Nedan följer lite allmänt svammel om D600:an m.fl. kamerahus.
Ursäkta Rickard att jag använder din lista, men den funkar som utgångspunkt för mina tyckanden bara.
Bara en AE-L/AF-L knapp, ingen dedikerad AF-ON knapp.
Kan jag leva med, det finns 2 andra knappar där jag kan få de funktioner jag behöver.
Ingen möjlighet att granska bilderna i 100 % på displayen genom att trycka på mittknappen i fyrvägsväljaren.
Lite synd, men jag har väldigt sällan tid att kika på bilder medans jag fotar ändå så jag slänger bastarderna i datorn i stället.
Färre AF-punker och, som jag förstår det, mindre avancerad AF totalt sett. Hur mycket sämre det funkar i verkligheten är ju svårt att säga än så länge, att den är modernare kan ju göra att den funkar bättre än den borde på papperet.
Jag har väldigt sällan tid att flytta runt fokuspunkter, AF-on-fokusera och komponera går MKT fortare! 39,51 eller 5 punkter påverkar mig inte.
Färre bilder per sekund jämfört med D7000, D300s och D700 med batterigrepp och D3-batteriet.
Lite synd och den största anledningen till att jag inte köpte en D800, men 5,5 bps är ganska ok och jag har kvar D3an till de tillfällen då¨det ej räcker till.
Två SD-kort, inte särskilt lovande för bufferttömningen jämfört med CF--kortet i D700.
Tja, räcker 95MB/s inte till så är nog QXD nästa steg...
I övrigt
1/4000: För de som vill kunna "frysa" en golfklubba etc. är det lite långt, men så är även 1/8000del, för mig som hellre fotar sport under 1/100del för att få lite fart i bilden så är detta en "non issue", särskilt som iso050+nd-filter kommer att göra att jag får lättare att få till de sportbilder jag finner intressanta och bra!
24 vs 36 megapixlar..... Jag fotar bröllop och motorsport i första hand. För bröllop räckte min D2Hs på 4mp till gott och väl! Till motorsportfoto räcker <10mp till 98% av alla bilder, de sista 2% är de som används till att täcka hela sidan på en trailer osv., då blir det lite bättre med 10+mp!
Husets kvalitet: Jovisst känns min D3a lite gedignare än 600an, likaså känns polarens BMW 525 lite gedignare än min Opel Insignia, likväl så smiskar Insignian BMW.n när det gäller riktig kvalitet, inte upplevd! ( DEKRA 2010 eller var det 2011 )
Jag har haft D50, D70, D200, D300, D3, D7000 och D600 ( inte räknat de analoga husen D601 osv... ) och visst känns de olika. Trots att jag är långt ifrån snäll mot mina kameror så har inget hus skapat mig det minsta bekymmer. D3, D300 och D7000 klarar av närkontakt med berg och regn i samma omfattning och jag tvivlar inte det minsta på att D600 kommer att klara det minst lika bra som D7000.
Bildkvalitet: Tja, det finns väl knappast någon som tvivlar på att den är riktigt riktigt bra.
Jag fick min idag och ska testa i helgen inför barnfotandet på söndag, men vad jag kommer fram till lär ju vara vad alla nadra vet: Strålande egernskaper på alla områden!
Kommer det sedan en ~"D750" med D4-sensorn och 7-8bps i ett D600/D800-hus så är min D3a till salu!