Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inget ovanligt att priser höjs, jobbar själv med försäljning i en annan bransch, våra egna varor samt de leverantörer vi är ÅF av har årliga prishöjningar! detta beror ju på många faktorer, stigande priser i form av råvaror, arbetskraft, valutor...osv.osv

Hårdkörde batterierna ikväll, gjorde en time lapse film under 4 timmar i -16 grader och då var precis en batteriet slut..vilket jag iaf är imponerad av, den fotade i 5sek interv. med 20 sek exp...
Den såg dock hyfsat nedisad och ledsen ut när jag tog in den...

När du kör time lapse blir resultatet i bilder då eller filmfiler?

Tänkte man borde ju kunna köra det istället för att använda timerfjärr till att fota tex star trails.

När du kör time lapse blir resultatet i bilder då eller filmfiler?

Tänkte man borde ju kunna köra det istället för att använda timerfjärr till att fota tex star trails.

Det blir en färdig film i .mov man tar bara en bild som man vill ha den, sen väljer man intervall och hur länge den ska köra...

Kan väl skriva om mina reflektioner utöver timelapse när jag ändå håller på..Jag är ju dock bara väldigt glad amatör även om jag fotat sen 80-talet med en Nikon EM :) Jag tog klivet från min D90 (som jag valde att behålla förövrigt då jag tycker att det är en förträfflig maskin) och nog är det skillnad..jösses... Nu fotar jag ju mycket åt Snöskoter gänget Slednez, som ofta innebär mycket fart och dåligt ljus. Där är skillnaden enorm, sen blir det väldigt mycket mindre efterbehandling av bilderna, ofta ingen alls! Mitt Sigma 70-200/f2,8 blev ett HELT annat objektiv samtidigt som det blev min bästa kompis :) D600 tar väldigt bra bilder även med mitt Sigma 10-20/f4-5,6 (DX) även om detta alltid sitter på D90:n numera.

Tog ett fyrverkerifoto på nyårsafton som jag fick utskrivet på canvasduk i måtten 1500x970mm och ramspänd, den bilden är grymt bra :)

Mina 2 cent

Någon som har synpunkter på kamerans förmåga att fokusera med yttre punkterna i lite sämre belysning. Upplever att kameran jagar fokus ganska markant. Det kanske skall vara så, men det känns som klar skillnad jämfört med D800 som hittar var den vill att fokus skall vara lite mer bestämt. Mittpunkten dock, är distinkt och bra.

Någon som har synpunkter på kamerans förmåga att fokusera med yttre punkterna i lite sämre belysning. Upplever att kameran jagar fokus ganska markant. Det kanske skall vara så, men det känns som klar skillnad jämfört med D800 som hittar var den vill att fokus skall vara lite mer bestämt. Mittpunkten dock, är distinkt och bra.

Upplever den något sämre i ena ytterkanten vid dålig belysning, dock inget som stör mig vid normal fotografering. Då Nikon dessutom har "hjälplampan" som tänds i sämre ljus så ser jag det inte som något problem.

Verkar funka trots alt. Lite sämre än D800 i svagt ljus men det får man nog räkna med. Annars verkar den helt ok, och för en gångs skull, en kamera som tycks vara rätt kalibrerad. Ingen microjustering nödvändig med min 24-70. Skönt.

Upplever den något sämre i ena ytterkanten vid dålig belysning, dock inget som stör mig vid normal fotografering. Då Nikon dessutom har "hjälplampan" som tänds i sämre ljus så ser jag det inte som något problem.

Hjälplampan har jag alltid avstängd. Tycker skvallrar för mycket om att foto är på G. Men det gäller iofs bara om det är människor som skall fotas.

Någon som testat greppet till D600, MB-D14. har greppet till D800 som känns väldigt välbyggt och gediget. Är känslan i MB-D14 ungefär lika?

AF-S osäker fokus?

Någon mer än jag som tycker att AF-S inte låser som den ska? Alltså fokus-lampan i sökaren tänds, men när jag e "för snabb" på att komponera om bilden så släpper kameran fokus-låsningen. Provat i fullgott ljus alltså. Har en D90a oxå där jag inte alls upplever detta. Känns nästan som om jag får vänta 1/2 sek innan jag komponerar om annars börjar den försöka hitta fokus på nytt igen. Riktigt irriterande. Ni andra D600-ägare får gärna prova att "stressa" AF-S och se om ni oxå upplever detta, eller så e det bara min kamera.

Någon mer än jag som tycker att AF-S inte låser som den ska? Alltså fokus-lampan i sökaren tänds, men när jag e "för snabb" på att komponera om bilden så släpper kameran fokus-låsningen. Provat i fullgott ljus alltså. Har en D90a oxå där jag inte alls upplever detta. Känns nästan som om jag får vänta 1/2 sek innan jag komponerar om annars börjar den försöka hitta fokus på nytt igen. Riktigt irriterande. Ni andra D600-ägare får gärna prova att "stressa" AF-S och se om ni oxå upplever detta, eller så e det bara min kamera.

Men det låter som ett fel på kontakterna. Den skall ju låsa med avtryckaren halvt nere som alla andra kameror. Det där får du kolla upp för så skall det inte vara. Eller så hinner inte kameran låsa innan du komponerar om och då börjar den om igen när du flyttar bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar