;)

Samtliga bilder är 1600iso i olika ljus med olika långa slutartider för att testa VR. Objektiven är med andra ord inte superspännande. NR är avstängd helt.

https://www.dropbox.com/sh/6cxk3us0tqfvkjh/v3LCZbseKN

// J

/Karl
Så här ser det ut med 16-85 på FF med full glugg. Nedbländat blir det aningen bättre. Brännvidderna är uppifrån och ner:
f=16
f=32
f=46
f=60
f=85
Bättre upplösning på filen finns här.
Möjligen avdelning "onödigt vetande", men ändå...

Bilagor

• 16-85 på FF.jpg
    16-85 på FF.jpg
    11.8 KB · Visningar: 768
Jo, de små bilderna var ju inte riktigt övertygande så jag känner mig tvungen att se på dem i full upplösning ;-)
Problem att det är så stora begränsningar på fotosidans forum avseende bildstorlekar. Men syftet med dessa bilder är bara att visa hur detta DX-objektiv ser ut på FX, dvs bildcirkeln på FF.
(Men det fungerar bra om man kör APS-C-beskuret.)

Kraftig prispress på såväl D600 som D800 nu ser jag och på grund av det har jag en fråga: finns det några risker eller nackdelar med att köpa kameran från en butik som inte är "rekommenderad Nikonåterförsäljare"?

Det handlar ju om stora pengar, och jag har därför handlat av en butik med bra kompetens inom foto, inte enbart på pris. Fler generella hemelektronikkedjor kommer nog att kånka efter Expert.

Men se till att registrera dina Nikon-grejer på Nikons hemsida, de har väl världsgaranti gissar jag.

Så här ser det ut med 16-85 på FF med full glugg. Nedbländat blir det aningen bättre. Brännvidderna är uppifrån och ner:
f=16
f=32
f=46
f=60
f=85
Bättre upplösning på filen finns här.
Möjligen avdelning "onödigt vetande", men ändå...

Ok här är en serie från 18-200, på en D800.

Har D600, 1.2x-crop-läget?

f=18
f=48
f=130
f=170
f=200

/Karl

Bilagor

• _DSC8869.JPG
    _DSC8869.JPG
    48.5 KB · Visningar: 751
  • _DSC8870.JPG
    _DSC8870.JPG
    53 KB · Visningar: 750
  • _DSC8871.JPG
    _DSC8871.JPG
    54.9 KB · Visningar: 748
  • _DSC8872.JPG
    _DSC8872.JPG
    53.6 KB · Visningar: 745
  • _DSC8873.JPG
    _DSC8873.JPG
    57.7 KB · Visningar: 747
Stativ är nog inte problemet största problemet är ca 1/120s bilderna är ganska olikt exponerade.

/Karl

Sant, den exponerar ju olika pga 3 olika sensorstorlekar på halvautomatik. Jag gör om testet i helgen med stativ utan VR och helmanuell kontroll. PS men mitt byte i butik jämna pengar TC17 <> Nikon J2 var nog ett kap, vilken jäkla bild, och filmar med 1200 bps!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar