ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lagt ut lite bilder tagna med D600, 70-200/2,8 VR eller 300/4 och TC14 från min Ugandaresa på ett annat forum.

D600+70-200x1,4: bild 2, 3, 10, 11
D600+300x1,4: bild 4, 5, 7, 9, 12

Bild 10 är för övrigt tagen på 1/60s, f/5, ISO 6400. Det var hyfsat dunkelt i regnskogen!

Övriga bilder är antingen tagna med D300 och något av ovanstående objektiv eller med D600 utan TC. Sista bilden (regnskogen) är tagen med D600 och en gammal 20-35/2,8. D600 springer för övrigt i åttor runt min gamla D300 i lite sämre ljus eller när man drar hårt i spakarna i LR.

Nice fan :) hade också velat åka dit och fota =D

Jag har lagt ut lite bilder tagna med D600, 70-200/2,8 VR eller 300/4 och TC14 från min Ugandaresa på ett annat forum.

D600+70-200x1,4: bild 2, 3, 10, 11
D600+300x1,4: bild 4, 5, 7, 9, 12

Bild 10 är för övrigt tagen på 1/60s, f/5, ISO 6400. Det var hyfsat dunkelt i regnskogen!

Övriga bilder är antingen tagna med D300 och något av ovanstående objektiv eller med D600 utan TC. Sista bilden (regnskogen) är tagen med D600 och en gammal 20-35/2,8. D600 springer för övrigt i åttor runt min gamla D300 i lite sämre ljus eller när man drar hårt i spakarna i LR.
Riktigt fina bilder! Ser ut att ha varit en givande resa om man går efter bilderna :)

Nikon D600 15390 kr kontra D800 21780 kr. Skiljer ca 6400 kr mellan de två. Är det för liten skillnad eller har man hittat rätt nivå? Jag skulle vilja ha D600 ca 1500-2000 kr billigare

Nikon D600 15390 kr kontra D800 21780 kr. Skiljer ca 6400 kr mellan de två. Är det för liten skillnad eller har man hittat rätt nivå? Jag skulle vilja ha D600 ca 1500-2000 kr billigare

Tror att båda kamerorna är rätt hårt prispressade. Visserligen avsevärt mer metall i D800 samt bredare AF-fält och högre upplösning samt aningen mer lullull. Plast vs metall har visat sig sakna betydelse i de flesta fall så diffen tycker jag nog är ganska lagom.

D800 började ju vid 25.000:-. D600 har inte funnits så länge så den kanske kan sjunka ner mot drygt 14.000:- och stanna där ett bra tag medan D800 kanske ligger mer still på nuvarande.

Men egentligen tycker jag D600 är ganska okej prissatt.

//Lennart

D800 verkar riktigt fet, men även om jag hade haft pengarna för en så kör jag nog oavsett på D600. Är inte super skillad på att foto så D600 kommer vara en bra vän många år framöver.

Vet man inte exakt varför man vill ha en D800 eller har pengar i överflöd finns det knappast någon orsak att inte skaffa en D600!

Det finns ju såklart ett antal saker som skiljer dem åt, men man får vara ute efter något speciellt om man ska sakna dem hos D600.

Vet man inte exakt varför man vill ha en D800 eller har pengar i överflöd finns det knappast någon orsak att inte skaffa en D600!

Det finns ju såklart ett antal saker som skiljer dem åt, men man får vara ute efter något speciellt om man ska sakna dem hos D600.
Så varför köpte du en D800, Rickard? ;)

För egen del så fanns inte D600 när jag köpte min D800. Vet inte hur jag gjort idag, men jag tror nästan det blivit en D800 i alla fall

För att du visste varför du behövde den, hade ett överflöd av pengar, eller för att du som oss andra som köper dyra prylar helt enkelt är en prylnörd? :D

För att du visste varför du behövde den, hade ett överflöd av pengar, eller för att du som oss andra som köper dyra prylar helt enkelt är en prylnörd? :D

Prylnörd ligger närmast till hands. När jag köpte den hade jag en D3s. Ville vara up to date och var orolig för att begagnatpriserna på D3s skulle sjunka som en sten, vilket de inte verkar har gjort. Fick 25000 kr för min vilket folk verkar vilja ha idag också. Men undrar om de verkligen får det idag.

