Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
tre punkters AF? den här kommer alltså bli riktigt billig? men det är smart av Nikon att börja sälja en riktigt billig kamera, de hamnar då längre ifrån d80:n så att de inte konkurerar med varandra överhuvudtaget. undra vilket pris denna kommer ha, 5000 rekomenderat nu i början?
 
magnusbohlin skrev:
Jag hade hoppats på en uppdatering/efterföljare till D80. Nu är frågan: Köpa D60 (för att få en ny modell) eller köpa D80?
Det kommer nog en sådan också. Men vem vet hur länge det dröjer.

Tillägg: Trevligt att VR-gluggen blir standard förresten.
 
det är kanske lite i överkant, dock så är det ju med 18-55 VR och VR kostar väl lite extra...

den gluggen kostar ju 2000 på scandinavianphoto... lär väl vara ungefär samma pris överallt, så det blir ju kanske 5500 för bara huset...
 
Då jag har en d40X själv och jämför mot denna D60.

I princip handlar det om att dom döpt om D40X till D60.

Lagt till "Stopmotion" som är en ren programvaru ändring, inget annat. I princip skulle man kunna få den på en firmware uppgradering till D40X.

Också är något nämnt om system för damreducering med lufflödeskontroll och vibrerande sensor.
I övrigt läser jag samma specifikaton som till min D40X.

Ok. det betyder alltså, att som många tipsat om, det kommer en D90 senare i år som ersätter D80.
Annars finns ingenting som mellansteg till D300. D80 är ju också stoppad i produktion.

Det betyder också, att D40 kommer att fasas ut helt detta år. Den säljs också på reducerat pris på usa marknaden.

Till hösten, eller ev 2009, kommmer Nikon sortiment att vara.
D60 och D90 för comsumer.
D300 och D3 för Pro.

De som vill uppgradera från D40/D40X tjänar inget på D60, utan bör titta närmare på D90 senare i år.

Så tolkar jag det.
 
ingen AF motor i D60.

Syns på bilden som visar AirFlowtekniken här på FS
 
Senast ändrad:
Gurra1980 skrev:
Nä den har ingen af-motor, det sitter ingen sådan "motorskruv" i objektivfattningen som man kan se på bilden.

Nej, jag ser när jag läser litet noggrannare att ni givetvis har rätt. Det skulle vara intressant med en sådan sida-vid-sida-jämförelse av spesen som brukar finna i dpreview för D40X och D60. Det verkar ju inte vara så mycket som ändrats.

Per.
 
perstromgren skrev:
Men D60 har väl en AF-motor inbyggd, eller läser jag slarvigt? Det skulle ta bort en av nackdelarna med D40(X).

Per.
Såg du fick svar.

Men ändå. Nej ingen AF motor, enbart de delar jag räknade upp.

Den modellen var en riktig besvikelse. Känns som att, dom missade att döpa D40X till D60 från start och nu vill korrigera det.
Inga som helst nyheter som egentligen befogar en så stor sifferändring som från D40X till D60.

Damm rengöring är iof bra, men ingen stor grej.

"Stopmotion" bekräftar det många tidigare här sagt, att denna instegskamera inte alls riktar sig till målmedvetna hobbyutövare av foto, utan helt och hållet till den grupp som annars köper en kompakt kamera. Den delen i nyheten anser jag helt vara för att locka kompaktköpare.

Skall man ha en 10Mpix kamera idag. Köp D200 från resterande lager hos säljare. Dom kostar inte mer än 10000:- numera inkl garanti och säljs kanske för ännu mindre pengar om någon månad.
Annars, köp upp resterande D80, de prissänks också kraftigt nu. Hus från nästan nere i 7000:- och sjunkande

Eller vänta in D90, som ev kanske delar samma sensor som D300, men med bantad AF och ljusmätning på samma sätt som D80 var en bantad D200.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.