ANNONS
Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som vet om D500 har elektronisk slutare för främre ridå? Jag hittar inte den informationen någonstans så jag drar slutsats att den inte har den.

Den här bilden är tagen med en D70.
Hur mycket bättre kan den bli tagen med en D500?

Det intressanta med en ny kamera är snarare vilka bilder den kan ta som du inte kunde ta eller inte kunde få lika bra med en äldre kamera.

Som andra påpekat så ställer inte dina bildexempel några större krav på utrustningen. Det är trevliga bilder, inget ont om dem. Men i och med att de inte är speciellt krävande blir de rätt ointressanta som argument i en diskussion som till stor del handlar om vilka nya möjligheter en ny mer avancerad kamera möjligen kan ge.

Det intressanta med en ny kamera är snarare vilka bilder den kan ta som du inte kunde ta eller inte kunde få lika bra med en äldre kamera.

Som andra påpekat så ställer inte dina bildexempel några större krav på utrustningen. Det är trevliga bilder, inget ont om dem. Men i och med att de inte är speciellt krävande blir de rätt ointressanta som argument i en diskussion som till stor del handlar om vilka nya möjligheter en ny mer avancerad kamera möjligen kan ge.

Det är sant. Jag ger mig... ;-)

Förstör inte prylfesten nu Hans.....;-)

Party spoiler? I don't think so.....;-) jag bara projicerar min goda djävul ut på fotosidan för att hålla den onda djävulen på min andra axel i schack. Jag har klämt flertalet gånger på Samsung NX1 och Nikon D750 och inte riktigt hittat rätt men nu rämnar väl mitt logiska motstånd iom D500 lanseringen. En kamera som verkar vara en riktig killer. Den bockar av mycket av det som jag saknar hos den D300 som jag släpat runt på i sex år....tiden får utvisa...

Jag kan nu vara helt ute och cykla , men.....varför sukta efter en D500 när det finns fullformat att tillgå för betydligt billigare pris? Den korta tid jag har sysslat med foto så har jag fattat att FF är grejen , och ångrar idag alla mina inköp av div DX-kameror och objektiv. Har tom köpt en Nikon F4 för att kunna fota fullformat. Mycket roligare men dyrare i längden givetvis.
När hästarna springer rätt så köper jag mig en D4s eller en D5 ;-)

Nu är det sent och jag är trött.

Jag kan nu vara helt ute och cykla , men.....varför sukta efter en D500 när det finns fullformat att tillgå för betydligt billigare pris? Den korta tid jag har sysslat med foto så har jag fattat att FF är grejen

När du sysslat med foto ett tag till inser du att småbild är grejen för många saker, men inte nödvändigtvis alla :)

Vill du ha 10 bilder/sek och Nikons bästa AF ihop med småbildssensor så blir det väldigt dyrt. För alla de tillfällen en aps-c-sensor fungerar bra så löser D500 samma sak på ett mycket mer prisvärt sätt.

Jag kan nu vara helt ute och cykla , men.....varför sukta efter en D500 när det finns fullformat att tillgå för betydligt billigare pris? Den korta tid jag har sysslat med foto så har jag fattat att FF är grejen , och ångrar idag alla mina inköp av div DX-kameror och objektiv. Har tom köpt en Nikon F4 för att kunna fota fullformat. Mycket roligare men dyrare i längden givetvis.
När hästarna springer rätt så köper jag mig en D4s eller en D5 ;-)

Nu är det sent och jag är trött.

Visst en D5 hade kanske varit ännu bättre men då måste man dessutom byta ut sitt 600 tele till ett 800 mm. Skiljer väl ca 100 000 kr mellan D500 och D5 kombon. Och så blir det några kilo extra att släpa på. Ingen kul uppgift för safari eller fjällvandring. Det räcker ju inte Heller med ett kamerahus. 700 och 800 husen går inte att jämföra med D500. Helt annat syfte med dessa kameror. Landskap däremot är ju inget för en D500. Här hade jag absolut valt D810.

Hur mycket väger D500, Canonkompisen 7DMKII snuddar ju 1 kilo gränsen. Hur stor, liten, tung skall kameran vara egentligen. I Sony stallet är det rena vilsna villervallan av sällan skådat slag, dom är FÖR små i bland, och så är dom för stora i bland, dom är för lätta och både för tunga, batterigrepp på och kära nån då blir dom stora, lika bra att köpa en FF- av DSLR typ. Hur tycker ni att en DSLR-kamera som nu aktuella D500 bör väga och vara utformad mot en småbilds kamera. D750 för övrigt tillhör väl bland dom lättaste FF-kamerorna vad jag förstått, lättare än vad 7DMKII är som exempel.

Hur mycket väger D500, Canonkompisen 7DMKII snuddar ju 1 kilo gränsen. Hur stor, liten, tung skall kameran vara egentligen. I Sony stallet är det rena vilsna villervallan av sällan skådat slag, dom är FÖR små i bland, och så är dom för stora i bland, dom är för lätta och både för tunga, batterigrepp på och kära nån då blir dom stora, lika bra att köpa en FF- av DSLR typ. Hur tycker ni att en DSLR-kamera som nu aktuella D500 bör väga och vara utformad mot en småbilds kamera. D750 för övrigt tillhör väl bland dom lättaste FF-kamerorna vad jag förstått, lättare än vad 7DMKII är som exempel.
Jag tror inte att Nikon har gjort D500 större än nödvändigt. Adderar man ihop alla kamerans designegenskaper så tror jag att det blir ungefär den storleken och vikten oavsett vem som bygger kameran. Canon EOS 7D II är ju som sagt ännu tyngre.

Här är en jämförelse av de minsta och lättaste småbildskamerorna (spegelreflexer) och de två ovan nämnda (sorterade i viktordning med lättast till vänster). Jag tror inte att vi kommer att se en dramatisk reduktion i vikt och storlek av varken småbildskameror eller avancerade toppmodeller för halvformat (APS-C). Gäller spegelreflexer, förstås.

Jag har en lång tumme och långa fingrar, skulle jag få fria händer vid ritbordet så ville jag nog inte att kameran liksom blir för kort, tänk avstånd från greppet till objektivets sida, och att tummen ramlar in nästan ända till skärmen. jag kan alltså inte låta kameran ligga så djupt som jag vill i handloven om du förstår mig, ( gamla A77 som trots allt påstås att ha ett bra grepp ) Canons MKII ( Större än 6D )- passade mig riktigt bra, liksom A900, men det var nu länge sedan jag provade dom kamerorna.

Få kameror hamnar alltså inte in i handen på rätt sätt, utan jag måste hålla mer med fingrarna utan att få den rätta avlastningen, man kan se på många bilder hur testare liksom tvingas att hålla fingrarna väldigt sneda för att vika in lillfingret. D810 fick en klar förbättring med sitt tjockare tumstöd, den lilla grejen gav ett helt annat grepp. Jag kan tycka det är synd att banta ner kameran på fel ställe om man är ute för att spara vikt, när ändå vikten ligger inom 850- 1000 gram, och dom kamerorna ofta är tänkta att bära tyngre objektiv-

KM5D där fick man lägga lillfingret under greppet och man vande sig vid det, för den kameran var inte så tung. Nu har jag aldrig ägt någon optimalt bra greppvänlig kamera, utan jag har fått anpassat mig efter mig tvålkoppar-kameror och kameror som saknat grepp överhuvud taget, aldrig optimalt bra men ändå fungerat under flera år.

//Bengt.

Hela greppet på D810 är lite annorlunda än på D800, som i sin tur skiljer sig från D700. D800 gillade jag inte som D700-ägare, men D810 är bra. För övrigt så är det en kännbar skillnad i vikt på D700 och D810. Ingen av dem är ju lätt, men D700:an är tydligt tyngre när man tar upp den. Sätter man på en bazooka så märks det förstås inte, men med ett litet fast objektiv så är skillnaden tydlig.

Enligt specarna så blir D500 lite lättare än 7D mk2, men även lite lättare än D810. Nu minns jag inte siffrorna, men jag kollade för några dagar sedan. Någon lättviktare är det dock inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar