yens
Aktiv medlem
Jag gissar vilken berguv det handlar om och i så fall är den/dom alltid på samma avstånd. Det innebär att vem som helst kan publicera en bild för att visa hur bra respektive modell presterar. Är det 150 meter bort Yens? Själv tog jag bilder på uven 2015 med en 7100 och nu med en 7200 och fick faktiskt synbart bättre bilder, men det kan bero på andra faktorer.. Just i detta fallet kanske D500 skulle bli sämre eftersom man är så beroende av varje pixel när man croppar så extremt som i uv-fallet.
Jag var där både 2013 och 2014, jag uppfattade att förhållandena var bättre 2014, men bilderna blev mycket sämre. Jag tror att partiklar i luften och värmedaller som inte ögat uppfattar är anledningen.
Dessutom beror ju extremt mycket på bildbehandlingen, och jag har först på senare tid börjat använda RAW, då jag helt enkelt inte fått ut mer av dem än av mina jpg-bilder tidigare, och faktiskt inte är säker på hur vetenskapligt det blir... Avståndet är enligt googlemaps drygt 200 meter. Här en bild med 80-400 och D7100, hård crop av jpg. (Raw-bilden finns kvar, så jag ska prova att göra om den faktiskt...)
http://www.mybirdies.se/popup.php?bild=1516
ONT: Jag tolkade det som att D500 skulle komma in i slutet av april, men kameradoktorn har alltså redan fått in den?