Klaga på ni bara
Såg smileyn. Vill fylla på lite. Så jag travesterar afe lite och skriver: Klaga inte! Eller rättare sagt: Skicka med ett följebrev och redogör mycket sakligt för vad ni vill ha gjort samt gärna ett usb-minne med bildexempel som visar de fel ni upplevt.
Kom ihåg att det är inte kamerarepatörernas fel att det blivit som det blivt och det är de som ska hjälpa till att felen blir avhjälpta. Garanterar att de blir gladare av ett sakligt brev utan övertoner där ni redogör för exempelvis oljefläckar, skavmärken och en önskan om att få det åtgärdat samt ett slutarbyte för att undvika eventuella fel i framtiden.
Hänt är hänt och det är åtminstone väl jättebra att Nikon själva går ut och erbjuder detta än att stillatigande bara vänta på att de som upptäcker fel (alla har inte gjort det fast det faktiskt är fel på deras kamera).
För den skull behöver man inte vara mjäkig, men med saklighet kommer man längst.
Den som verkligen vill klaga och svära bör skicka mail till representant för Nikons tillverkningsdivision inte till serviceverkstaden.
Om däremot serviceverkstaden gör ett dåligt jobb så finns det ju dock anledning att formulera sig lite skarpare.
För att inga oklarheter ska uppstå: Jo, jag tycker det var klantigt av Nikon att hasta så till den grad med att få ut kameran att de olika felen uppstod.
Icke desto mindre gynnar det i nuläget både användare och Nikon att få kamerorna felfria. Och det tycker jag inte man ska beklaga.
//Lennart