Prylnörd ligger närmast till hands. När jag köpte den hade jag en D3s. Ville vara up to date och var orolig för att begagnatpriserna på D3s skulle sjunka som en sten, vilket de inte verkar har gjort. Fick 25000 kr för min vilket folk verkar vilja ha idag också. Men undrar om de verkligen får det idag.

Än så länge kan man nog få rätt bra betalt för en D3s i och med att det knappast finns så många D4 på begagnatmarknaden än så länge.

Jag skulle också valt en D800 i stället för D600 om jag skulle köpa en tjockkamera, men i och med att jag inte ska göra det nöjer jag mig med min uråldriga D3:a på hyllan och fotograferar i stället med en NEX-7 ;)

Sensorn i D600 verkar dock synnerligen bra av det jag sett, och behöver man inte de extra pixlarna i D800 är den svårmotiverad. Ingen av dem är ju direkt någon actionkamera, även om D800 har samma AF-modul som D4.

Så varför köpte du en D800, Rickard? ;)

Mest för att du köpte en D600 förstås!

Nä men skämt å sido, jag köpte D800 eftersom jag dels är van vid ergonomin från D200, D300s och D700 och tycker att D600 är liiiite tråkig på det området, dels på grund av att AF ska vara bättre på D800, att D800 har en separat AF-ON-knapp som sitter bättre till, ingen 100 % förstoring på centrumknappen och inte minst för att D800 känns bättre att hålla i helt enkelt. Det enda som lockade mig med D600 är 5,5 bilder per sekund. D800 kompenserar ju lite med 6 bps i DX-läge, men det är ju inte samma sak....

Jag hade utan minsta lilla antydan till tvivel klarat mig utmärkt med en D600, men jag vet också att om jag hade köpt en D600 så hade jag gått och retat mig på sakerna jag hade valt bort för det lägre priset.

Pylnörd? Japp! Men orsaken till att jag vet vad jag vill ha för grejer är att jag använder dem till 110 % och inte är rädd för att utsätta dem för vissa risker. D300s:en sålde jag nu och den var rejält välanvänd och hade gott om spår efter den kärleksfulla men handfasta behandlingen den gått igenom.

Sensorn i D600 verkar dock synnerligen bra av det jag sett, och behöver man inte de extra pixlarna i D800 är den svårmotiverad.

Jag undrar lite om man får märkbart mindre brus i en D800-fil nerskalad till D600-storlek jämfört med en D600-fil. Särskilt intressant vore att se en sådan jämförelse på höga ISO. Nån som har sett nåt sånt?

Det får man inte. De är ungefär likvärdiga, jag hade tyckt det var enormt svårt att se någon skillnad på två 24MP filer från de båda. Enda sättet jag hade kunnat skilja dem åt på är att titta efter råkonverteringsartefakter - de är ganska lätta att identifiera när man vet vad man tittar efter. I 600-filen hade de varit i uppenbar 1:1 skala, något som går ganska bra att skilja ut när man väl vet vad man tittar efter.

Den egentliga skillnaden är väl AF-systemet. D600 ger lika brusfria bilder, men D800 kan fokusera långt efter att mina ögon gett upp. Det klarar inte D600. Den ger upp ungefär samtidigt som D7000, nästan 2Ev innan D800 och D3s ger upp.

Nu pratar vi iofs om väldigt mörka scenarion redan, så för de allra flesta gör detta ingen egentlig skillnad. Typ 1/20s F2.8 ISO12800. Men även precis innan D7000 och D600 ger upp börjar de bli tröga och osäkra. De jagar lite, och det blir inte 100% rätt varje gång. Lyfter man då D800 i stället säger det bara *smack* så har den låst - inget jagande, ingen osäkerhet.

Jag undrar lite om man får märkbart mindre brus i en D800-fil nerskalad till D600-storlek jämfört med en D600-fil. Särskilt intressant vore att se en sådan jämförelse på höga ISO. Nån som har sett nåt sånt?
That Digital Rev gör en jämförelse mellan Canon 5DIII, o Nikonkomerorna D600 o D800.
D600 hänger inte riktigt med de andra 2 i AF i den boxningsmatch han plåtar.
http://www.youtube.com/watch?v=WdqpqOoeBQM

Enligt ISO-testerna vinner D600 som tydligen ger renare bildfiler(om jag kommer ihåg rätt).
Filmning D800, men varför begrep jag aldrig.

O vilken I-landsvånda men pengar är pengar...
Man vill ju att AF skall träffa rätt var gg den kan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar