phool
Aktiv medlem
och bättre bildkvalitet än en 5D3 för 28000. Välkommen tillbaka till det ljuva Nikonlivet!
/Karl
Det låter onekligen fräsigare när man säger bättre bildkvalité än en kamera för 60 000:- än 28 000:-
Vadå välkommen tillbaka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
och bättre bildkvalitet än en 5D3 för 28000. Välkommen tillbaka till det ljuva Nikonlivet!
/Karl
det är inte alls svårt att se att kameran avviker med sin skärmvisning från andra kameror, jag har jämfört med canon, sony och tidigare nikon modeller.
D600 och D800 skärmvisning går mot gulgrönt där tex Canon , Sony går mot en rödare ton och i mitt sätt att se det med en behagligare visning.
Inomhus i lysrörsljus blir visningen än värre och det beror inte på sämre vitbalansering vilket kan ses på min skärm som är profilerad och kalibrerad via colornavigator
Tack för svaret Karl! Din information räcker för mig även om jag tvivlar att alla varianter har samma bitrate. Mindre bps borde rimligtvis ge lägre bitrate.
Dina siffror borde innebära ca 3 timmar video på ett 32 GB kort. Jag planerar nämligen kortköp till min nya kamera.
Är det någon vits att satsa på Extreme Pro 95 MB/s eller räcker det med Extreme 45 MB/s för bildtagning? Jag antar att om man inte kör extremt långa serietagningar borde 45 MB/s räcka. Någon som har erfarenhet?
Det låter onekligen fräsigare när man säger bättre bildkvalité än en kamera för 60 000:- än 28 000:-
Vadå välkommen tillbakahar ju haft en D5100 i flera år =P
Tack så ända in i mörkaste, Nikon, för att ni varken kan spotta ur er en fungerande mjukvara eller informera om hur man gör för att få det att fungera!
Jag sitter för tillfället i Dalafjällen med en skakig Edge-uppkoppling på ca 200 kbit/sek och lyckades efter många om och men ladda ner CaptureNX 2 i natt när alla andra gått och lagt sig (det tog bara 2,5 h för 115 MB...) men tror ni det räcker? Nej, självklart inte! Senaste demoversionen, 2.3.0, släpptes i december 2011, för det andra går den inte att starta i trial-mode utan internetuppkoppling och för det tredje så måste man uppdatera till 2.3.4 för att kunna läsa raw-filer från D600 (bara uppdateringen är på 82 MB)? Uppdateringen till 2.3.4 släpptes en vecka innan D600 och det står (naturligtvis) inget i release notes om stöd för D600 så hur i hela friden skall man veta det?
Om Nikon nu skickar med en cd med ViewNX kunde de väl kastat med en demo på senaste CaptureNX också, inkl nödvändiga uppdateringar? Eller menar de att man skall använda gratisprogrammet ViewNX och trycka ut tiff-filer som man sedan kan jobba med i Photoshop?
Jag vägrar att tro att Nikon inte spikat alla specar för råfilerna i samma sekund som man startade tillverkningen av sensorerna, alltså borde man kunnat skicka dem till Adobe som då startat utvecklingen av nya profiler i god tid före lanseringen och kunnat lägga ut dem för nedladdning samma dag som kameran släpptes. Det känns som om Nikon till varje pris velat undvika kritik för dålig tillgänglighet igen och därför prioriterat produktion framför information.
Var och kände på en D600 idag, vart avskräckt direkt. Den låg inte alls bra i handen, alldeles för litenDock botades denna känsla av obehag då jag höll en D800 i handen
En annan sak som är riktigt störigt med D600 är att man inte kan ändra bländaren när man filmar...
Med Ai-objektiv kan du ändra.
/Karl
Precis! Det var min tanke också. Ett objektiv med bländarring borde göra susen.
Det görs långt innan den tidpunkten.Jag vägrar att tro att Nikon inte spikat alla specar för råfilerna i samma sekund som man startade tillverkningen av sensorerna
Jag är lite tveksam, D-varianten brukar ge felmedelanden om man inte har dom på minsta bländaren, men det är ju bara att testa.
På D800 så funkar det även med AF och D-objektiv om man ställer in kameran på minsta bländaren innan man börjar filma så kan man justera med bländarringen under filmningen. Visserligen så blinkar det Fee i displayen när man inte har bländarringen på minsta bländaren, men det fungerar bra. Borde fungera på D600 också.
/Karl
Har du testat att ändra så att du ställer bländarrn med bländarringen? Då kanske det fungerar bättre?
Med Ai-objektiv kan du ändra.
"OM D800 med sina 36mp hade givit bättre filer vid hårt crop så hade det kanske varit värt den långsamma arbetsflödet man har med den kameran. Men nu gör den inte det."
Det är ju just det den gör! Med finfint resultat, enligt mig.
/K