Mest för att du köpte en D600 förstås!
Nä men skämt å sido, jag köpte D800 eftersom jag dels är van vid ergonomin från D200, D300s och D700 och tycker att D600 är liiiite tråkig på det området, dels på grund av att AF ska vara bättre på D800, att D800 har en separat AF-ON-knapp som sitter bättre till, ingen 100 % förstoring på centrumknappen och inte minst för att D800 känns bättre att hålla i helt enkelt. Det enda som lockade mig med D600 är 5,5 bilder per sekund. D800 kompenserar ju lite med 6 bps i DX-läge, men det är ju inte samma sak....
Jag hade utan minsta lilla antydan till tvivel klarat mig utmärkt med en D600, men jag vet också att om jag hade köpt en D600 så hade jag gått och retat mig på sakerna jag hade valt bort för det lägre priset.
Pylnörd? Japp! Men orsaken till att jag vet vad jag vill ha för grejer är att jag använder dem till 110 % och inte är rädd för att utsätta dem för vissa risker. D300s:en sålde jag nu och den var rejält välanvänd och hade gott om spår efter den kärleksfulla men handfasta behandlingen den gått igenom.