Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det så, att om man filmar i 4K, kan man då plocka ut en filmruta i raw och redigera den?
Eller är det bara en högupplöst film man får?

Om det är det förstnämnda så skulle jag absolut vilja ha en kamera som kan filma 4K.
 
På något sätt borde man ju kunna plocka ut en enskild bildruta ur en 4K-video, men hur det ska gå till med den här kameran vet jag inte. Det går att göra så med Panasonic G7 och Canon EOS-1D C vet jag.
 
Du borde väl lärt dig vid det här laget att PMD och andra är kinkiga med sånt (snarare än innehållet i texten)? :)
 
Är det så, att om man filmar i 4K, kan man då plocka ut en filmruta i raw och redigera den?
Eller är det bara en högupplöst film man får?

Om det är det förstnämnda så skulle jag absolut vilja ha en kamera som kan filma 4K.

Råformat får du definitivt inte ut, då får du upp i en helt annan prisklass på kamera :)
Videoklipp lagras (oftast och helt klart i D500) i ett format som är mer komprimerat än jpeg. Plockar du stillbilder ur videklipp så sparas de normalt som jpeg.

Men att plocka bilder ur videoklipp funkar som per påpekade med många kameror, så troligen funkar det med D500 också. Med uhd (4k) får man ju stillbilder på runt 8 megapixel, så de är helt klart brukbara.
 
Du borde väl lärt dig vid det här laget att PMD och andra är kinkiga med sånt (snarare än innehållet i texten)? :)

Nu skall vi väl hålla oss till ämnet ... :)

Normalt ignorerar jag kommentarer om stavning, men just när ett o faller bort så där blir ju det jag skrev lite tvetydigt. Obra som de säger i Söderhamn.
 
Det har du förstås helt rätt i, men ibland kan inte ens en moderator avhålla sig (ni som vill kan förstås rapportera inlägget så tas det bort).

Egentligen var det väl dock rätt med eller utan "o". Det komprimerade råformatet tillkom för att spara utrymme, men det okomprimerade gick lite snabbare för processorn att hantera. I och med att okomprimerat tar större utrymme och längre tid att skriva tror jag dock inte tidsbesparingen kan varit särskilt stor.

Nu har vi ju av någon anledning sett tillverkare som återinfört det okomprimerade råformatet (utan möjlighet till förlustfri komprimering), trots mycket bättre processorer och dylikt, så det kanske finns någon vettig anledning till att det fanns från början.
 
Råformat får du definitivt inte ut, då får du upp i en helt annan prisklass på kamera :)
Videoklipp lagras (oftast och helt klart i D500) i ett format som är mer komprimerat än jpeg. Plockar du stillbilder ur videklipp så sparas de normalt som jpeg.

Men att plocka bilder ur videoklipp funkar som per påpekade med många kameror, så troligen funkar det med D500 också. Med uhd (4k) får man ju stillbilder på runt 8 megapixel, så de är helt klart brukbara.

D500 påstås ju kunna "fotografera under filmning" och de bilderna ska tydligen ha samma bildförhållande som filmen men med högre upplösning. Troligen i RAW också.
 
DX-tele?

Om nu Nikon satsar seriöst på DX igen för wildlife- och sportfotografer, borde de inte då släppa högkvalitativa teleobjektiv speciellt för DX-formatet? Ett teleobjektiv som bara tecknar ut för en DX-sensor borde kunna göras både lättare och billigare.
Men det kanske är att hoppas på för mycket... D500 verkar i alla fall bli en suverän kamera. Jag skulle nog hellre ha en sådan än en D5.
 
Om nu Nikon satsar seriöst på DX igen för wildlife- och sportfotografer, borde de inte då släppa högkvalitativa teleobjektiv speciellt för DX-formatet? Ett teleobjektiv som bara tecknar ut för en DX-sensor borde kunna göras både lättare och billigare.
Men det kanske är att hoppas på för mycket... D500 verkar i alla fall bli en suverän kamera. Jag skulle nog hellre ha en sådan än en D5.

Inte säkert att det blir billigare med ett DX-objektiv då volymerna blir lägre än ett objektiv som passar till både DX och FX. Jag ser inga problem med de teleobjektiv som finns idag. Dessutom är ju Tamron och Sigma (150-600) redan nu billiga.
 
Om nu Nikon satsar seriöst på DX igen för wildlife- och sportfotografer, borde de inte då släppa högkvalitativa teleobjektiv speciellt för DX-formatet? Ett teleobjektiv som bara tecknar ut för en DX-sensor borde kunna göras både lättare och billigare.
Men det kanske är att hoppas på för mycket... D500 verkar i alla fall bli en suverän kamera. Jag skulle nog hellre ha en sådan än en D5.

Stora teleobjektiv är dyra framför allt på grund av de stora linserna i framändan av objektivet. De behöver vara lika stora på FX och DX med samma fokallängd och bländartal. Ett 400/2.8 behöver alltså samma frontlins i FX och DX. Det är bara i bakre delarna av objektivet man kan spara och då är det inte mycket lönt med specialversion för DX.
 
Om nu Nikon satsar seriöst på DX igen för wildlife- och sportfotografer, borde de inte då släppa högkvalitativa teleobjektiv speciellt för DX-formatet? Ett teleobjektiv som bara tecknar ut för en DX-sensor borde kunna göras både lättare och billigare.
Men det kanske är att hoppas på för mycket... D500 verkar i alla fall bli en suverän kamera. Jag skulle nog hellre ha en sådan än en D5.

Nej, objektiv längre än ungefär 60 mm tjänar ingenting på att strypas ner till DX.
 
Stora teleobjektiv är dyra framför allt på grund av de stora linserna i framändan av objektivet. De behöver vara lika stora på FX och DX med samma fokallängd och bländartal. Ett 400/2.8 behöver alltså samma frontlins i FX och DX. Det är bara i bakre delarna av objektivet man kan spara och då är det inte mycket lönt med specialversion för DX.

Aha, då sprack den förhoppningen...
 
Nu skall vi väl hålla oss till ämnet ... :)

Normalt ignorerar jag kommentarer om stavning, men just när ett o faller bort så där blir ju det jag skrev lite tvetydigt. Obra som de säger i Söderhamn.
Trots vissas tvivel så var min kommentar och fråga helt seriös. Tack för förtydligandet!
 
Så du menar att Nikons 55-300 skulle vara lika litet även om det tecknade ut FX-sensor?

Nästan. 55 mm i den korta änden kräver, om jag har förstått det rätt, en retrofokusgrupp för att teckna ut hela bildcikreln för FX. Det är därför som telezoomar för FX brukar börja på 70 mm. Och Nikons 70-300 mm är inte särskilt mycket större än 55-300 mm.

Däremot är jag rätt säker på att Nikons 85 mm f/3,5 macro skulle vara lika litet för FX. Tamrons 90 mm macro är ju nästan precis lika stor.
 
Om jag förstår dig rätt borde det vara enklare att konstruera 70-300 än 55-300. Ändå väger 70-300 ungefär 40 procent mer, har större frontlins och är flera cm längre.

70-300 för FX och 55-300 för DX ligger ungefär lika när det gäller svårighetsgrad. En 55-300 för FX blir lite knepigare, mer i samma stil som 28-300.

Att sedan 70-300 har blivit lite större beror nog mycket på att man har kostat på den lite mer. Den större frontlinsen ger bättre skärpa och mindre vinjettering. Skillnaden i längd är två cm, och det tycker jag inte är hela världen för teleobjektiv. Sedan har 70-300 både snabbare AF och bättre VR vilket antagligen också kostar ett par gram.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar