ANNONS
Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Mest för att du köpte en D600 förstås!

Nä men skämt å sido, jag köpte D800 eftersom jag dels är van vid ergonomin från D200, D300s och D700 och tycker att D600 är liiiite tråkig på det området, dels på grund av att AF ska vara bättre på D800, att D800 har en separat AF-ON-knapp som sitter bättre till, ingen 100 % förstoring på centrumknappen och inte minst för att D800 känns bättre att hålla i helt enkelt. Det enda som lockade mig med D600 är 5,5 bilder per sekund. D800 kompenserar ju lite med 6 bps i DX-läge, men det är ju inte samma sak....

Jag hade utan minsta lilla antydan till tvivel klarat mig utmärkt med en D600, men jag vet också att om jag hade köpt en D600 så hade jag gått och retat mig på sakerna jag hade valt bort för det lägre priset.

Pylnörd? Japp! Men orsaken till att jag vet vad jag vill ha för grejer är att jag använder dem till 110 % och inte är rädd för att utsätta dem för vissa risker. D300s:en sålde jag nu och den var rejält välanvänd och hade gott om spår efter den kärleksfulla men handfasta behandlingen den gått igenom.

Det var mycket nära att jag gick på D800 också, prisskillnaden var så liten om man som jag ska använda den i jobbet. Men D600 vann på storlek, pris, och att jag kan vänta ett år till med att köpa ny dator :) Så D600 blir ju väldigt prisvärd om man ser det så.. :)

jag har inte följt tråden men har dom gjort något åt det där som en del rapporterar om med sensorn som blir dammig lätt? fattar inte riktigt varför men det låter irriterande.

jag har inte följt tråden men har dom gjort något åt det där som en del rapporterar om med sensorn som blir dammig lätt? fattar inte riktigt varför men det låter irriterande.

Vad jag läst så verkar de mest vara så med de första som släpptes, samt att även om du får de så försvinner efter runt 3k exponeringar!

Den egentliga skillnaden är väl AF-systemet. D600 ger lika brusfria bilder, men D800 kan fokusera långt efter att mina ögon gett upp. Det klarar inte D600. Den ger upp ungefär samtidigt som D7000, nästan 2Ev innan D800 och D3s ger upp.

Nu pratar vi iofs om väldigt mörka scenarion redan, så för de allra flesta gör detta ingen egentlig skillnad. Typ 1/20s F2.8 ISO12800. Men även precis innan D7000 och D600 ger upp börjar de bli tröga och osäkra. De jagar lite, och det blir inte 100% rätt varje gång. Lyfter man då D800 i stället säger det bara *smack* så har den låst - inget jagande, ingen osäkerhet.

Har du provat EOS 6D i liknande situationer eller sett någon jämförelse publicerad?

Ja, några få men högljudda tidiga köpare har rapporterat prickar på sensorn.
Nej, Nikon har inte erkänt några problem.
Ja, Nikon rengör kameran gratis om den är drabbad.
Nej, kameran blir inte dammfri efter 3000 exponeringar utan rengöring.
Ja, problemen verkar minska kraftigt eller t.o.m. försvinna efter dessa 3000 bilder.

Den överflödiga oljan har skvätt slut... Damm hoppas jag dock att jag slipper eftersom det finns inbyggd rengöring i D600. Min D5000 har jag inte sett enda dammkorn på någon bild och den har inbyggd rengöring.
Självklart...
Larva´ dej inte
Vi är väl inte dumma
Det sitter nån därinne
med en jätteliten trumma
Han måste va´ en
väldigt tunn å´ smal en
om han kan rymmas
mellan trumman och cymbalen

Undrar vad det kan bero på att problemet minskar efter ca 3000 exponeringar

Var det inte så att spegeln skrapade på nåt ställe där i spegelhuset? Såg en del bilder på Nikonrumors om det iaf, o det är ju rätt logiskt, att när den efter massa exponeringar inte har något att skrapa bort längre så kommer det inget mera nytt damm längre.

,
Var det inte så att spegeln skrapade på nåt ställe där i spegelhuset? Såg en del bilder på Nikonrumors om det iaf, o det är ju rätt logiskt, att när den efter massa exponeringar inte har något att skrapa bort längre så kommer det inget mera nytt damm längre.

Ok, låter logiskt och som ett ovanligt klantigt tillverkningsfel

Hårdkörde batterierna ikväll, gjorde en time lapse film under 4 timmar i -16 grader och då var precis en batteriet slut..vilket jag iaf är imponerad av, den fotade i 5sek interv. med 20 sek exp...
Den såg dock hyfsat nedisad och ledsen ut när jag tog in den...

Efter lite mer användande av D600 ska jag komma med ett "bold statement". DIGITALKAMERAN ÄR ÄNTLIGEN MOGEN! Äntligen kan få den look jag vill ha.. Det är verkligen skillnad på 12 vs 14 steg dynamiskt omfång, eller så är Capture NX2 bättre anpassat för D600-filerna än andra tidigare modeller.

Jag kan äntligen få den "look" som jag velat ha hela tiden.. Äntligen raw-filer som innehåller det som behövs för att få dom snygga och mjuka utan att behöva fejka in himlar eller skuggor eller dyl.

Några exempel till, de två första bilderna i min photostream:

http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar