Begantapriset på d600 är ju helt sanslöst låga
Är dom? Var då?
Vid jag ser försöker folk få över 10 000 kr för sina begagnade D600.
Nypriset är nu som billigast 13 000 kr i Sverige, dvs 500 kr mer än vad de kostat sprillans nya om man beställer frå Tyskland det senaste halvåret. Paketet med original MB-D14 för 14000 kr är däremot ganska rimligt och kan vara en god affär om man planerat att behålla den länge och har tur om kameran inte drabbas så mycket av problem (eller inte bryr sig), men gör ännu mer så att begpriserna är på tok för höga. Cyberphoto har tydligen sålt slut på sitt restlager nu och har den inte kvar i sortimentet längre.
Hutlösa överpriser på beg och även på nya för en defekt modell.
Nu har ju Nikon åtgardat kameran och gett den en ny modellbeteckning, men ändå fortsätter de att sälja D600 som om inget hade hänt. Det är skamligt, men borde nog drabba dem själva i slutändan och de gör väl hur de vill.
Tittar man på prisjakts populäritetsindex så visar det att kameran fortfarande är den allra mest populära och tom har ökat den senaste tiden. Helt otroligt att nån överhuvudtaget köper den.
Självklart kommer en del att invända och hävda att det inte är nåt fel med D600 och att jag skräder orden osv. Oavsett om nya D600 skulle vara åtgärdade helt (vilket jag betvivlar för att jag inte tror att det går) så tycker jag det är rätt dumt att köpa en ny sådan idag. Och felaktigheten via trovärdigheten osv. som sänker priset är ett faktum pga Nikons agerande.
Speciellt om man betalar 500-100 kr mer från en handlare i Sverige än vad exakt samma vara med samma garantier endast ett par musklick bort. Att köpa en begagnad för kanske 7000-8000 kr beroende på skick kan vara ok om man är medveten om problemen, men knappast för hutlösa 10000-11000.
Marknaden är klart vrickad ibland. Oerhört märklig situation just nu, men det slår nog tillbaka hårt för de som tydligen ändå köper en D600 för 13500 kr.
/Mats